Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beslutsångest mellan 17-55 & 15-85

Produkter
(logga in för att koppla)

Tönnhed

Aktiv medlem
Hej,

Står i färd att införskaffa en ny glugg till en Canon 40D och 7D, har en Sigma 20mm 1,8 och en Canon 70-200 2,8. Känner att jag saknar mellanrummet mellan 20 och 70mm.

Klickat runt frenetiskt mellan Canons 17-55 2,8 och deras nya 15-85mm gluggar. Det jag "vinner" i vidvinkeln "förlorar" jag i ljusstyrkan och viseversa, vad hade Ni gjort för det handlar om ungefär samma pengar.

Fotar mest landskap med 20mm gluggen i gryning och skymning, vill jag zoooma in något så tar jag 70-200 gluggen. Men allt för oftast saknas mellanområdet, därav det tänkta nyinköpet...


Vänligen
Conny
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Eftersom du har 70-200 så skulle jag satsa på 17-55 som ju är bättre skärpemässigt och dessutom fast f/2.8.
De där 15mm mellan 55 upp till 70 som blir ett glapp klarar man sig bra utan tycker jag.
 

Tönnhed

Aktiv medlem
Eftersom du har 70-200 så skulle jag satsa på 17-55 som ju är bättre skärpemässigt och dessutom fast f/2.8.
De där 15mm mellan 55 upp till 70 som blir ett glapp klarar man sig bra utan tycker jag.

Oj, tack för snabbt svar - han knappt klicka på skicka knappen :)

Lockas lite av hela brännvidden 15-85mm men det faller på ljusstyrkan, gillar att leka med skärpedjup men med tanke på dess f/3,5-5,6 och att jag säkert får blända ner för att få skarpa foton ut i kanterna så försvinner lite av djupet - tänker jag fel eller?


/Conny
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Om du tycker det är kul att jobba med skärpedjup och speciellt korta sådana, så tycker jag du ska satsa på 17-55mm.
 

Rapidhour

Aktiv medlem
Hej Conny !

Varför inte en 17-40 f/4 L ?
Jag har varit ägare till 2 ex av den i mitt tycke överreklamerade 17-55.

Nu sitter jag mycket nöjd med en 17-40 som kompletterar 70-200 f/4 is perfekt.

Jag jämförde 17-55 mot 17-40 fram och tillbaka under ca 1 mån och 17-40 drog det
längsta strået vid flest tillfällen.

Vi bor ju nästan grannar, jag i Staffanstorp, så du får gärna komma förbi och
känna på den lilla rödringade godbiten.

Mvh / Jonas
 

wfrank

Aktiv medlem
Jag är inte säker på att 17-55 är skarpare än 15-85, titta här tex:
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=675&Camera=474&Sample=0&FLI=0&API=0&LensComp=398&CameraComp=474&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=0

Ljusstarkare är den men när jag behöver det använder jag fasta gluggar. Men framför allt så är det väldigt stor skillnad på de 2 mm nedåt, minst lika mycket som 55 till 85 s.a.s.

Prioriterar du ljusstyrka och tycker 2.8 är tillräckligt så är 17-55 valet, men på allt annat skulle jag ta den andra. På lägsta brännvidderna har 15-85 dessutom F/3.5 vilket är mindre än en EV sämre.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Skärpan behöver du inte oroa dig av med någon av dessa gluggar. Det är ljusstyrka mot större omfång och bättre bildstabilisering. Båda är ju topp, men i ärlighetens namn, beroende på vad du fotar, men det korta skärpedjupet som gör att motiven sticker ut kan du nog bara i viss mån få med 17-55. Men om du inte utnyttjar den möjligheten finns det väl inte så mkt som talar mot 15-85.
 

Tönnhed

Aktiv medlem
Stort tack för svaren,

Velade länge på köpknappen men det fick bli en 15-85mm glugg. Lockades av den lägre brännvidden och hela omfånget upp till 85mm, får hantera den varsamt innan ångerrättstiden löper ut - mest i fall att...


Vänligen
Conny
 
ANNONS