Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5DII eller 7D för film?

tobias.e

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa en kamera som även kan filma och är osäker på om 5DmkII eller 7D är bästa valet? Fullformat och möjlighet till kort skärpedjup talar för 5DmkII, men att kunna använda 17-55 med bildstabilisator på 7D borde vara ett rejält plus. Och med 2.8 eller ännu ljusstarkare objektiv så går det ju att kontrollera skärpedjupet även på 7D. Någon med filmvana som kan ge lite åsikter?

I övrigt så tror jag att jag har rätt bra koll på för- resp nakdelar med de olika kamerorna, är dock lite osäker på högiso, men visst ligger 5DmkII lite bättre till?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
7D!

Skillnaden i skärpedjup är inte enorm i skärpedjup. Dessutom kan extremt kort skärpedjup bli svårjobbat.

Ett skakstabiliserat objektiv är bra att ha som grund för handhållna bilder. Redan där äter du i stort sett upp skillnaderna i skärpedjup eftersom det inte finns någon 2,8-normalzoom med IS till 5D mark II.

Bildkvaliteten är lika bra utan väldigt höga ISO. Återigen inga enorma skillnader.

Till 7D finns den utmärkta och prisvärda vidvinkelzoomen 10-22 och du får mer tele ur en telezoom.
 

bengt-re

Aktiv medlem
5D mkII

Och inga zoomar - använd fasta objektiv med manuell bländare så kan du filma hjälpligt även utan extern mic - knäppa på övre inmatningshjulet och morrande IS... jisses vad bra DET blev då.... Till en 7D MÅSTE du ha extern mic, det är helt oanvändbart annars, med objektiv du styr bländaren manuellt på optiken och utan IS så kan du lyckas hålla mer kameraljuden till en godtagbar nivå - glöm att röra inmatningshjulen under filmning bara - de hörs om du inte filmar ute i en idustri eller på hårdrockskonsert...

Alla DSLR delar ungefär samma problem så 7D är säkert unefär lika bra/dålig på detta som 5D mkII eller D90 eller 500D och allt vad de heter.

Hög-ISO är ungefär ett steg bättre skulle jag tro än 7D, allt beror på lite hur man räknar och bedömmer, men större senor ÄR bättre för den aspekten, sen att det är svårare att göra snabba kamror med större sensor är en annan sak, men sensorstorlek är en parameter som påverkar ff husen positivt - och hade det inte varit så hade vi alla använt enbart mobilkameran... :)
 
Senast ändrad:

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
den interna micken faller bort vid mer ambitiös filmning. Och extern mick är ingen dyr sak jämfört med kameror och objektiv.
 

tobias.e

Aktiv medlem
Ljudet tror jag inte blir något större problem, har en olympus ljudinspelare av god kvalitet som jag tänkte använda och sedan synka ihop ljudet med filmen efteråt. Om det inte funkar är som sagt var extern mikrofon ingen stor kostnad.

Objektiv som passar bra till båda kameror har jag redan, förutom ljusstark fast optik under 50mm /vilket kanske skulle behövas, främst om jag går på 7D -spåret).

Hur är storleken på sökarna för de båda kamerorna? Som jag förstått är det manuell fokus som gäller, vilket underlättas av stor sökare och ljusstarka objektiv...

Vid filmning utan 3-bensstativ, är man behjälpt av axelstativ och andra liknande tillbehör jag sett? Eller blir det mest bara krångligt?

Tack för all hjälp, jag är helt ny på filminng :)
 

Per_S

Aktiv medlem
5D mark II kan för närvarande inte filma i 25 bilder per sek.. Vilket är den europiska standarn...Det kan 7D. Däremot så tycker jag att 7D vid panorering inte hänger alls med lika bra som 5an. Det skulle komma uppdatering till 5an första halvan av 2010 är det sagt. Så den också kan filma i 25bps.

Rent spontant tycker jag 5D mark II är en bättre kamera. Men som mjukvaran ser ut nu, och med tanke på att du vill filma, så tycker jag 7D är ett bättre val. Blir mjukvaran till 5an bra som de släpper så tycker jag nog 5an ändå. Men just nu 7D.

edit:
ang sökarna...
Du tittar på live viewn när du spelar in video..
Stativ är alltid bra!!! och ja, du är hjälpt av dem, och ja, det är extra klyddigt men resultatet blir bättre.
 

Freddie

Aktiv medlem
den interna micken faller bort vid mer ambitiös filmning. Och extern mick är ingen dyr sak jämfört med kameror och objektiv.
Samma sak med en extern mick kopplat direkt till kameran som blir alldeles för brusigt - den automatiska nivåregleringen är inget att hurra över.

Det finns två alternativ för bra ljud som jag ser det:
- En helt extern enhet såsom Samson Zoom H4n.
- En JuicedLink CX 231 kopplad mellan mick och kamera samt Magic Lantern Firmware för intern inspelning.
 

ohls

Aktiv medlem
5d
+
Magic lantern:
Manuell ljudnivå
UV-mätare
mm


-
Endast 30fps
Dyrare än 7d


7d
+
25/24/60 fps
om du är ägare av objektiv som är avsett för 35mm filmkamera så kan du använda dessa med adapter
Billigare än 5d

-
Magic lantern finns ej än (2010-01-24) Vilket gör att du ej kan justera ljudviårerna manuellt.
 
ANNONS