Annons

Ny kamera - Tips och råd

Produkter
(logga in för att koppla)

Kinkladze

Aktiv medlem
Hej folk!

Jag tänkte be om lite råd från er om vilken kamera jag ska köpa nu när jag ska uppgradera, jag tänkte att jag listar lite faktorer här nedan för att underlätta rådgivningen. Läser gärna era egna erfarenheter av vissa modeller!

1. Jag vill ha en Nikon för att jag har haft det tidigare och har tre Nikkor-objektiv redan. Ett 50mm/f1.8, 50-200mm/3.5-5.6 VR och ett 18-55 kitobjektiv.
2. Jag har en Nikon D40, och tillgång till en D40x, som jag använder nu.
3. Jag har en begränsad budget, max 10 000.
4. Jag har fotat i några år och pluggat lite foto och tänker att jag är snäppet över amatörnivå och även fast det inte är mitt huvudsakliga yrke så har jag ambitioner att fota kommersiellt någon gång eller integrera det i mitt arbete.
5. Jag fotar allt möjligt, dock sällan i studio. Vill fortsätta experimentera med mitt foto och vill således ha en allsidig och flexibel kamera.
6. Har funderat på en D90.

Mer info? Fråga bara!

Tacksam för all hjälp!

// Mattias
 

Mesch

Aktiv medlem
D90 är väl ett ypperligt alternativ.
Om du väljer en lätt begagnad ger utrymme för annat oxo.
I begagnatsvängen finns ju 300/300s oxo för de pengar du har att spela med.

Om du inte tänker skaffa objektiv i stället, ett 16-85/3,5-5,6 G ED VR skulle ju lyfta bilderna från de hus du redan har tillgång till.
 

jonas_erik

Avslutat medlemskap
D90 är väl ett ypperligt alternativ.
Om du väljer en lätt begagnad ger utrymme för annat oxo.
I begagnatsvängen finns ju 300/300s oxo för de pengar du har att spela med.

Om du inte tänker skaffa objektiv i stället, ett 16-85/3,5-5,6 G ED VR skulle ju lyfta bilderna från de hus du redan har tillgång till.
Håller med Kjell ! En Nikon D90 är ett mycket bra val och ett STORT steg uppåt och fullt tillräcklig till det mesta,dessutom passar dina nuvarande objektiv bra till den !
 

PeHi

Avslutat medlemskap
Det är ju alltid knepigt att råda andra till hur de ska göra, men jag kan ju berätta hur jag hade gjort i din situation. :)

D40 är en bra kamera och D40x är en riktigt bra kamera. Jag hade sålt 50/1.8 och 18-55:an och köpt ett Nikkor AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR och ett Nikkor AF-S DX 35/1,8 G istället. Inget fel på de objektiv du har men 16-85 är bra mycket bättre än 18-55 och 35mm funkar bättre inomhus, där du oftast behöver f1.8, än 50mm på ett DX-hus (för de flesta).

Med en budget på 10 000 + minst 1600 för de sålda objektiven hade jag haft ca 4000 kr kvar som grundplåt till att spara ihop till ett nytt hus, som hade blivit nästa "projekt".

Hur du än gör, kör hårt och lycka till!
 

Kinkladze

Aktiv medlem
Tack för svaren!

Den rationella sidan i mig ser det sunda i att köpa objektiv istället för hus som ett första steg. Men jag känner verkligen att jag vill ha ett nytt hus. Och då tar jag nog ett hus med ett kitobjektiv. D90 med 18-105 t.ex.

Men väldigt intressanta tips, kanske köper jag ett D90 hus pch sedan 16-85mm objektivet vid sidan av om det inte blir för dyrt, hmm...så svårt sånt här! :)
 

Mesch

Aktiv medlem
Tack för svaren!

Den rationella sidan i mig ser det sunda i att köpa objektiv istället för hus som ett första steg. Men jag känner verkligen att jag vill ha ett nytt hus. Och då tar jag nog ett hus med ett kitobjektiv. D90 med 18-105 t.ex.

Men väldigt intressanta tips, kanske köper jag ett D90 hus pch sedan 16-85mm objektivet vid sidan av om det inte blir för dyrt, hmm...så svårt sånt här! :)
Det är ofta en bra affär att köpa ett paket med hus+objektiv.
Det finns paket med alla 18-55, 18-105 & 16-85 hos cyberphoto.

18-55:an har en fördel som kan vara värd att nämnas, den är liten och lätt. Fast du har ju redan en och så bra att man vill ha två tillgängliga är väl inte 18-55:an :)
 

b_pinner

Aktiv medlem
Hej!

Jag stog inför ungefär samma val för ett år sedan. Dock med en lite mindre budget, 8000. Det slutade med att jag köpte en begagnad D200 med tillbehör och ett 18-70mm. Då var D90 alldeles för dyr att tänka på så alternativet var en ny D60, ett lite för litet steg upp tyckte jag då... Med D200:an får man ett mycket stabilt semi-proffshus med mycket bättre bildkvalitet än D40. Bättre än jag trodde! Brusnivåerna är ungefär lika, allt över 800 ger inte fina bilder. En fin D200 med relativt få exponeringar går väl på 5000 idag (+-500) och då har du en hel del över till optik. Det kanske kan vara värt att överväga? D90 ger säkert snäppet bättre bildkvalitet och brusnivåer men i ett mindre och plastigare hus.

/lycka till!
 

Kinkladze

Aktiv medlem
Nu har jag nog bestämt mig. Måste vänta till 25.e dock.

Det blir en D90 med ett 18-105mm kitobjektiv.
 
ANNONS