Annons

Ny kamera - Tips och råd

Produkter
(logga in för att koppla)

Kinkladze

Aktiv medlem
Hej folk!

Jag tänkte be om lite råd från er om vilken kamera jag ska köpa nu när jag ska uppgradera, jag tänkte att jag listar lite faktorer här nedan för att underlätta rådgivningen. Läser gärna era egna erfarenheter av vissa modeller!

1. Jag vill ha en Nikon för att jag har haft det tidigare och har tre Nikkor-objektiv redan. Ett 50mm/f1.8, 50-200mm/3.5-5.6 VR och ett 18-55 kitobjektiv.
2. Jag har en Nikon D40, och tillgång till en D40x, som jag använder nu.
3. Jag har en begränsad budget, max 10 000.
4. Jag har fotat i några år och pluggat lite foto och tänker att jag är snäppet över amatörnivå och även fast det inte är mitt huvudsakliga yrke så har jag ambitioner att fota kommersiellt någon gång eller integrera det i mitt arbete.
5. Jag fotar allt möjligt, dock sällan i studio. Vill fortsätta experimentera med mitt foto och vill således ha en allsidig och flexibel kamera.
6. Har funderat på en D90.

Mer info? Fråga bara!

Tacksam för all hjälp!

// Mattias
 

Mesch

Aktiv medlem
D90 är väl ett ypperligt alternativ.
Om du väljer en lätt begagnad ger utrymme för annat oxo.
I begagnatsvängen finns ju 300/300s oxo för de pengar du har att spela med.

Om du inte tänker skaffa objektiv i stället, ett 16-85/3,5-5,6 G ED VR skulle ju lyfta bilderna från de hus du redan har tillgång till.
 

jonas_erik

Avslutat medlemskap
D90 är väl ett ypperligt alternativ.
Om du väljer en lätt begagnad ger utrymme för annat oxo.
I begagnatsvängen finns ju 300/300s oxo för de pengar du har att spela med.

Om du inte tänker skaffa objektiv i stället, ett 16-85/3,5-5,6 G ED VR skulle ju lyfta bilderna från de hus du redan har tillgång till.
Håller med Kjell ! En Nikon D90 är ett mycket bra val och ett STORT steg uppåt och fullt tillräcklig till det mesta,dessutom passar dina nuvarande objektiv bra till den !
 

PeHi

Avslutat medlemskap