Annons

Pana GF1 m4/3 - vilka objektiv passar?

aspenridge

Medlem
Hej,

Jag har en Panasonic GF1, en m4/3 kamera.
Jag behöver hjälp med hur jag ska tänka, eller ta reda på vilka objektiv jag kan använda, förutom de som är gjorda för m4/3 av panasonic och olympus.

4/3 objektiv eller istort sett alla objektiv fungerar ju med rätt adapter, men som jag har förstått det så förlorar jag vissa egenskaper, som att vissa objektiv måste fokuseras manuellt, det vill jag inte!

Förstår ni vad jag är ute efter?
Objektiv/adapter lösningar som gör att det fungerar precis som om det redan vore ett m4/3 objektiv.
Det kan ju vara så att detta inte går - men då vill jag veta det, så jag inte letar ihjäl mig efter info.

Mvh
Dennis
 

Kaffeperkulator

Aktiv medlem
Ett fåtal 4/3 objektiv fungerar som dom ska på m4/3, annars är de bara m4/3 objektiv som fungerar helt tillfredsställande med autofokus å så
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Panasonic alters policy on Four Thirds to Micro Four Thirds adapters and converters

.
Tidigare har det tillkommit en intressant detalj i och med lanseringen av G2/G10, nämligen att nya G2/(G10?) via adaptern DMW-MA1 (MMF-1/MMF-2) nu klarar "Contrast AF" (AFS only) med ALLA klassiska Four Thirds-objektiv, dvs. även de som inte har stöd för "Imager AF".

Det ser nu även ut som de nyare modellerna (G-1/GH-1 undantagna) kommer att få utökat stöd för olika kombinationer med Olympus mellanring & telekonvertrar EX-25/EC-14/EC-20.

Ett tips: Håll utkik efter en kommande f/w-uppdatering av DMC-GH1.

Ref:
 

aspenridge

Medlem
Tack Knight Palm - intressant läsning!

Utöver nyheten med telekonverter/mellanring möjligheten, betyder detta med Contrast AF att man fullt ut kan använda 4/3 objektiv på m4/3 hus? Detta vore intressant för mig om det gällde på GF1.
 

Khalad

Aktiv medlem
Mörk bildskärm

Hej,

Jag har en Panasonic GF1, en m4/3 kamera.
Jag behöver hjälp med hur jag ska tänka, eller ta reda på vilka objektiv jag kan använda, förutom de som är gjorda för m4/3 av panasonic och olympus.

4/3 objektiv eller istort sett alla objektiv fungerar ju med rätt adapter, men som jag har förstått det så förlorar jag vissa egenskaper, som att vissa objektiv måste fokuseras manuellt, det vill jag inte!

Förstår ni vad jag är ute efter?
Objektiv/adapter lösningar som gör att det fungerar precis som om det redan vore ett m4/3 objektiv.
Det kan ju vara så att detta inte går - men då vill jag veta det, så jag inte letar ihjäl mig efter info.

Mvh
Dennis

Det här är inte ett svar, ser bara att ni diskuterar GF/GH1. Har precis köpt en GF1 begagnad och förstår mig inte på bildskärmen. Med huvudratten inställd på intelligent automatik, iA, ävisar den en normalljus bild, även om den ändå är i mörkaste laget ute, särskilt i solsken. Men går jag över till annat än automatik - själv jobbar jag oftast med att utgå från inställd bländare (A-läget) blir bildskärmen närmast svart, samma i S-läget. Vilken inställning har jag missat? Har bara haft kameran några dagar, men de flesta inställningar brukar jag hitta snabbare.
 
ANNONS