Annons

5d mark II - Objektiv för film + foto

Alexandros

Aktiv medlem
Hejsan,

letar som en galning efter beggade objektiv till min 5d mark 2 jag skall köpa imorgon. Jag jobbar åt finest.se som filmfotograf och filmar en del på nattklubb etc. Filmar också mycket actionsport. När jag fotar kör jag väl porträtt, actionsport samt lite allround. Har kollat på dessa objektiven:

Ef 24-70 f/2.8L USM
Ef 24-105 f/4.0L USM IS

Rent fotomässigt känner jag att jag hellre tar 24-105an då den ger mig större omfång samt att bildkvalitén skall vara den samma. Stabiliseringen kompenserar ju för bländarstegen till 2.8. Men när jag filmar har jag ingen användning för bildstabiliseringen när jag ändå inte kan gå ner till 2.8 och få tillräckligt med ljus.

Tidigare filmade jag med en 7d och skruvade upp ison till 6400 men körde då ett 17-70 2.8-4.5. Hur tror ni att 5d mark 2n blir när man kör på iso 12800? Filmen sänds endast på webben och inte i högre upplösning än 720x420 eller något sådant.

Ett till plus jag ser för 24-70 är att objektivet inte blir längre när man zoomar ut så länge motljusskyddet sitter på..

Så hjälp med val tack! Betalar heller inte mer än 8000 för objektivet.

Edit: Har också ett 50mm f/1,8 som jag filmar väldigt mycket med. Kanske klarar jag mig med det till lite vimmel sekvenser etc då jag kör fullformat nu och inte har brännvidsförlängning?
 

LeffeHP

Aktiv medlem
Rent fotomässigt känner jag att jag hellre tar 24-105an då den ger mig större omfång samt att bildkvalitén skall vara den samma. Stabiliseringen kompenserar ju för bländarstegen till 2.8. Men när jag filmar har jag ingen användning för bildstabiliseringen när jag ändå inte kan gå ner till 2.8 och få tillräckligt med ljus.

Edit: Har också ett 50mm f/1,8 som jag filmar väldigt mycket med. Kanske klarar jag mig med det till lite vimmel sekvenser etc då jag kör fullformat nu och inte har brännvidsförlängning?
Min åsikt är att Du inte kan ersätta f/2.8 med f/4.0 IS. Ska Du vimmelfota i skumt ljus och behöver en zoom måste Du ner till f/2.8, annars blir det suddigt. IS kan ju aldrig lösa problemet rörelseoskärpa, men det löser skak-oskärpa.
Får Du dessutom tag i en skarp 24-70 f/2.8 är den optiskt bättre än 24-105 f/4 IS.

De få gånger jag filmat med min 5D MkII brukar jag använda EF 35 f/2.0, men det beror givetvis på omständigheterna.
/L
 
ANNONS