Annons

Hjälp med att hitta billig och bra systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Impenetrable Mist

Aktiv medlem
Hej!

Efter att ha testat kusinens Nikon D5000 känner jag att jag bara måste ha en systemkamera.

Jag har inte mycket pengar att lägga på nöje, så jag vill ha tips på bra och billiga(!) systemkameror.

Tack på förhand!
 
Hej!
Jag har inte mycket pengar att lägga på nöje, så jag vill ha tips på bra och billiga(!) systemkameror.

Alla systemkameror är bra. Oavsett om de heter Canon, Nikon, Pentax, Olympus eller Sony....

Sen kan någon modell ha fördelar gentemot en annan.

Stod inför det här problemet själv helt nyligen då det gällde att skaffa en "ekonomiskt lämplig" systemkamera som present.

Hade turen att få fatt på ett paket (Sony A230) för 2600:- Detta var en tillfällig "dagsspecial" hos en stor kedja. I dag tar de 4000 för samma.

Ett tips kan således vara att följa annonserna och se vad som erbjuds. I budgetklassen är ju Nikon D3000 och Canon 1000D andra populära modeller. Utbudet av originalloptik är större än till övriga märken.

Ofta sänks priserna en hel del från leverantörerna då någon ny modell är i antågande. Det gör inte den gamla modellen sämre utan kan i ställe vara utmärkta tillfällen att köpa in sig i ett system till riktigt bra pris.
 
Alla systemkameror är bra. Oavsett om de heter Canon, Nikon, Pentax, Olympus eller Sony....

Sen kan någon modell ha fördelar gentemot en annan.

Stod inför det här problemet själv helt nyligen då det gällde att skaffa en "ekonomiskt lämplig" systemkamera som present.

Hade turen att få fatt på ett paket (Sony A230) för 2600:- Detta var en tillfällig "dagsspecial" hos en stor kedja. I dag tar de 4000 för samma.

Ett tips kan således vara att följa annonserna och se vad som erbjuds. I budgetklassen är ju Nikon D3000 och Canon 1000D andra populära modeller. Utbudet av originalloptik är större än till övriga märken.

Ofta sänks priserna en hel del från leverantörerna då någon ny modell är i antågande. Det gör inte den gamla modellen sämre utan kan i ställe vara utmärkta tillfällen att köpa in sig i ett system till riktigt bra pris.

Det låter bra, jag håller alltid ögonen öppna efter erbjudanden, så kommer det något missar jag det inte.
Media Markt har precis öppnat här i Örebro och firar det med bra priser, ska in dit på tisdag och kolla.

Så som nybörjare så behöver jag inte direkt bry mig om vilken modell jag tar?
 
Det låter bra, jag håller alltid ögonen öppna efter erbjudanden, så kommer det något missar jag det inte.
Media Markt har precis öppnat här i Örebro och firar det med bra priser, ska in dit på tisdag och kolla.

Så som nybörjare så behöver jag inte direkt bry mig om vilken modell jag tar?

Om du har chans att hålla kameran i handen så att den känns bekväm för dig att hantera är det viktigare än modell och märke.

I fallet A230 vet jag ungefär hur stora händer den kommande brukaren har (små). Med stora labbar kanske den inte känns fullt så bra.

MM har annars haft just den får några hundralappar mer än vad jag gav. Och som sagt olika modeller har sina fördelar (och nackdelar):

Canon 1000D har en annan typ av sensor som ger mindre brus i vissa extrema ljussituationer.

Nikon D3000 sägs enligt många kännas bekvämare i handen.

Sony (och Pentax) har en inbyggd funktion i kamerahuset som kompenserar för (en del av) fotografens handskakningar. Övriga har speciella objektiv som ger den funktionen.

Ett argument att välja ett märke är om man har kompisar med samma märke så att man kan låna prylar. (Jag har själv skrivit så ngn gång). I praktiken inträffar det aldrig. Man kompletterar efterhand med sådant man behöver eller vill ha.

Sådant som du garanterat kommer att vilja skaffa så småningom blir: Fler minneskort (OBS att det följer inget med kameran!). En separat blixt (den som finns inbyggd i kameran är rätt klen och begränsar möjligheterna en del). Extra batteri (pinsamt att stå där med "strömtorsk"). Och kanske så småningom fler objektiv, stativ etc.
 
Det låter bra, jag håller alltid ögonen öppna efter erbjudanden, så kommer det något missar jag det inte.
Media Markt har precis öppnat här i Örebro och firar det med bra priser, ska in dit på tisdag och kolla.

Så som nybörjare så behöver jag inte direkt bry mig om vilken modell jag tar?

Dom har D3000 för 3990 kr billigare kommer du nog inte undan om du inte ska ha beg
 
Jag kan tipsa om D3000 som amatör-/nybörjarkamera. Har haft kameran ett tag och köpte den på Dustin Home för 4300 kr och då ingick ett Ultrakort och kameraväska med. Men som personen ovan skrev så finns det både fördelar och nackdelar med de olika modellerna.

Till exempel så kör Nikon med vibrationsreduceringen i objektivet, det gör att om du vill ha det så blir det snäppet dyrare. Nikon saknar också live view, detta missar dock inte jag då jag föredrar den optiska sökaren. (Live view är så att du ser kortet på skärmen, som du säkert vant dig med mindre digitalkameror).

Så jag tipsar att du köper D3000 med ett 18-55 VR objektiv. Detta paket brukar ofta finnas att köpa tillsammans då det är ett relativt populärt val. Detta objektiv räcker gott och väl till en början, men du kan sedan uppgradera med ytterliggare ett 55-200 osv. Men 18-55 VR är ett väl fungerande såkallat "all-around" objektiv.
 
Dom har D3000 för 3990 kr billigare kommer du nog inte undan om du inte ska ha beg

Siba har ju tex. Olympus E-450 + 14-42/3,5-5,6 för 2992:-, men du kanske menade just D3000?

Jag kan tipsa om D3000 som amatör-/nybörjarkamera. Har haft kameran ett tag och köpte den på Dustin Home för 4300 kr och då ingick ett Ultrakort och kameraväska med. Men som personen ovan skrev så finns det både fördelar och nackdelar med de olika modellerna.

Till exempel så kör Nikon med vibrationsreduceringen i objektivet, det gör att om du vill ha det så blir det snäppet dyrare. Nikon saknar också live view, detta missar dock inte jag då jag föredrar den optiska sökaren. (Live view är så att du ser kortet på skärmen, som du säkert vant dig med mindre digitalkameror).

Så jag tipsar att du köper D3000 med ett 18-55 VR objektiv. Detta paket brukar ofta finnas att köpa tillsammans då det är ett relativt populärt val. Detta objektiv räcker gott och väl till en början, men du kan sedan uppgradera med ytterliggare ett 55-200 osv. Men 18-55 VR är ett väl fungerande såkallat "all-around" objektiv.

Avsaknad av LV är inget större problem, jag föredrog optiska sökaren när jag testade D5000 i alla fall. Om jag köper den så blir det nog med MM's räntefria delbetalning på 10 månader, så det blir inga objektiv under den tiden, då går alla mina pengar till kameran. ;P Längtar verkligen tills man gått ur skolan så man kan kirra jobb.
 
Jag tänkte mest säga att ett tips kan vara att skaffa en kamera som dina vänner har (samma märke) så kan man låna och prova varrandra objektiv.

Kan vara värt att ha med i bakhuvudet.

(Eller så skaffar man nå helt annat så behöver ingen låna grejer av en) haha ;P

Men kläm och känn, bra tips...
 
Jag tänkte mest säga att ett tips kan vara att skaffa en kamera som dina vänner har (samma märke) så kan man låna och prova varrandra objektiv.

Kan vara värt att ha med i bakhuvudet.

(Eller så skaffar man nå helt annat så behöver ingen låna grejer av en) haha ;P

Men kläm och känn, bra tips...

Den enda jag känner som har kamera är min kusin och han har en Nikon, jag funderar på antingen en Nikon D3000 eller Olympus E-450, jag är mest sugen på D3000 men den är en lax dyrare. :/

Vilken tycker du är bäst? :)
 
Den enda jag känner som har kamera är min kusin och han har en Nikon, jag funderar på antingen en Nikon D3000 eller Olympus E-450, jag är mest sugen på D3000 men den är en lax dyrare. :/

Vilken tycker du är bäst? :)

Olympus har mindre sensor än Nikon och bör då vara något sämre (=mer brus) vid höga ISO.

Större utbud av objektiv till Nikon. (Den 55-200 som nämndes som komplement ska vara riktigt bra!).
 
Jag kan nog inte säga vem som är bäst bara sådär, tror de är mycket som man blir van också.

Men jag kör ju själv nikon. Tycker mycket om dom (har bara haft en d80), men desto fler du frågar ju fler svar får du säkert =)
 
Jag kan nog inte säga vem som är bäst bara sådär, tror de är mycket som man blir van också.

Men jag kör ju själv nikon. Tycker mycket om dom (har bara haft en d80), men desto fler du frågar ju fler svar får du säkert =)

Jag tänkte köpa D3000, men sen fick jag veta att det tar tre sekunder efter att man knäppt en bild tills den syns på skärmen. Dock kan man ju stänga av funktionen som segar ner men blir inte bilderna dåliga då?
 
Jag tänkte köpa D3000, men sen fick jag veta att det tar tre sekunder efter att man knäppt en bild tills den syns på skärmen. Dock kan man ju stänga av funktionen som segar ner men blir inte bilderna dåliga då?
Den uppgiften har jag inte hittat. Verkar inte rimligt faktiskt. Kan det vara att bilden visas automatiskt i tre sekunder när man tagit den? Ungefär så brukar det vara.
 

Men det står också att man kan slå av ADR-funktionen för att få se bilderna omedelbart, som vanligt. ADR är en bra funktions som redan i kameran kan fixa bilder med stor kontrast, men den tar tid. Kan dock, som sagt, slås av.

Per.
 
ANNONS