Annons

Trubbel med objektiv

Lackner

Aktiv medlem
Det har hänt nåt med mitt objektiv, ett 18-70 kitobjektiv som följde med min D80.

Det går inte längre att zooma med det, det slår stopp efter en liten bit. trycker man lite på objektivet in mot kameran går dett att zooma till 70 men det känns att nåt är fel.
Åt andra hållet går det bara att komma ner till 24 ungefär sen är det nåt som tar i.

Är det nån som varit med om nåt sånt?

Hur är själva zoom mekanismen uppbyggd?

Att lämna in ett sånt objekiv blir förmodligen dyrare än att köpa ett nytt..
 

b_pinner

Aktiv medlem
Jag hade ett 18-70 till min D200 och något liknande hände förra sommaren. Zoomen låste sig helt plötsligt och vägrade lossna. Det slutade med att jag lämnade in den till Nikon via en fotobutik i Södertälje. Fick den fixad och på specifiktionen stod det bara "justering av zoom" som åtgärd... Sen krävde de mig på 1500... surt. Men fotobutiken var justa och tyckte inte att reparationen var ok prismässigt och de tyckte att Nikon borde hört av sig till mig och meddelat kostnaden innan de fixade den. Jag betalade i slutändan 800 för felsökningen, resten stod butiken för! Bra! Sålde den sedan billigt till en kompis eftersom den inte kändes pålitlig, sen dess har den funkat utan problem!

Problemet är känt för just den gluggen men inget som Nikon vill fixa gratis... Synd, eftersom det är ett kanonbra objektiv!
 

Lackner

Aktiv medlem
Då hade du lite tur med kostnaden i alla fall då.

Jag googlade runt lite efter att jag skrivit inlägget ovan och hittade också lite om att det är ett ganska vanligt fel på det objektivet så jag ringde Lasses kameraservice och de sa det kan kosta mellan 500- 1500 spänn beroende på fel. Så nu har jag skickat det och de kollar vad det är för fel och hör av sig om kostnaden innan de gör något så nu får man se hur det går.

Men man är ingen vinnare så garanterat blir det dyrt...
 
ANNONS