Annons

Köpa 550D, men vilka objektiv?

Hebbe93

Aktiv medlem
Hejsan hejsan alla här på Fotosidan! Nu är det så att jag befinner mig i USA ett bra tag framöver och jag tänker köpa mig min första systemkamera. Jag har efter mycket funderande kommit fram till att kameran jag vill ha är 550d/T2i, för att jag älskar att fota men har även fått mer o mer intresse för filmning.

Jag har tänkt mig att max lägga ut ca 8000 kr, som i dollar blir ca 1200 $ i dagens valutakurs. För det kan man få en hel del. Men det jag behöver är:

Kamerahuset
Objektiv/Flera objektiv
Minneskort(Snabbt och 8/16gb)
Väska

Ge gärna tips på andra saker som kan vara användbart när man filmar/fotar. Iallafall så undrar jag om man ska köpa den med kitobjektivet/objektiven eller inte? Annars hade jag tänkt mig att köpa den med det grymt populära 50mm 1.8 Canon-objektivet och kanske något annan lite bättre fast objektiv. Men ge mig era tips på bra kit för dem pengarna, gör ju inget om de är lite billigare heller! ;-)

P.S. Jag har funderat på ett kit med 18-55mm IS, 55-250mm IS och 50mm 1.8 objektiven. Men är som sagt fundersam på kitobjektiven, visst dem är säkert bra i början, men tror jag tröttnar rätt snabbt då jag faktiskt fotat en hel del innan, dock mest med kompaktkameror. D.S.

Väldigt tacksam för svar, MVH Herman
 

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Tycker de objektiv du nämde är ett bra val till att börja med.Har motsvarande 50mm 1,8 till Nikonoch det är helt underbart för sitt lågapris.Telezoomen du nämde har bildstabilisering och är mycket objektiv för pengarna likaså 18-55IS,den kostar inte mycket extra när den ingåri paket medhuset.Tror detta är mycket bra val att starta med ! MVH.
 

Frocli

Aktiv medlem
Hejsan hejsan alla här på Fotosidan! Nu är det så att jag befinner mig i USA ett bra tag framöver och jag tänker köpa mig min första systemkamera. Jag har efter mycket funderande kommit fram till att kameran jag vill ha är 550d/T2i, för att jag älskar att fota men har även fått mer o mer intresse för filmning.

Jag har tänkt mig att max lägga ut ca 8000 kr, som i dollar blir ca 1200 $ i dagens valutakurs. För det kan man få en hel del. Men det jag behöver är:

Kamerahuset
Objektiv/Flera objektiv
Minneskort(Snabbt och 8/16gb)
Väska

Ge gärna tips på andra saker som kan vara användbart när man filmar/fotar. Iallafall så undrar jag om man ska köpa den med kitobjektivet/objektiven eller inte? Annars hade jag tänkt mig att köpa den med det grymt populära 50mm 1.8 Canon-objektivet och kanske något annan lite bättre fast objektiv. Men ge mig era tips på bra kit för dem pengarna, gör ju inget om de är lite billigare heller! ;-)

P.S. Jag har funderat på ett kit med 18-55mm IS, 55-250mm IS och 50mm 1.8 objektiven. Men är som sagt fundersam på kitobjektiven, visst dem är säkert bra i början, men tror jag tröttnar rätt snabbt då jag faktiskt fotat en hel del innan, dock mest med kompaktkameror. D.S.

Väldigt tacksam för svar, MVH Herman
Kitobjektivet är så billigt, synd att missa. Så även 50/1,8
I stället för den enkla Canon 55-250 köp Tamron 70-300 VC det är ett steg bättre objektiv. Dock något dyrare.
 

ErlandH

Aktiv medlem
P.S. Jag har funderat på ett kit med 18-55mm IS, 55-250mm IS och 50mm 1.8 objektiven. Men är som sagt fundersam på kitobjektiven, visst dem är säkert bra i början, men tror jag tröttnar rätt snabbt då jag faktiskt fotat en hel del innan, dock mest med kompaktkameror. D.S.
Låter som ett utmärkt paket -- förutsatt att priset är vettigt, förstås. Att bara köpa 50/1,8 avråder jag bestäm ifrån. Det är inte alls speciellt lämpligt som vardagsobjektiv på den kameran och risken att du skulle tröttna är nog ganska stor.
 

Hebbe93

Aktiv medlem
Låter som ett utmärkt paket -- förutsatt att priset är vettigt, förstås. Att bara köpa 50/1,8 avråder jag bestäm ifrån. Det är inte alls speciellt lämpligt som vardagsobjektiv på den kameran och risken att du skulle tröttna är nog ganska stor.
Tack allihop för era svar och åsikter, keep 'em coming, vill ha så många åsikter som möjligt!

Apropå priset så kan jag nog få det för 1170 $: ca 1030 på ebay för ny kamera, båda "kit"objektiven, väska, uv-filter o lite sånt(100% positiva omdömen på säljaren), sen ca 140 för 50mm 1.8 objektivet och sandisk extreme III Hd-video 8gigs minneskort på adorama! Vad tror ni om det?
 

Flug-E

Aktiv medlem
Tänk bara på att du kan åka på tull och moms när du handlar från ett icke-EU land. Om du handlar från en ebay-säljare i USA så är den risken mycket hög. Handlare från Hong Kong brukar ofta skriva ner värdet på tulldeklarationen men försändelser undersöks av tullen ibland, speciellt större/tyngre paket.
 

Shompis

Avslutat medlemskap
Läste din profil! Du kommer att bo i USA? Om du köper på ebay,tänk bara på garanti och sånt. Annars finns ju adorama, b&h video i USA. Best Buy går säkert också bra.
 

Hebbe93

Aktiv medlem
Läste din profil! Du kommer att bo i USA? Om du köper på ebay,tänk bara på garanti och sånt. Annars finns ju adorama, b&h video i USA. Best Buy går säkert också bra.
Jajemen, iaf tills juni i år....tror du det går bra med Ebay då? Trots allt bäst pris där!

EDIT: Här är länken till ebay-grejerna förresten, kan nog hjälpa en del, uppskattar all hjälp! http://cgi.ebay.com/NEW-Canon-T2i-Canon-18-55-55-250-Zooms-PRO-KIT-/160478188323?pt=Digital_Cameras&hash=item255d3ed323#ht_6072wt_1139
 
Senast ändrad:

källe

Aktiv medlem
val av objektiv

Jajemen, iaf tills juni i år....tror du det går bra med Ebay då? Trots allt bäst pris där!
varför inte ett 18-135 så slipper du byta objektiv så ofta och slipper en massa skräp i huset.
sedan kan du ju komplettera med vad du känner att du har behov av.
mvh stefan
 

Hebbe93

Aktiv medlem
varför inte ett 18-135 så slipper du byta objektiv så ofta och slipper en massa skräp i huset.
sedan kan du ju komplettera med vad du känner att du har behov av.
mvh stefan
Just det funderade jag faktiskt på också, om jag skulle skippa 18-55mm och 55-250mm och köra på ett 18-135mm och 50mm 1.8 istället. Kan t.o.m. spara några kronor på det iaf.....någon annan som tycker likadant?
 

källe

Aktiv medlem
fundera

Just det funderade jag faktiskt på också, om jag skulle skippa 18-55mm och 55-250mm och köra på ett 18-135mm och 50mm 1.8 istället. Kan t.o.m. spara några kronor på det iaf.....någon annan som tycker likadant?
om du tar en d60 så blir filmningen lite lättare då skärmen går att vinkla ut, nästan som en riktig filmkamera.
mvh stefan
 

Hebbe93

Aktiv medlem
om du tar en d60 så blir filmningen lite lättare då skärmen går att vinkla ut, nästan som en riktig filmkamera.
mvh stefan
Ja, de vet jag om, + att den är mer robust, snabbare osv. men just nu känns det som att jag hellre köper ett lite simplare kamerahus, bättre objektiv/fler och sen uppgraderar kamerahuset senare....men helt säker är jag inte, har faktiskt funderat på 60D men då blir priset iaf runt 10000kr istället för 8000kr.
 

källe

Aktiv medlem
det svir

Ja, de vet jag om, + att den är mer robust, snabbare osv. men just nu känns det som att jag hellre köper ett lite simplare kamerahus, bättre objektiv/fler och sen uppgraderar kamerahuset senare....men helt säker är jag inte, har faktiskt funderat på 60D men då blir priset iaf runt 10000kr istället för 8000kr.
det är bara att dra åt svångremmen, det blir dyrare om du senare ångrar dig.
det är inte lätt att välja, själv har jag bestält en Pentax k5 men vet inte om det var rätt
 

Hebbe93

Aktiv medlem
det är bara att dra åt svångremmen, det blir dyrare om du senare ångrar dig.
det är inte lätt att välja, själv har jag bestält en Pentax k5 men vet inte om det var rätt
Jo, precis, men som sagt funderar på det, problemet är att jag gärna skulle vilja köpa en gitarr snart också :) Och alltid skönt o ha lite pengar kvar, som livlina för nåt impulsköp eller något ;-)
 

källe

Aktiv medlem
impulsköp

Jo, precis, men som sagt funderar på det, problemet är att jag gärna skulle vilja köpa en gitarr snart också :) Och alltid skönt o ha lite pengar kvar, som livlina för nåt impulsköp eller något ;-)
det låter inte bra, köp en eos500d med 18- 135 och en billig gitarr som är felstämd,så får du mycket dricks för att sluta spela. (sjung gärna lite falskt också)sedan kan du köpa vad du vill för pengarna.
det fanns en snubbe i Göteborg som gick runt med en ensträngad fiol och drog som en galning över strängen och han fick alltid pengar till mat varje dag.
 

Hebbe93

Aktiv medlem
det låter inte bra, köp en eos500d med 18- 135 och en billig gitarr som är felstämd,så får du mycket dricks för att sluta spela. (sjung gärna lite falskt också)sedan kan du köpa vad du vill för pengarna.
det fanns en snubbe i Göteborg som gick runt med en ensträngad fiol och drog som en galning över strängen och han fick alltid pengar till mat varje dag.
Haha, ja det är ju en idé, men inte går jag lägre än 550D då jag faktiskt vill filma en del, o inte vill jag ha en kamera utan manuella inställningar ;-)

Ni andra som har åsikter, som sagt, keep 'em coming! Uppskattar alla slags svar :)
 

Hebbe93

Aktiv medlem
Så, har troligtvis bestämt mig helt för en 550D, känner inte att dem små skillnaderna till 60D är värt pengarna....funderar fortfarande på olika paket dock, plockade ihop ett på Adorama, vad tror ni om det här(bättre eller sämre än 18-55+55-250+50mm-paketet som jag nämnde innan?):
Shoppingcartadorama.gif

Tacksam för all hjälp jag kan få! :)
 
ANNONS