Annons

Utskriftsekonomi, Epson Stylus Pro 3800

Produkter
(logga in för att koppla)

perisak

Aktiv medlem
Jag söker en uppskattning på hur mycket UltraChrome K3 bläck som går åt per ytenhet vid utskrifter i en Epson Stylus Pro 3800?

Ungefär hur många A4 eller A3 utskrifter kan man göra på en uppsättning bläckpatroner, i praktiken?
 
Tack för svaret. Är din uppskattning att nedan siffror fortfarande står sig i praktiken?

Är 0,17 ml / dm2 per färg, eller är det 0,17 ml från samtliga färger. Man har väl typ 8x8 = 64 ml färg i skrivaren. Räknat på det sätter skulle 64 ml räcka till ca 37 m2, eller ca 600 A4? Kan dessa siffror vara hyffsat rimliga, eller är de uppåt väggarna fel i praktiken?

Jag upplever att jag har fått ut mindre av min skrivare, men jag har än inte kört slut på något bläck. Skrivaren har varit oanvänd ett tag, vilket kanske också inneburit att mycket bläck gått åt till rengöring eller vid uppstarter och avstängning.


-------
Jag har en snittförbrukning för min 3800 på ca 0,17 ml per dm2 utskriftsarea räknat över ett stort antal A4 och A3+ utskrifter. Om en bläckpatron på 80 ml kostar 575 kr inkl. moms, så blir bläckkostnaden ca 1,25 kr per dm2 utskrift i snitt.

En A4 (ca 20x30) med 1,5 cm marginaler blir runt 4,8 dm2 och bläckkostnaden för detta uppgår då till ca 6 kr.

Dessutom blåser maskinen munstyckena ibland, vilket jag inte lyckats identifiera intervallen för, men bläckåtgången verkar ligga på runt 4 ml. Om en autorensning förbrukar runt 4 ml kostar det ca 29 kr.

Till detta kommer kostnad för bläckbyte. Byte från PK till MK bläck förbrukar 1,5 ml och kostar 11 kr, bläckbyte från MK till PK förbrukar 4,5 ml och kostar 32 kr. Hur detta slås ut per bild beror ju på hur mycket man printar och hur ofta man byter mellan matt och blankt papper.

Alla beräkningar utifrån 1440 dpi, räkna ca 10% högre bläckåtgång vid 2880 dpi.
 
De 0,17 ml/dm2 är total förbrukning, mätt med Epson LFP Remote Panel. Jag har inte följt upp förbrukningen sedan 2007 när skrivaren var ny. Dessutom tog jag bort det där LFP programmet ganska snabbt och då upphörde också de onödiga automatiska rengöringscyklerna som kördes alldeles för ofta.

Om jag minns rätt kan du göra en testprint via kontrollpanelen på skrivaren och få fram bläckförbrukningen för de senaste tio sidorna.

Till den uppmätta förbrukningen för själva utskriften måste läggas bläckförlusterna för byte av bläck och rengöringar som förbrukar en hel del, så 600 A4 är nog inte realistiskt att förvänta sig.

Om vi antar att 20-25% är bläckförluster och ökar förbrukningen till 22 ml/m2, så skulle det räcka till 29 m2 eller 465 kantlösa A4, om jag räknar rätt. Tänk också på att förbrukningen nog påverkas av vilken typ av bilder man skriver ut.
 
Runt 450-500 A4 sidor är nog en rimlig bedömning baserat på praktiskt användning. Står skrivaren mycket still så blir det som redan konstaterats snabbt färre eftersom det kan krävas många extra rengöringar.

Byter du mycket papper så får du ju dumpa massor av bläck om du skiftar matt och blankt.
 
Tack för svaren. Med dessa siffror har jag i alla fall kunnat göra en uppskattning över utskriftskostnaderna.
 
Epson Running Cost Calculator

Denna running cost calculator från Epson UK kan kanske vara till viss vägledning?

Kalkylatorn gäller per mars 2010 och baserar sig på engelska priser på bläck och papper.

Tack Therese på svenska Epsons support för supersnabbt svar - jag visste att kalkylatorn existerade men hade slarvat bort webbadressen.
 
ANNONS