Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

127-film

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
jaha, nu var man i köpartagen igen..

kikar på en kamera som ska ha 127-film, den finns visst på photax, i deras prislista står det "fryst -18 grader" efter den filmen

vad menas med detta? att den har varit fryst och vad innebär det eller kommer den i en paket med isklabbar? :)

nej, men vad menas?

Fotoimpex i Tyskland har 127 film, både sv/v och dia. Det står inget om kylklampar där (å andra sidan är min tyska inte i bästa skick).

Jo... det syftar nog på lagringen men jag tvivlar på att de skickar dem direkt från frysen eftersom det skulle ge problem med kondensen.

Det är svårt att få tag på 127-film så jag brukar undvika de kamerorna. Ett alternativ är att kladda med en 120-film om du har 127-spolarna.

fast nu har de ju det på photax, iofs så vet man ju inte hur länge de tänker sälja dem.
efterfrågan är väl inte megastor

en annan grej är framkallningen. vilka spolar accepterar den filmen? jag har beställt spolar som kan regleras både för 135-film och 120-film, men jag vet inte om den passar där. annars får man väl framkalla utan spole, och hur blir det månne?

En del spolar för 135- och 120-film tar även 127-film (samt en del andra obskyra format). Det ska nog inte vara något problem.

Ooops, många spolar blir det. I det här fallet syftar jag på spolen till framkallningsdosan. I det tidigare inlägget syftade jag på spolen som används i kameran.

:)

du, varför använder man spolar egentligen? i framkallningsdosan alltså...
är det för att få ett jämnare resultat eller?

Utan spole skulle det bli ganska uselt. Om inte filmen har fritt spelrum runt omkring sig kan inte kemin cirkulera och då blir det ingen framkallning. Skulle man bara dumpa ett "filmnystan" så skulle det bli extremt ojämn framkallning. Eller hur menar du?

jo, det var så jag menade.

kom på nu att för det första så kommer ju filmen att lägga sig på ytan av vätskan. och frånsett det kommer den att lägga sig mot sig själv hela tiden.

så spolen fyller har nog en funktion:)

förresten så såg jag att spolarna jag beställt kunde ställas in för 127-film

så snart har jag övertygat mig själv om att jag bara måste lägga ett bud.

Photax fryser filmen eftersom det är så liten efterfrågan på den. Det innebär att när man får den levererad så kan det vara kort datum på
den. Om man då fryser den igen så håller filmen i många år. Har själv använt verichrome pan till en instamatic som varit fryst sedan 1976 och det var helt okay. Fint med photax som bemödar sig om att ha ett brett sortiment av film i alla storlekar. Och som för mig har varit huvudleverantör under flera år och jag har ingenting att klaga på, tvärtom!!!

Ja, Photax fryser in 127-filmen för att den ska hålla bättre, då efterfrågan ju inte är så stor på detta filmformat.

Jag har ett tiopack Efke R100 127 i frysen.

Jag har en Rolleiflex 4x4 från 1938 med ett mycket skarpt Zeiss Tessar 2,8/60. Jag ska lämna in kameran på slutarrengöring när jag får lite pengar över. Slutarlamellerna klibbar ihop då de har lite olja på sig.

Anna, vad är det för kamera du funderar på?

ANNONS
Götaplatsens Foto