Annons

Hjälp med kameraköp

Produkter
(logga in för att koppla)

cul-du-sac

Ny medlem
Jag skulle behöva råd angående kameraköp. Jag är väldigt oinsatt i den djungel av kameror som finns så alla tips och rekommendationer är ytterst välkomna. Fotade en hel del förr men har helt kommit av mig så jag söker en enkel och trevlig kamera som kan få igång mig igen.

Mina kriterierna är ganska oprecisa är jag rädd. Framför allt ska kameran vara enkel att använda och utan för mycket meck eller krav på omgivningen ta bra bilder. Den ska vara för vardagsanvändning men gärna med möjligheten att experimentera lite om man skulle vilja. Då jag ser det lite som en kom-igång-kamera tänker jag mig att den inte ska vara allt för dyr, ungefär 2000 hade jag tänkt mig.

Tack på förhand!
 
Om du köper nytt för 2K får du en vanlig kompaktkamera, men det är inget fel med det. En kompakt är en kompakt, det blir inte bättre för 2000 kr jämfört med 1100kr. Canon Ixus 105 för 1099kr är ett klipp. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=585801

Pratar vi systemkamera är det äldre beg grejor som gäller. Leta efter Canon EOS 400D eller 1000D med 18-55mm objektiv. Eller Nikon D40, D40x eller D60 med 18-55mm objektiv. Bör gå att hitta för 2K.
 
En kompakt är en kompakt, det blir inte bättre för 2000 kr jämfört med 1100kr. Canon Ixus 105 för 1099kr är ett klipp...
Det är förstås inte riktigt sant. Har man 2000 kr finns det mycket mer att välja mellan än om man har 1100 kr. T ex kan man köpa en Canon SX130 som ger Ida lite större möjligheter att experimentera.
 
Det är förstås inte riktigt sant. Har man 2000 kr finns det mycket mer att välja mellan än om man har 1100 kr. T ex kan man köpa en Canon SX130 som ger Ida lite större möjligheter att experimentera.

Ärligt talat vet jag inte om det tillför så mycket att ha tillgång till M, Tv och Av på en 1/2,3" kompakt med största bländare f/3.4-5.6. Hur många bländare har SX130 att välja på, inte många och alla ger ändå typ oändligt skärpedjup. Men visst, det sitter inte i vägen, eller så gör det det. Den har i varje fall mera räckvidd på telesidan och är säkert ett vettigt alternativ till Ixus 105 om man vill ha en dubbelt så stor kamera med AA-batterier. Laddare och en uppsättning NiMH batterier tillkommer.

http://www.misco.se/Product/Product...mc_o=4blgBCjCVybgw2BF5zyblBECjCzkkCjC5yblXzLf
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=80827&hbx_CMP=AFC-05&SearchString=laddare
 
Senast ändrad:
Om du köper nytt för 2K får du en vanlig kompaktkamera, men det är inget fel med det. En kompakt är en kompakt, det blir inte bättre för 2000 kr jämfört med 1100kr. Canon Ixus 105 för 1099kr är ett klipp. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=585801

Pratar vi systemkamera är det äldre beg grejor som gäller. Leta efter Canon EOS 400D eller 1000D med 18-55mm objektiv. Eller Nikon D40, D40x eller D60 med 18-55mm objektiv. Bör gå att hitta för 2K.

Hej och tack för svaret. Det är är en kompaktkamera som jag tänkt mig. Är Ixus 105 den du främst skulle rekommendera i Ixus-familjen? Är det stor skillnad om man går upp lite i pris och modell?
 
Det är förstås inte riktigt sant. Har man 2000 kr finns det mycket mer att välja mellan än om man har 1100 kr. T ex kan man köpa en Canon SX130 som ger Ida lite större möjligheter att experimentera.

Hej och tack för svar. Jag kollade lite på Canon SX130 och den verkar trevlig. Förhållandevis klumpig kanske men också med lite mer möjligheter. Är det någon särskild egenskap som gör att du rekommenderar just denna?
 
Hej och tack för svar. Jag kollade lite på Canon SX130 och den verkar trevlig. Förhållandevis klumpig kanske men också med lite mer möjligheter. Är det någon särskild egenskap som gör att du rekommenderar just denna?
Den platsar i din budget och ger lite andra möjligheter än den Ixus 105 som nämndes tidigare i tråden. Vilken av dem man föredrar är mest en smaksak.
 
Hej och tack för svar. Jag kollade lite på Canon SX130 och den verkar trevlig. Förhållandevis klumpig kanske men också med lite mer möjligheter. Är det någon särskild egenskap som gör att du rekommenderar just denna?

Canon SX 130 har dålig batteriprestanda enligt vad jag läst,någon hade kört slut på batterierna på en halvtimme med lite filmning och fotande ,och går på 2st AA-batterier.Kostnad för laddare och batterier tillkommer.
 
Canon SX 130 har dålig batteriprestanda enligt vad jag läst,någon hade kört slut på batterierna på en halvtimme med lite filmning och fotande ,och går på 2st AA-batterier.
Batteriprestandan beror förstås på vilka batterier man använder -- vanliga alkaliska ska man bara köra med i nödfall, annars uppladdningsbara som har mycket större kapacitet. Canon anger upp till 400 bilder per laddning, vilket är mer än t ex för flaggskeppet S95.

Det är många som tycker det är praktiskt med AA-batterier, andra tycker att det är krångligt. Jag har själv haft en kamera med AA och tyckte det var helt okej, framförallt uppskattade jag att man i nödsituationer kunde skaffa fulladdade batterier i vilken kiosk som helst.
 
Hej och tack för svaret. Det är är en kompaktkamera som jag tänkt mig. Är Ixus 105 den du främst skulle rekommendera i Ixus-familjen? Är det stor skillnad om man går upp lite i pris och modell?

Canon Ixus 105 för 1.099kr (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=585801)
● 12 megapixel sensor
● 2,7 tums LCD med 230.000 pixlar
● 28-112mm objektiv med optisk bildstabilisering
● Filmar i VGA 640x480 pixlar
● Väger 140 gram
● 1000 mAh Li-Ion batteri

Canon Ixus 130 för 1.585kr (http://www.japanphoto.se/product/digitalkamera/canon/canon-ixus-130-is-silver/)
● 14 megapixel sensor
● 2,7 tums LCD med 230.000 pixlar
● 28-112mm objektiv med optisk bildstabilisering
● Filmar i HD 1280x720 pixlar
● Väger 133 gram
● 760 mAh Li-Ion batteri

Canon Ixus 210 för 2.144kr (http://www.japanphoto.se/product/digitalkamera/canon/canon-ixus-210-is-silver/)
● 14 megapixel sensor
● 3,5 tums LCD med 460.000 pixlar, pekskärm
● 20-120mm objektiv med optisk bildstabilisering
● Filmar i HD 1280x720 pixlar
● Väger 160 gram
● 1000 mAh Li-Ion batteri
 
Objektivet på Ixus 210 måste vara något av ett rekord, tror aldrig jag hört talas om en kompakt med vindvinkel motsvarande 20 mm förut. Låter väldigt intressant, nästan så man måste titta närmare på den i butik (trots att jag egentligen inte alls är ute efter en ny kompakt för tillfället).
 
Objektivet på Ixus 210 måste vara något av ett rekord, tror aldrig jag hört talas om en kompakt med vindvinkel motsvarande 20 mm förut. Låter väldigt intressant, nästan så man måste titta närmare på den i butik (trots att jag egentligen inte alls är ute efter en ny kompakt för tillfället).

Bra att du är observant, skall vara 24-120mm. Fortfarande bra för att vara en billig kompakt, inte ensam om 24mm men det finns ingen som är vidare vad jag vet.
 
Senast ändrad:
Bra att du är observant, skall vara 24-120mm. Fortfarande bra för att vara en billig kompakt, inte ensam om 24mm men det finns ingen som är vidare vad jag vet.
Aha, då var det inte lika sensationellt. Trodde ett tag Canon hade en pärla som gått mig förbi. Men visst, även 24 är klart bättre än de flesta.
 
ANNONS