Annons

40D eller 450D Nybörjare...

Produkter
(logga in för att koppla)

Zwiqo

Medlem
Här kommer väl ännu en irriterande tråd då men jag har tänkt på 40D istället för 450D. Kan få tag på en 40D med allt för kanske en tusenlapp dyrare än 450D'n. Är det bättre att spara och köpa en 40D eller ska jag bara köpa en 450D direkt?
 

and30ers

Aktiv medlem
Smaksak, båda är bra och prisvärda för 3500 resp 2500kr beg. 40D har en hel del finsser som faktiskt är användbara som större sökare, fler fps, större RAW-buffert, mycket bättre AF, lättare att välja AF-punkt, AF-ON-knapp, ISO 3200 direkt i menyn, stora tumsnurrhjulef för att snabbt bläddra bland bilder, fler/bättre valmöjligheter att visa fokuspunkt/higlights i preview, skönare grepp, bättre väderskydd, topdisplay, dubbla batterikapaciteten, vitbalans i Kelvin temp. Etc. Vad jag kom på utan att tänka allt för länge.
 

Zwiqo

Medlem
Smaksak, båda är bra och prisvärda för 3500 resp 2500kr beg. 40D har en hel del finsser som faktiskt är användbara som större sökare, fler fps, större RAW-buffert, mycket bättre AF, lättare att välja AF-punkt, AF-ON-knapp, ISO 3200 direkt i menyn, stora tumsnurrhjulef för att snabbt bläddra bland bilder, fler/bättre valmöjligheter att visa fokuspunkt/higlights i preview, skönare grepp, bättre väderskydd, topdisplay, dubbla batterikapaciteten, vitbalans i Kelvin temp. Etc. Vad jag kom på utan att tänka allt för länge.
wow... Det var en del fördelar jag inte tänkt på! Tack! Tror det blir en 40D. Ska kolla runt på lite recensioner och sånt men tar fortfarande emot fina svar!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Köp 40D. Prisskillnaden är löjligt liten. I relation borde ettrimligt pris på 450D ligga på 1500:- och det gör det inte. 40D är bland de mest prisvärda beghusen - runt 3500-4000. Skippa batterigrepp.
 

wfrank

Aktiv medlem
Min röst faller på 450D. Mycket mindre och smidigare och lätt att ha med sig. Prestanda behöver den inte heller skämmas för, hastighet och AF ungefär som 5DMkII ex.vis. Se åtminstone till att jämföra dom bredvid varandra själv, innan du sväljer råden här med hull och hår. Låt vikten sitta i optiken så den finns där den gör mest nytta.
 

Hannuse

Aktiv medlem
Hej.
Jag vet inte vad du har för ambitioner själv, men 40D känns mer fullvuxen, den har allt.
Håller med föregående talare om C-lägen för egna inställningar, det fina AF-systemet, och prestandan när det gäller fps.
En riktigt härlig kamera som du endast bör välja bort om du tycker att den är för stor till formatet.
Naturligtvis har nyare kameror förbättrad teknisk prestanda, men denna var verkligen skön att använda från första stund tycker jag, och välbyggd samt hållbar.
Glädjen att använda den gör resultatet, det är min filosofi.
Jag tycker att 400/450 är för liten i formatet, och saknar några funktioner.
M.V.H
/Tobias
 

AFJ

Aktiv medlem
40d alla dagar. C lägen! af snabbhet. 40d är en riktig kamera.
Till skillnad från en 450?

Jag tycker argument som "riktig kamera", "leksak" etc som man ibland ser här på fotosidan är löjliga.

Bildkvalitén mellan Canons APS-C kameror från 350D och uppåt skiljer sig faktiskt inte speciellt mycket åt.

Däremot skiljer det en hel del på storlek, vikt, snabbhet, sökare, AF mm.

Vad som är "bäst" där beror helt på vilka preferenser man har. Om trådskaparen prioriterar en liten och smidig kamera är förstå 450D det självklara valet. Spelar storlek och vikt ingen roll, ja då lutar det åt 40D som förstås ger mer finesser.

Jag har både en 400D och en 40D som komplement till min 7D. Jag använder alla tre beroende på tillfället.
 

mapem

Aktiv medlem
Nej bildkvalitetsmässigt är det inte mycket som skiljer mellan de olika APS-C-kamerorna. Förutom naturligtvis att fler pixlar gör att man kan kan dra upp större bilder utan att de syns. Men man kommer mycket långt med 10 mpix som finns redan i 400D. Och även 8 som i 30D räcker långt.

De flesta amatörfotografer har nog inte så stor nytta av den ökade "manövrerbarheten", om man så får kalla det, hos de större husen. Men jag tror det känns som man är en "riktig" fotograf om man har en xxD eller xD och ännu mer om det dessutom är en röd ring runt objektivet.

Själv tycker jag illa om stora kamerahus och håller mig (hittills) till instegskamerorna (tokig beteckning tycker jag egentligen).

Jag skulle helst vilja ha en 550D med skärmen på 60D och alla 7D:s fokuspunkter, övre display och extra ratt. När kommer Canon med en sån, månntro?

Av 450D och 40D hade jag nog själv valt 450D tror jag, med mina prioriteringar av att jag vill ha en liten bra kamera.
 

dlinderyd

Medlem
Bäst?

Är inte den bästa kameran den man faktiskt använder, den kamera man har med sig?

Kvalitétsmässigt är det väl inte så stor skillnad på bilderna egentligen mellan 40D och 450D, så det beror väl mest på vad man tycker fungerar bäst att fotografera med och vilken man trivs bäst med.

Själv har jag en 40D som passar mig alldeles utmärkt. 450D och 400D tycker jag personligen är för små och pilliga att jobba med. Min fru har en 400D som hon tycker passar henne bra. Hon tycker min 40D är klumpig.

Vad jag vill säga är att jag tror inte det finns något objektivt rätt eller fel. Det måste vara upp till fotografen att bestämma. Såg t.ex. att porträttfotografen Jim McHugh bara använder gamla Polaroidkameror, för att han tycker det fungerar bäst för honom.

Se bara till att den inte har "gått" väldigt långt när du köper begagnat. Hörde om en 400D som börjar strejka efter 90,000 exponeringar. I min första 40D klappade slutaren ihop efter 16,000. Fick en ny på garantin.
 

hornavan

Aktiv medlem
Om du är amatör och inte har några ambitioner att utveckla fotograferande så är 450D en mycket bra kamera. Den kan prestera bilder i toppklass. Den är enkel och intuitiv att använda och resultatet blir bra.

40D är lite bättre på en del saker, MEN den är betydligt större och klumpigare.
Man kan säga att 450 är en VW Golf och 40D en Volvo V70.
 

patrik_p

Aktiv medlem
Om du är amatör och inte har några ambitioner att utveckla fotograferande så är 450D en mycket bra kamera. Den kan prestera bilder i toppklass. Den är enkel och intuitiv att använda och resultatet blir bra.

40D är lite bättre på en del saker, MEN den är betydligt större och klumpigare.
Man kan säga att 450 är en VW Golf och 40D en Volvo V70.
xxD segmentet är så mycket mer kamera än vad xxxD är...

men ja, 450D är en bra kamera, dock plast plast och åter plast.. 40D är i magnesiumlegering och tål lite tuffare väder och förhållanden. nästan dubbelt så snabb serietagning, 6,3b/s om jag inte minns fel. Sist men inte minst... vem överlever utan ett reglage för bländare och ett för slutartid? 450D har du ett hjul.. 40D har du 2.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Visst skiljer sig inte bildkvalitén åt så mycket om man fotograferar i bra ljus och rätt förutsättningar.

En sak som jag märkte direkt när jag gick från xxxD till xxD var hur mycket lättare den hade att hitta rätt fokus i dunkel belysning.'

Sen att jag gillar fotografera motiv i rörelse gjorde det bara ännu bättre att ha en xxD än xxxD då man fick dubbelt så många bilder per sekund. Inte bara att man kunde träffa in rätt idpunkt för en bra bild (blinkande ögon, munrrörelser, armar som viftar felaktigt) utan autofokusen hängde med märkbart bättre.

Handhavande att slippa gå in i alla menyer för att justera kameraegenskaperna.

Sen är det känslan att hålla i xxD mot xxxD. Visst har det inget med att kunna ta bra bilder, men fotografering för mig är inte endast slutresultatet. Det är hela vägen från början till slut.

Köper du en 40D för 4000 kr idag kan du sälja den för 3500 kr nästa år.
Köper du en 450D för 3000 kr idag så kan du sälja den för 2000 kr nästa år.
Det har med att göra att xxxD lanseras oftare än xxD och att xxD är stark i begagnatmarknaden.
En 20D och 30D får du fortfarande hosta upp nån tusing. 20D kanske 1500-2000 och 30D 2500-3000 kr.

/Stefan
 

hornavan

Aktiv medlem
xxD segmentet är så mycket mer kamera än vad xxxD är...

men ja, 450D är en bra kamera, dock plast plast och åter plast.. 40D är i magnesiumlegering och tål lite tuffare väder och förhållanden. nästan dubbelt så snabb serietagning, 6,3b/s om jag inte minns fel. Sist men inte minst... vem överlever utan ett reglage för bländare och ett för slutartid? 450D har du ett hjul.. 40D har du 2.
Miljontals användare överlever utan två rattar, nu tycker jag att det har gått prylsnobberi i denna tråd. Mäta hur lång tid det tar att växla och redogör för vad du skall göra med de extrasekunder du eventuellt sparar på en dyrare och mycket tyngre kamera.

Många yrkesfotografer använder dagligen 450D och trådskaparen skriver uttryckligen att han är en amatör.

Den må vara tillverkad av plast, men den är mycket slitstark, var det inte en 450 som ramlade ut från ett flygplan och överlevde?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Miljontals användare överlever utan två rattar, nu tycker jag att det har gått prylsnobberi i denna tråd. Mäta hur lång tid det tar att växla och redogör för vad du skall göra med de extrasekunder du eventuellt sparar på en dyrare och mycket tyngre kamera.

Många yrkesfotografer använder dagligen 450D och trådskaparen skriver uttryckligen att han är en amatör.

Den må vara tillverkad av plast, men den är mycket slitstark, var det inte en 450 som ramlade ut från ett flygplan och överlevde?
Vilka yrkesfotografer hänsivsar du till? Känner inte en enda!!! Dock frilansar nog en del med 450D som säljer enstaka bilder och mingel. Du lär inte se någon sportfotograf med xxxD. studiofotografer har oftasft fullformat och pressfotografer kör med typ 1D om vi nu talar om Canonister.
Naturfotografer kör nog heller inte xxxD.

/Stefan
 

Rommel

Avslutat medlemskap
När det gäller storleken och att ta med sig kameran så är följande. Orkar du ta med 450D så lär du orka ta med 40D.
Orkar du inte ta med 40D så lär du heller inte orka ta med 450D. Då är det kompaktare modeller som gäller. Typ spegellösa, 4/3 formaten eller rent utav sagt kompaktkameror.

/Stefan
 

AFJ

Aktiv medlem
xxD segmentet är så mycket mer kamera än vad xxxD är...

men ja, 450D är en bra kamera, dock plast plast och åter plast.. 40D är i magnesiumlegering och tål lite tuffare väder och förhållanden. nästan dubbelt så snabb serietagning, 6,3b/s om jag inte minns fel. Sist men inte minst... vem överlever utan ett reglage för bländare och ett för slutartid? 450D har du ett hjul.. 40D har du 2.
Alla som fotar i P, Av och Tv klarar sig alldeles utmärkt utan det bakre hjulet.

Själv tar jag säkert 90% av mina bilder i Av läget. De gånger jag använder 400D saknar jag väldigt sällan det bakre hjulet.

Men för den som genomgående använder sig av M är det förstås en stor fördel med två hjul.

Att kameran är i plast spelar väldigt lite praktisk roll. Tappar du den i gatan kan den gå sönder oavsett, hanterar du den normal så håller plasten lika bra som stål. Hur ofta här man talas om någon vars kamerahus gått sönder i själva materialet av normalt bruk??
 

AFJ

Aktiv medlem
Handhavande att slippa gå in i alla menyer för att justera kameraegenskaperna.
Vilka egenskaper tänker du på då?

De "vanliga" inställningarna är precis lika lätt åtkomliga på en 400D som på en 40D tycker jag.

Jag tycker också att en 40D är en bättre kamera än en 400D men jag tycker man skall göra sitt val med öppna ögon.

Anders
 
ANNONS