Annons

E-P1 demoex. eller XZ-1?

Produkter
(logga in för att koppla)

.Z.

Aktiv medlem
Åkte ned till MediaMarkt för att få lite info när XZ-1 dyker upp & hittade där ett E-P1 demoexpaket med 14-28 samt pancake för 4995. Är ju ngt större än det jag tänkt men samtidigt så blir jag sugen så jag har lagt undan den tillsvidare för att fundera några timmar.

Vad tycker ni, ja ni kan ju inte säga vad jag vill ha men är detta ett bra pris? Det som lockar med XZ-1 samt Panasonic LX5 som jag också tittat på är förutom kompaktheten ljusstyrkan, det senare mest då på XZ-1.

På E-P1 så får jag ju större sensor så jag antar att jag kan gå upp i känslighet ett till två steg jämfört med de andra men 14-28 zoomens ljusstyrka imponerar ju inte direkt. För övrigt så funderar jag på den optiska kvaliten på den jämfört med kompakternas optik?

Hjälp! Jag har lagt undan den till kl. 18, bara två timmar dit & jag har inte bestämt mig om jag ska invänta XZ-1 eller åka ned & slå till! Skicket på demoexet är perfekt...

//Larsa
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Behöver du verkligen en kamera akut, slå till nu om du tycker det är ett bra pris och kameran gör jobbet till det du önskar.

Har du tid att vänta, köp det du verkligen vill ha. E-P2 har det som E-P1 saknar och är en bra plattform till att komplettera med tillbehör, pancake-objektiv (t.ex. 20mm/1.7). Vad jag förstått på tidigare inlägg, så är det XZ-1 som triggat kamera-nerven. Även om demoköpet är ett bra pris, så kanske det ändå är en distraktion från vad du verkligen vill ha?
 

.Z.

Aktiv medlem
Kan vara som du skriver i sista raden, prylgalningen i mig spökar en del :)

Vad är den stora skillnaden mellan EP-1 samt 2?

Har sökt en del men hittar inga nämnvärda skillnader, vad har jag missat?
 

janolof

Aktiv medlem
Den stora skillnaden, tycker jag, är att man kan sätta på den lösa elektroniska sökaren på EP-2. Annars är de likvärdiga.
 

.Z.

Aktiv medlem
Ok, tack.

Jag börjar sansa mig nu men har inte helt bestämt mig. Kameran ska användas till allt ifrån avancerad fotografering till rent festfoto & än fast jag älskar att fota i befintligt ljus så önskar jag att det fanns en liten inbyggd blixt för nödfall eller för att lätta upp, tillbehörsblixten känns inte aktuell.

Får fundera lite till...
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Menade egentligen att E-PL2 har det som E-PL1 saknar, men det blev ju också hyfsat rätt med som jag tidigare skrev: "E-P2 har det som E-P1 saknar".

E-PL1 & PL2 har ju trådlös blixtstyrning med Metz och Olympus blixtar dessutom, så du kan ha en EVF på kameran och externt styrda blixtar.

Jag skulle därför kunna skriva att E-PL2 har det som E-P2 saknar dessutom.

Fota i befintligt ljus, får mig att tänka på Panasonic pancake 20mm/1.7 eller t.o.m. en Voigtländer 25mm/0.95, men då behöver man kanske också en EVF, för att enklare kunna ställa in skärpan, då den senare enbart har manuell fokus.
 

.Z.

Aktiv medlem
Ja det blev E-P1 med zoomen samt pancake med optiska sökaren samt ett 8 gb kort + ett 4 gb som dom glömde i den för 4900, känns bra.

Känslorna fick styra. Tanken var ju en högklassig kompakt då min DSLR med tillhörande utrustning snart kärvar ihop av inaktivitet.

Jag har fotat i över 30 år, intresset har gått upp & ned men med denna lilla skönhet så tänkte jag nu försöka komma igång igen.

Kameran gör ju inte bilden utan det gör ju fotografen, det vet ju alla, ja dom flesta, ja några i alla fall...

Jag behöver dock ibland bli inspirerad av min kamera, känna nåt nytt, nåt speciellt. Tror jag kan göra det med denna, hoppas i alla fall :)

EDIT : & självfallet, tack för era råd!


Sent from my HTC Legend using Tapatalk
 

.Z.

Aktiv medlem
Jo en fråga. Detta är min första kamera med liveview, alltså att man ser bilden som sensorn registrerar den.

Vid svagt ljus så är bilden på displayen mycket brusig & orolig, är detta normalt?

Sent from my HTC Legend using Tapatalk
 

ma59

Aktiv medlem
Jo en fråga. Detta är min första kamera med liveview, alltså att man ser bilden som sensorn registrerar den.

Vid svagt ljus så är bilden på displayen mycket brusig & orolig, är detta normalt?

Sent from my HTC Legend using Tapatalk
Ja.

Ta en bild så ser du skillnaden direkt..

(I så svagt ljus att sensorn brusar mkt är kanske AF inte heller på topp...och du kan förstås räkna med lång slutartid om du kör blixtfrritt...angående fokus kanske du kan sikta mot nåt ljusare än huvudmotivet och evt även sätta fokus manuellt)

Lite trial and error är nog att räkna med.
I övrigt är min mening att E-P1 (och dess Pen-syskon) är trevliga grejor.Just lite slö AF och trist svagt-ljus-fokusering är väl det man kan gnälla mest om, det mesta relaterat till bildkvalitet är av bra klass.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Intressant är att i grundutförande blir det ungefär dött löpp teoretiskt i brus mellan m4/3rds vid bl 4 och kompakten med bl 1,8. Däremot torde du alltid få större dynamiskt omfång med din EP-1 (uppåt 2EV). Så ett vettigt och bra köp! Lägg därtill att jag skulle vara förvånad (positivt) om Olympus lyckats göra sitt 1,8-2,5 objektiv lika skarpt vid maxöppning som 14-42an. Det är ju enklare att konstruera ett objektiv som 14-42an. Lägg därtill att man kan vb sätta på ett 17/2,8 eller 20/1,7 på Olympus EP-1 och då har man ju ljusstyrka som räcker långt.
 

.Z.

Aktiv medlem
Tack för era svar! Jag har faktiskt även 17 2.8 & det är den jag använt mest. Är hittills mycket nöjd!
 

.Z.

Aktiv medlem
Är faktiskt riktigt lyrisk just nu, maken till rolig kamera att hantera! När man kommit över det överbökiga menysystemet & skräddarsytt kameran för ens behov så är den bara helt underbar.

Använder som tidigare sagt mest 17 2.8 & upplever nåt speciellt med begränsningen med fast optik, fråga mig inte vad men zoomen ligger mest orörd i fickan.

P-E1 är lite mysko brusmässigt jämfört med min Konica/Minolta Dynax 7D, brusar ngt mer men på ett mycket snyggare sätt. Är mycket nöjd upp till 1600 ASA men klarar mig oftast med 800 inomhus om motivet inte rör sig så mycket, bildstabiliseringen är mycket effektiv.

AF, ja den har ju med all rätt fått en del kritik & visst känns det som att kastas tillbaks 7-8 år i tiden men den duger för min långsamma fotografering. Måste vara rejält mörkt eller kontrastfattigt innan den fallerar men om den gör det så står man där hjälplös då MF är hopplöst i så dåligt ljus då skärmen då är mkt brusig & orolig.

Men som sagt, det sista har ännu inte varit ngt problem för mig & det var länge sen som jag under min över 30 åriga fototid haft så kul med en kamera, åsså är den ju så förbannat snygg!

Sent from my HTC Legend using Tapatalk
 
ANNONS