Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

40d problem med autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan! jag har ett problem med en Canon Eos 40d,

Kameran tar inte kort om jag inte kör på manuell fokusering eller utan objektiv. Det händer ingenting när jag trycker ner avtryckaren varken halvt eller helt(när jag har objektivet inställt på af), alltså den försöker inte ens fokusera om jag säger så. Det går att fota manuellt i Liew View.

Har prövat byta objektiv, köra på full automatik och återställa alla kamerans inställningar. Avtryckaren fungerar annars (gå ur menyer, uppstart osv,) men när jag ska ta kort händer inget. Har gott om minne på minneskortet, den är inte överhettad då den vart avstängd sen problemen börja igår.

Som sagt så går det ta kort, precis som vanligt, när jag kör på manuell fokusering, Live View eller utan objektiv. Jag har inte tappat den i golvet eller utsatt den för våld på annat sätt. Fungerade helt normalt igår tills den plötsligt inte ville längre, har ni något tips?
 

wfrank

Aktiv medlem
Låter som kontakterna mellan hus/objektiv (7-8 metallpiggar) har kärvat till sig/behöver rengöras. Sticker dom ut som dom ska? (dom ska fjädra in när objektivet vrids på, 3 ska sticka ut mer än de övriga)
 
ANNONS