Annons

Bra objektiv till Canon eos 500D

Produkter
(logga in för att koppla)

Virgo1987

Ny medlem
Jag är en nybörjare angående kameror och canon eos 500D är min första systemkamera och är väldigt nöjd men jag vill ha ett bättre objektiv.

Jag fotar mycket natur men även allmänt på människor. Jag vill kunna ta mer närbilder och kunna zooma bättre då zoomen inte är den bästa.

Vad finns för alternativ? Då jag är student är ekonomin inte den bästa men till ett rimligt pris ej över 5000.
Har googlat men det är ju rena djungeln med objektiv och olika beteckningar på objektiv.

Vore snällt om någon kunde hjälpa mig lite =)
 

jobo

Aktiv medlem
Canon har en EF-S 55-250 som sägs vara mycket objektiv för pengarna ifall du vill ha lite mer tele. Om vill ha lite högre bildkvalitet och stabilare byggt objektiv finns även deras 70-200L f/4 som borde gå att hitta för under 5000 kr, i alla fall begagnad. Men för att fota människor skulle jag rekommendera ett ljusstarkt fast objektiv som ger dig möjlighet att fota i sämre ljus utan att ta till blixt.

/Jonas
 

bengt-re

Aktiv medlem
Tja, billiga ljussvaga sigmazoomar har sällan varit jättebra, men visst, enligt vissa tester har de fått godkänt resutlat - allt beror på vad du har för krav och önskemål. Canon 70-200 är mycket bättre, det kan du vara övertygad om, men dessa två duger kanske? Dock återigen om du vill ha ett billigare objketiv så känns Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS som ett säkrare kort då det har fått bra betyg av nästan alla som har haft det.

Canon EF 70-200/4,0 L USM får du för 4kkr begagnat och 6kkr nytt. Det är klart värt de pengarna om man har råd - ångrar du dig så får du tillbaka pengarna om du säljer det. Sigma objketiven (de som du föreslog) är svåra att sälja begagnade.

Valet är ditt - försök låna objktiv och testa innan du köper då det ofta klarnar mycket när man väl står med sakerna i handen.
 

Hannuse

Aktiv medlem
Hej.

Jag måste få flika in, och hålla med Bengt här.
Ett Canon 70-200/4L är som en investering om du köper det begagnat i bra skick.
Du får pengarna tillbaka den dagen du vill avyttra det, och det presterar mycket bra genom hela omfånget, och även på största bländare.
Det ryms dessutom i din tänkta budget, du kommer inte att bli besviken.
M.V.H
/Tobias
 

Per N

Aktiv medlem
Skippa de andra zoomarna och gå rakt på Canons 70-200 4L. Den finns för ca 4000:- begagnad och du blir INTE missnöjd. Det lovar jag.
 
ANNONS