Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

systemkamera till actionsporter?

Produkter
(logga in för att koppla)

jessicafc

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag ska köpa en systemkamera för att fota actionsporter som snowboard, motocross.
Vilka tycker ni verkar vettiga för en mindre summa ca max 7000 kr. Att det går att filma med är en fördel men det viktiga är att ha just egenskaperna att fotografera snabba rörelser och att den klarar av lite mindre ljusa förhållanden.
jag var ute efter canon eos 550d dock vet jag inte om den lämpar sig till det användningsområdet.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Kika på en begagnad Canon 40D eller en Nikon D200. De klarar av snabba ryck men de är lite sämre i dåligt ljus. Ska du ha både hastighet och bra i dåligt ljus kostar det mer än 7000 kr.

Jag antar att objektiv ingår i de 7000 kr?
 

bengt-re

Aktiv medlem
Köp en kamera med riktigt af - en 550D är för slö i hanteringen, för långsam i serietagningen, har för liten sökare, inga c-lägen och kommer nog inte gilla misshandeln som brukar följa med skidåkningen. Nej, en 40D eller 50D är de bäst bugdet alternativen du kan hitta.
 

jessicafc

Avslutat medlemskap
tack för svar!
Har även kollat på en pentax kx. vet inte vad ni tycker om det!
För 7000 tänkte jag att huset får kosta sen kommer objektivet utöver det :)
vad skulle ni rekommendera för objektiv ?
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Ok, 7000 för bara kameran, då slänger jag in en beg. Nikon D300 eller Canon 50D istället. avsevärt bättre i dåligt ljus och ännu lite snabbare än D200 och 40D.
 

Lars Hedin

Aktiv medlem
Om du håller dig till Canon eller Nikon får du tillgång till en mycket livaktig begagnatmarknad. Det kan spara en hel del när man köper objektiv. Det är även enkelt att sälja bort saker man inte använder längre. Då du behöver snabb autofokus kan det vara intressant att veta att Canon var tidigare ute med snabba autofokusmotorer (USM) så det finns ett bättre begagnat utbud av sådana objektiv. Det finns givetvis begagnade objektiv till andra märken, men Canon och Nikon är klart dominerande.
Hälsningar
Lars
 

Mesch

Aktiv medlem
Om du håller dig till Canon eller Nikon får du tillgång till en mycket livaktig begagnatmarknad. Det kan spara en hel del när man köper objektiv. Det är även enkelt att sälja bort saker man inte använder längre. Då du behöver snabb autofokus kan det vara intressant att veta att Canon var tidigare ute med snabba autofokusmotorer (USM) så det finns ett bättre begagnat utbud av sådana objektiv. Det finns givetvis begagnade objektiv till andra märken, men Canon och Nikon är klart dominerande.
Hälsningar
Lars
Håller med helt och fullt!
Ett hus för 7000, skulle för min del i sportsammanhang bli en Nikon D300.
Annars är Canon 50D ett ypperligt val.

Nikon är väl bättre på vida objektiv och Canon på långa teleobjektiv.
 

Twilice

Aktiv medlem
Tänk på bara att objektiven kan bli dyrare än kamerahusen. Särskilt om de ska vara till sportfoto då man vill ha mycket ljusinsläpp och samt lite tele.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vill även påpeka attCanon 1D mark II är ett bra val. Klarar ISO 3200 i varje fall och AF i toppklass. Begpris 5000:- max är rimligt eller mark IIn med ett större TFT skärm för max en tusenlapp mer. Vissa är hårt proffskörda, man behöver inte köpa en sådan då begpriset för en i bättre skick skiljer sig väldigt lite i pris.
 

jessicafc

Avslutat medlemskap
Tack så mycket för alla kommentarer!
Då vet jag lite i alla fall vad jag ska leta efter!
När det gäller snowboardåkning så använder vi mest vidvinklar.
Men skönt att ha ett objektiv när man står långt bort så behöver man inte springa hela banan!
 
ANNONS