Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

24 mm f/1,4 eller 35 mm f/1,4?

revolvopolis

Aktiv medlem
Har lite funderingar kring ett fast ljus starkt objektiv och kollar lite extra på Canon 24mm F1.4 II eller 35mm F1.4

Har nu ett Canon 50 F1.2 och ett Canon 70-200 F4 IS. Hade tills för några dagar sen ett Sigma 10-20 F3.5 som jag sålde för att göra mig redo för fullformat. Och nu är det dags att fylla tomrummet under 50mm.

Just nu har jag en 7D som funkar bra men vill uppgradera till fullformat i framtiden(kanske när canon släpper 5D Mark3)

Lite tankar jag har: 24mm e prefekt nu men 35mm e prefekt på FF men den kanske snart kommer i version 2 (hört rykten om det) sen vet jag inte när jag har råd att köpa 5D Mark X sån 7D kanske kommer leva ett tag till :)

Någon som har tips/erfarenheter inför köp?
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Jag hade samma funderingar men hade redan köpt en 5D mkII så då blev det en 35a. Köp det som passar bäst till ditt nuvarande hus och inte till något du inte vet när du har råd att köpa är mitt råd. Är du tveksam, köp en begagnad 24a som du då kan sälja utan orimlig förlust när det blir dags för FF-hus. 24an är heller inte helt fel på ett FF-hus men det beror på vad du vill fota och på vilka bilder du vill få till.
 

JazzBass

Aktiv medlem
24mm är perfekt jo på aps-c. Men efter att jag bytte till fullformat (D700) och har ett 24-120/4 så har mitt gamla Sigma 24/1,8 som jag älskade på DX blivit väldigt lite använt. Säljer det troligtvis snart, speciellt då jag nyss köpt ett 20/2,8 som ju är ganska mycket vidvinkligare. Och roligare. Det är bra att normalzoomen når ner så långt som till 24mm, men som utpräglat vidvinkelobjektiv ville jag har nåt vidare, och 20mm är väldigt lagom. Motsvarar 13mm på DX.

Jag skulle i ditt fall satsa på en 35/1,4 i ditt fall, det ger i mitt tycke "bra" bildvinklar på både FX och DX, men också försöka hitta nån förmånlig 24mm glugg att använda tills du byter upp dig till FX.
 

rautio

Aktiv medlem
Har lite funderingar kring ett fast ljus starkt objektiv och kollar lite extra på Canon 24mm F1.4 II eller 35mm F1.4

Har nu ett Canon 50 F1.2 och ett Canon 70-200 F4 IS. Hade tills för några dagar sen ett Sigma 10-20 F3.5 som jag sålde för att göra mig redo för fullformat. Och nu är det dags att fylla tomrummet under 50mm.

Just nu har jag en 7D som funkar bra men vill uppgradera till fullformat i framtiden(kanske när canon släpper 5D Mark3)

Lite tankar jag har: 24mm e prefekt nu men 35mm e prefekt på FF men den kanske snart kommer i version 2 (hört rykten om det) sen vet jag inte när jag har råd att köpa 5D Mark X sån 7D kanske kommer leva ett tag till :)

Någon som har tips/erfarenheter inför köp?
Jag plåtar så gott som bara med 24mm 1.4an version II på 1D4. Den är perfekt som reportageglugg precis mellan 28 och 35mm. Paolo Pellegrin som plåtar med 5Dmark2 önskade att canon skulle tillverka en 28mm i klass med 24an och 35an. Det har han helt rätt i. Kommer du att skaffa FF så skulle jag köra med 35mm, men då också kanske vänta på en version II (väntar själv på en också :)) eftersom det inte är omöjligt att dom kommer i typ samma väva. Skillnaden på gamla 24an och nya är förvånansvärt stor, speciellt i vinjetering.

Om du nu skaffar en 35mm så motsvarar den 56mm, vilket torde gå att leva med en liten tid åtminstone. Eller om man är 50mm fantast så sitter den ju ganska bra såom så. 24an kan bli lite väl vid på FF, perfekt på 7D dock. Så du får överväga lite där. I och för sej så går 24an alltid att sälja. En populär lins trots allt.
 

ESS

Aktiv medlem
Jag har ägt 5d tillsammans med 35mm 1.4 samt 50 1.2 samt nu 5d mkII med 24mm 1.4, 35mm zeiss 2.0 samt 85mm 1.2


Allra roligast att fota var det nog ändå med canon 35 1.4. Zeissen är magisk rent bildkvalitetsmässigt med speciella färger men 35 1.4an är verkligen jätterolig den med med ytterligare kortare skärpedjup och mycket homogenare känsla tillsammans med huset och bra autofokus.


24an är fin med men trivs aldrig riktigt med brännvidden på samma sätt...
 

revolvopolis

Aktiv medlem
Om du nu skaffar en 35mm så motsvarar den 56mm, vilket torde gå att leva med en liten tid åtminstone. Eller om man är 50mm fantast så sitter den ju ganska bra såom så. 24an kan bli lite väl vid på FF, perfekt på 7D dock. Så du får överväga lite där. I och för sej så går 24an alltid att sälja. En populär lins trots allt.
Kanske skall man vänta på en uppdatering av 35 1.4? Tänkte göra rätt denna gång så man slipper köpa dyrt och sälja med förlust... Får kolla lite hur jag använde min 10-20 och utgå från det:) kanske är det så att jag kommer gilla 24 även på FF :)
 

solvargen

Aktiv medlem
Kanske skall man vänta på en uppdatering av 35 1.4? Tänkte göra rätt denna gång så man slipper köpa dyrt och sälja med förlust... Får kolla lite hur jag använde min 10-20 och utgå från det:) kanske är det så att jag kommer gilla 24 även på FF :)[/

Jag skulle välja ett 24mm objektiv som blir ett 38mm på 7D. Någonting mittemellan vidvinkel och normal.
Sedan om du anskaffar en FF-kamera får du själv avgöra om 24mm kommer passa. Jag hade nog valt en 35mm men alla har olika tankar bildmässigt. Mvh Thomas
 

jelu1661

Aktiv medlem
Jag skulle välja ett 24mm objektiv som blir ett 38mm på 7D. Någonting mittemellan vidvinkel och normal.
Det är faktiskt nästan på pricken en normal för 7D. Definitionen av normal på 7D är 26.8mm. Bättre normal än 24/1.4II är nog svår att finna.

(Till t.ex 5D är 43mm så nära en normal man kan komma)
 

solvargen

Aktiv medlem
Det är faktiskt nästan på pricken en normal för 7D. Definitionen av normal på 7D är 26.8mm. Bättre normal än 24/1.4II är nog svår att finna.

(Till t.ex 5D är 43mm så nära en normal man kan komma)
Hhum...vet inte om alla vet om dessa siffror du tar upp men du har rätt.....kanske skulle man säga att ett 35mm är perfekt till en 1D4 gällande normalvinkel-objektiv..så nära som möjligt 43mm. Mvh Thomas
 

wfrank

Aktiv medlem
Ett annat tips med optisk prestanda på topp är f.ö. Samyangs 35/1.4. Precis som Zeiss utan AF om man kan leva med det, men till ett mycket bättre pris. Fast på en 7D håller jag med dom som säger att 24 är mycket mer användbart. 35 på FF däremot är en fullträff för mig som komplement till 50.
 

revolvopolis

Aktiv medlem
Ett annat tips med optisk prestanda på topp är f.ö. Samyangs 35/1.4. Precis som Zeiss utan AF om man kan leva med det, men till ett mycket bättre pris. Fast på en 7D håller jag med dom som säger att 24 är mycket mer användbart. 35 på FF däremot är en fullträff för mig som komplement till 50.
Har hört lite om Samyang och att man får mycke för pengarna men vet inte om jag kommer sakna AF, men jag tror det.

Tror jag kommer gå på 24mm som du säger mer användbart för 7Doch när jag går upp på fullformat får jag se hur den känns då. Kanske har det kommit en ny 35 1.4 :) Hur eller hur så verkar 24 vara en bra lins just nu. Vill inte köpa en 5D mark 2 med 35 1.4 och så kommer båda nya versioner om en månad... Tror jag kommer överleva med min 7D ett tag till...
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Har hört lite om Samyang och att man får mycke för pengarna men vet inte om jag kommer sakna AF, men jag tror det.

Tror jag kommer gå på 24mm som du säger mer användbart för 7Doch när jag går upp på fullformat får jag se hur den känns då. Kanske har det kommit en ny 35 1.4 :) Hur eller hur så verkar 24 vara en bra lins just nu. Vill inte köpa en 5D mark 2 med 35 1.4 och så kommer båda nya versioner om en månad... Tror jag kommer överleva med min 7D ett tag till...
Att försöka sätta fokus med bländare F1.4 vid porträtt är jobbigt och kräver en del av både dig och modell. Dessutom om du inte använder stativ och Live View så bör man ha en annan typ av mattskiva.
Ska du dock ha det som naturobjektiv med objektet som oändligt långt borta så är det nog ett superbra objektiv . Kan tänka mig köpa ett sånt för det ändamålet!

/Stefan
 

revolvopolis

Aktiv medlem
Att försöka sätta fokus med bländare F1.4 vid porträtt är jobbigt och kräver en del av både dig och modell. Dessutom om du inte använder stativ och Live View så bör man ha en annan typ av mattskiva.
Ska du dock ha det som naturobjektiv med objektet som oändligt långt borta så är det nog ett superbra objektiv . Kan tänka mig köpa ett sånt för det ändamålet!

/Stefan
Jag har ett canon 50 F1.2 som kan vara lite knivigt att få till skärpan på men när den sitter där så e det magiskt och krämigt som flytande honung :) Hoppas att 24 F1.4 är lika magiskt och har samma underbara färger!

Mattskiva?
 

revolvopolis

Aktiv medlem
Har inte den AF?
Själv kör jag med Sigmas 50/1.4

/Stefan
Nu missuppfattade jag dig... jo skälvklart har den AF men rummet som finns för 1.2 är ganska trångt om man säger så och det kan vara svårt att sätta skärpa även med af...

Sigmas 50/1.4 skall vara toppen! Hur är färgerna? Har haft lite olika zoomar (10-20 och 18-50) som man fick jobba en del med i lightroom innan man kommer dit man vill men har gjort mig av med dem. Med min 50 F1.2 har kanonfärger om man säger så :) men det är ju en helt annan peng för en amatör.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Nu missuppfattade jag dig... jo skälvklart har den AF men rummet som finns för 1.2 är ganska trångt om man säger så och det kan vara svårt att sätta skärpa även med af...

Sigmas 50/1.4 skall vara toppen! Hur är färgerna? Har haft lite olika zoomar (10-20 och 18-50) som man fick jobba en del med i lightroom innan man kommer dit man vill men har gjort mig av med dem. Med min 50 F1.2 har kanonfärger om man säger så :) men det är ju en helt annan peng för en amatör.
Suverän skärpa, kontrast och färg. Lade till 4 bilder igår på mina söner med F:1.4
Bedöm själv. , Adobes profil dock och linskorrigering, ökad färgmättnad 10 och vibrance 18.

http://www.facebook.com/pages/Maximilian-Matheo/190568414327138&sa=U&ei=ZjVKTriXJo2aOsqi7c0I&ved=0CBAQFjAA&sig2=8PdVyVr4aRYHUjnsyPLIVw&usg=AFQjCNE0tlNFH5bjnqe4RaBosDC9p7C2sw

/Stefan
 

wfrank

Aktiv medlem
Jag bytte aldrig mattskiva i min 7D (för jag använde inte manuella objektiv då). Men i en 5DMkII köper man en sk Canon EG-S för ca 250kr (sätts under prismat, allt är förberett). Då är manuell fokusering på porträtt enkelt (alltså inte alls svårt som någon sa ovan). Lika många perfect hits som med AF. Den mattskiva som sitter i är ganska värdelös för MF, men med en EG-S "poppar" det fram när ögonbrynsskärpan sitter - men obs, den är alltså avsedd för ljusstarka objektiv och fyller ingen positiv funktion för vanliga zoomar. Tvärtom så gör den sökaren något mörkare då.

För snabba förlopp däremot är AF givetvis överlägset :)
 

revolvopolis

Aktiv medlem

gtk80

Avslutat medlemskap
24/1.4L II är ett utmärkt komplement till 50/1.2L när du tar steget till fullformat och fram till den dagen så har du ett utmärkt 38mm objektiv!

Personligen tycker jag att 35 och 50mm ett för litet hopp brännviddsmässigt.

Själv kör jag numera: 24, 50, 135 på 5D Mk2 och tycker det täcker in allt jag fotograferar, zoomar gör jag med benen vid behov :)
 
ANNONS