Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

(14/2,8 II) Förklara prisskillnaden SV vs USA?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill för övrigt påpeka att jag tycker att trådstartaren är elak mot mig ;) Hade inte ens funderat på att köpa en EF 14/2.8 innan jag såg denna tråd, men nu suger det rejält i köptarmen! ;) hahahaha :)

Senaste diskussionerna på nätet säger att man ska använda Nikons nya 14-24/2.8 med en (prototyp så här långt) adapter som möjliggör kontroll av bländaren. Det objektivet är visst ett lite underverk, och Canons vidvinklar som vanligt inte världens bästa i hörnskärpa om man nu tycker att det är viktigt.

Jag har Sigmas 12-24 som inte är så tokig alls men den kräver att man bländar ner en hel del för att få hyfsad skärpa över hela bilden.

Jag undrar hur pass bra den egentligen är (canons 14 2,8). Har själv en 16-35 2,8 som skänker mig stor glädje. Steget ner till 14 mm känns inte jättestort. Visst skulle jag skaffa den om pengarna fanns men lite skeptisk över dels, den lilla skillnad som råder jämfört med 16 mm och det i mitt tycke begränsade användningsområdet. Nikons 14-24 är en väavvägd lösning för vidvinkelfantasterna sett till omfånget. Storlek och vikt skrämmer dock, den är ju enorm.

Leo S skrev:
Förstår inte riktigt klagomålen på att det är billigare i USA, det är väl bara att tacka och handla tills dollarkursen går upp igen.

Det är ju fortfarande relativt små skillnader gentemot andra länder visavi Sverige, så att hitta orsaker i svenska skatter, avgifter och mellanhänder just nu för att dollarn rasat och grejerna blir billigare i USA...förstår inte resonemanget.

Varför kostar kameragrejer i t ex Thailand minst lika mycket som i Sverige när allt annat är så vansinnigt billigt? De flesta Nikonprylar tillverkas ju t o m där? Förklara det den som kan.

Originalfrågan var väl egentligen varför det ska vara så mycket dyrare här hemma i Svedala.
Och det finns det många idéer om.

Rent ekonomiskt är det som vanligt, d.v.s. en svensk importör/generalagent beställer från fabriken och betalar efter beställd volym. Motsvarande gäller i USA, som är en mycket större marknad = lägre pris från fabrik. Sen tillkommer respektive lands tullar och interna avgifter - och det skiljer en hel del mellan olika länder...

Internet ger oss konsumenter en global marknad som vi kan utnyttja så som vi tycker/känner för :)

Walle skrev:
Tror ni på allvar att de priser ni ser i thailand är de priser som thailändare får betala? Trodde alla var fullt medvetna om att utlänningar får betala betydligt mer än thailändare..(Det gäller även för andra saker än elektronik. T-shirten som ni glatt betalar 200 baht för får en thailändare för under 100 baht..)

Det där stämmer ju inte, det är inga turistbutiker det handlar om utan vanliga köpcentran eller butiker för thailändare. Priserna är likartade överallt. Och det mesta är superbilligt men inte elektronik.

Man ska också betänka att Sverige tillhör världsmästarna i momsligan, samtidigt som priserna i USA nästan alltid anges exklusive sales tax.
Kan lägga till att sales tax INTE räknas som mervärdesskatt, och därför INTE kan återbetalas till turister, när de lämnar landet.

ANNONS
Götaplatsens Foto