Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

14 eller 16 tum till min MacBook Pro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan_W_

Ny medlem
Jag ska byta ut min gamla MacBook Pro med M1-processor till den nya med M5-processor. Hittills har jag varit en nöjd användare med den lilla skärmen på 14 tum, men nu får jag rådet av flera fotografer att jag bör byta till den större modellen med 16 tum. Skälen som anges är att det är större skillnad än man kan tro på att sortera och redigera bilder med två extra tum. Dessutom blir Lightroom mycket bättre och överskådligare när det inte ska trängas in på den lilla skärmen. Själv tänker jag att jag oftast (nästan alltid) ändå redigerar på min stora, externa, 27 tumsskärm, och att 16-tummaren trots allt väger något halvkilo mer. Så vad säger alla? Jag reser på en hel del fotoresor med min Z8 och Z9'a och släpar då runt på mitt 600 f/4,0 TC plus ytterligare (tele)objektiv. Blir det för tungt att öka på med en 16 tummare också? Jag tar tacksamt emot era tankar.

Har haft båda (M2 Max 14" och M4 Pro 16").

Redigerar du bara bild och inte kör mycket photoshop så räcker 14" gott och väl. Speciellt när du ändå sitter vid en extern skärm.

16" är mer värt det när man redigerar film och behöver en större tidslinje, något kraftigare batteri och sällan jobbar vid en extern skärm.

Sen har jag läst att i vissa fall så är 16" bättre med att fördela runt värmen i datorn, men Lightroom + photoshop är inte så krävande på en dator skulle jag säga. Bara rent vad jag upplevde.

Är du nöjd nu så kommer du vara nöjd med 14" framåt också.

16" är satans tung också. Trodde inte att den lilla viktskillnaden skulle göra sån stor skillnad. Men nu när jag reser iväg på jobb vill jag knappt ta med mig 16" för att den är så tung.

Jag tycker att 16"-skärm är rätt mycket trevligare att använda, men det är klart att om man tänker släpa datorn världen runt så blir det en annan fråga. Dock kanske man inte alltid behöver göra det, utan kan använda telefon eller surfplatta om man mest vill kopiera upp bilder i "cyberrymden" e dyl eller över mellan saker. Både min Android-telefon och iPad Pro går det att koppla in vanliga kortläsare i...

(Sedan är min nuvarande 16" sådan att den även har en "numpad", vilket ibland är rätt användbart för mig, men det har inte Apples.)

Red: felsnavning

Senast ändrad:
Måste du redigera bilderna till sista detaljen när du är på resande fot? Om det är ett absolut krav, ja, då är 16-tummaren att föredra även om den väger mer.
I annat fall skulle jag rekommendera 14-tummaren och göra redigering på din stora skärm hemma.

Jag redigerar ofta på plats och valde att gå på 14" av portabilitetsskäl, behöver jag mer yta så har jag en 27" hemma.
Vikt och storleksskillnaden mellan 14" och 16" är inte enorm på pappret men när man släpar på ett par kamerahus och objektiv från 14mm till 400mm är det rätt skönt att kunna kapa vikt där det går.
Hade jag jobbat med avancerad retusch på fältet hade valet kanske blivit ett annat men handlar det mer om att ställa färger och ljusbalans så tycker jag personligen att 14" räcker.

Min uppfattning är att en bärbar dator ska vara just så bärbar som möjligt. Jag älskade Apples 12 tums Macbook. När man behöver mer kraft och skärmyta sätter man sig vid skrivbordet.

ANNONS
Götaplatsens Foto