Annons

Canon vs Samyang – 85mm

fratey

Aktiv medlem
Hej!

Jag fotograferar med en 5D Mark II med Eg-S-skärmen som är lättare att fokusera manuellt med. Jag har redan en manuell Samyang 35'a. Nu ska jag dock utöka min objektivsamling lite då jag sålt mitt gamla hus och mitt 50mm.

Jag har väldigt, väldigt svårt att bestämma mig mellan Canons 85/1,8 och Samyangs 85/1,4. Jag fotograferar evenemang som dop och bröllop, där man helst inte vill missa några ögonblick. Däremot har jag en stil som verkligen klickar med Samyangs krämiga bokeh.

Vilken ska jag välja och varför? Canons 85/1,2 är inte ett alternativ, hade jag haft de pengarna hade jag köpt mig ett liv.
 

fratey

Aktiv medlem
Jag vet inte hur aktuell Sigman är egentligen då det inte är just f/1,4 jag "vill ha", utan hur bokehn ser ut. Den känns liksom mer som konst medan Canonen är lite mera... vetenskaplig skärpa.

Jag har kunnat fotografera dop med Samyangs manuella 35a utan problem, däremot kan jag tänka mig att det är svårare med 85'an. Skulle du välja Canonen?
 

spotmatic

Aktiv medlem
Jag äger visserligen ingen 85:a men plåtat en del med ef 85/1,8 och tycker att det måste vara ett av dom mest prisvärda objektiv i Canons sortiment. Skarpt,smidigt, snygg bokeh snabb tyst af och billigt 3342 spänn enligt prisjakt.
Jag tycker att det visas fina bilder med Samyangen också, men jag hade gott på Canonen med tanke på pris och prestanda.
 

blaufish

Aktiv medlem
Samyang 85 har jag inte provat sedan jag skaffade eg-s så jag kan inte på rak hand svara - men jag kan prova lite. Det är komplett omöjligt att fokusera 85 vid f/1.4 med standard fokusskärmen. Jag återkommer med test av eg-s + samyang 85.

Jag tycker objektivet är grymt för detaljerade foton när man belyser en viss pryl manuellt, med live view. Det har också en fokusring som är helt underbar och känns mycket mer kvalitativt än t.ex EF 50, vilket underlättar mycket vid t.ex. film.

Nu har jag inte testat EF 85, men jag antar att det är ungefär som EF 50/1.4. Mao att det är bra optik, plastigt, har en okej AF. Samyang är mer gediget.

På dop, bröllop m.m. hade jag nog hellre haft Canon EF 85 för att ha AF.

För film eller mer konstnärligt fotande hade jag föredragit Samyang 85.
 

Shompis

Avslutat medlemskap
Hejsan,

Jag var i samma sits som du för ett år sedan. Till sist blev det en Samyang. Visst, manuell fokusering kan vara svårt.. Men det fungerar ypperligt med live view. Fokusringen är lite trög men det sägs att den blir mjukare med tiden. Jag kör på en aps-c.

Ska försöka vara opartisk.

Fördel Samyang,
ljusstarkare
bättre byggd (fast inte så att ef 85 är dålig på något sätt)
mycket finare bokeh (ok man kan ine vara helt oparisk här, men så tycker jag)
Tycker färgerna är varmare också vilket jag föredrar
billigare

Fördel EF 85 1.8f,
AF
Ljusmättning helt klart bättre/enklare.
skarpare

Det finns en definitiv nackdel med samyangen man ska tänka på, och det är ljusmättningen. Sökaren blir mörkare om bländar ned. Men vem vill köra på något annat än f1.4? :)
 

blaufish

Aktiv medlem
Det finns en definitiv nackdel med samyangen man ska tänka på, och det är ljusmättningen. Sökaren blir mörkare om bländar ned. Men vem vill köra på något annat än f1.4? :)
Japp, det är en stor skillnad. Canon EF är vidöppen fram tills det att man fotar, samyang är alltid nerbländad till det man satt bländaren till. Så f/8 i mörk lokal ihop med eg-s kommer bli väldigt mörkt.
 

Dragoen

Aktiv medlem
Det verkar som du tänkt använda objektivt vid tillfällen som är svåra att ta om i de fall att fokus inte sitter där det ska. Av den anledningen hade jag själv valt Canon 85/1.8.
Jag har dock själv Samyangs 85:a men vid beskrivna tillfällen hade jag definitivt hellre haft AF på objektivet för att öka chanserna till bra bilder. Vad ska man med härlig bokeh till om fokus ligger fel på större delen av bilderna?
På bländare f/1.4 är skärpedjupet verkligen riktigt tunt och det är svårt att se exakt var det ligger, även med fokuseringsskiva för ljusttarkare objektiv än f/2.8.
 

FransGlans

Aktiv medlem
canonens CA vid 1.8 irriterade mig en del...

men förutom det.... HELT underbar!
AF är ruskig snabb
byggkvaliten är mkt solid.
 

fratey

Aktiv medlem
Hade jag inte yrkesfotograferat något hade valet varit enkelt och det hade blivit en Samyang. Efter mycket om och men har jag dock bestämt mig för Canonen, då jag troligen kan låna Samyangen av en vän till de fall där jag har gott om tid på mig att fotografera. Bra kompromiss, känner jag.
 
ANNONS