Annons

Fokusproblem med EF 40 mm f/2,8 STM

Produkter
(logga in för att koppla)

apersson850

Aktiv medlem
Tydligen kan man få fokuseringen att tillfälligt upphöra att fungera med ett EF 40 mm STM, om man trycker på något visst sätt mot objektivet när man monterar det på kameran, eller när man sätter på ett lock eller liknande på objektivet.

För att få igång det igen måste man ta av och sätta på objektivet igen, eller ta ur och sätta in batteriet i kameran.

Detta ska gå att fixa med firmwareuppdatering, som förväntas komma i slutet av augusti.

Blir tydligen en 2.0.1 för 7D snart...

Servicemeddelande
 

gedjan

Aktiv medlem
Tydligen kan man få fokuseringen att tillfälligt upphöra att fungera med ett EF 40 mm STM, om man trycker på något visst sätt mot objektivet när man monterar det på kameran, eller när man sätter på ett lock eller liknande på objektivet.

För att få igång det igen måste man ta av och sätta på objektivet igen, eller ta ur och sätta in batteriet i kameran.

Detta ska gå att fixa med firmwareuppdatering, som förväntas komma i slutet av augusti.

Blir tydligen en 2.0.1 för 7D snart...

Servicemeddelande
Precis detta hände mig idag, när jag skulle sätta på objektivlocket tryckte jag in objektivet. Och AF fungerade inte efter detta, stänger av kameran av och på med objektivet och sedan fungerar det igen.
Tack för tipset Anders och länken.
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Precis detta hände mig idag, när jag skulle sätta på objektivlocket tryckte jag in objektivet. Och AF fungerade inte efter detta, stänger av kameran av och på med objektivet och sedan fungerar det igen.
Tack för tipset Anders och länken.
Jag hade också det problemet tidigare, men efter uppdatering till firmware 2.0 igår så försvann problemet.
Åtminstone verkar det så. Det har inte hänt efter uppdateringen. Än. ;-)
 

abbebus

Aktiv medlem
Nån mer som lagt in nya firmwareuppdateringen som skulle lösa fokusproblemen på 40 f/2.8?

För mig slutade det med att hela objektivet blev oanvändbart, trots att jag följde instruktionerna till punkt och pricka. Är väl bara att skicka in det till Canon nu gissar jag.... kasst!
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Nån mer som lagt in nya firmwareuppdateringen som skulle lösa fokusproblemen på 40 f/2.8?

För mig slutade det med att hela objektivet blev oanvändbart, trots att jag följde instruktionerna till punkt och pricka. Är väl bara att skicka in det till Canon nu gissar jag.... kasst!
Har firmware ver 2.0.1 kommit nu då? Var har du hittat den?
 

abbebus

Aktiv medlem
Fick det att funka när jag avregistrerade batteriet, som tipsades om i länken i mitt förra inlägg. Skönt att slippa krångla och skicka in objektivet!
 

apersson850

Aktiv medlem
Det visade sig att denna uppdatering inte alls var till något kamerahus, utan att några nya kamerahus har möjlighet att överföra firmware till ett monterat objektiv. Så det blir ingen 2.0.1 till 7D för det här. 7D tillhör inte de kameror som kan programmera ett objektiv.
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Det visade sig att denna uppdatering inte alls var till något kamerahus, utan att några nya kamerahus har möjlighet att överföra firmware till ett monterat objektiv. Så det blir ingen 2.0.1 till 7D för det här. 7D tillhör inte de kameror som kan programmera ett objektiv.
Nu är mitt objektiv uppdaterat.
Jag fick hjälp med det hos Scandianvian Photo i Malmö. Stort tack till personalen där som hjälpte till. De behövde först uppdatare firmware i en ny EOS 5D mk III eftersom den inte hade senaste version. Sedan hämtades programmet till objektivet innan uppdateringen gjordes. Totalt, inkl "inläsning på problemet", nerladdningar med mera så tog det hela nästan 1 timme! Alltihop som kundservice!
ETT STORT TACK TILL SCANDINAVIAN PHOTO I MALMÖ!
 
ANNONS