Annons

Canon 6D

Produkter
(logga in för att koppla)

Tell

Aktiv medlem
Alltså, några av bilderna var ju fina att titta på men dom flesta var ju riktigt usla. Visst att det kanske inte är det estetiska utan det tekniska som ska vara det intressanta med dom här, men dom kan väl åtminstone försöka? :p
 

Sven_Sven

Aktiv medlem
Kollade in bildserien från London i Dpreview och det är ju helt sjukt bra ISO-egenskaper! Iallafall när jag jämför med min gamla 40D. Börjar spara bums!
 

StaffanW

Aktiv medlem
Jag hoppas att du inte tyckte 6D var den bättre med all jättefula brusreduceringen...
Tyckte nog den höll ihop detaljerna rätt bra med tanke på brusreduceringen. Tveksamt om 5DIIIs bild hade blivit bättre med samma behandling.

Sen, som nån annan skrev, är det svårt att bedömma utan att jämföra RAW, men jag tycker det ser mycket lovande ut.

Tyvärr har jag inte kvar min 5DIII så jag själv kan jämföra med min kommande 6D (kanske någon i Stockholm med en 5DIII som vill hjälpa till..)

Oavsett är det jättekul att Canon och Nikon släppt kameror med FF sensor till "amatörfotopris".

Hänt endel sedan Canons revolution med den första DSLR till överkomligt pris för drygt 10 år sedan, D30 med 3MP, 32" gick den på. Köpte den själv strax innan D60 kom 2002, då slumpades den bort för 24" kronor, men då ingick som standard också ett minneskort på 8MP, så man kunde komma igång direkt..
 

Third eye

Aktiv medlem
Jag vet inte om jag är blind, korkad eller bara missar, men jag har placerat 6D högt upp på listan med julklappar till mig själv...å jag hittar fasen inte om mitt Sigma 70-200/2,8 OS passar på 6D?

Behöver jag byta rubbet i min kameraväska så får det nog bli en annan jul jag köper den:-/
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag vet inte om jag är blind, korkad eller bara missar, men jag har placerat 6D högt upp på listan med julklappar till mig själv...å jag hittar fasen inte om mitt Sigma 70-200/2,8 OS passar på 6D?

Behöver jag byta rubbet i min kameraväska så får det nog bli en annan jul jag köper den:-/
Om du har Canonfattning så passar den även på fullformat 5D, 6D. (inte bara på APS-C)
 

MSLink

Aktiv medlem
Ska bli intressant och se hur bra dymnatisk omfånget 6D har. Väntar på att dxomark testar den ordentligt. Det verkar klart att 6D har bättre ISO egenskap än 5D Mark II och III. Även om det står att 6D är något vädertät så tror jag att det är lite sämre än 5D Mark III men absolut inte sämre än 5D Mark II.

Ska bli mycket intressant när den dyker upp, tror det kan bli väldigt intressant med WiFi i anslutning med mobil eller iPad / android surfplattor. Finns det något bra app ännu?
 

control87th

Aktiv medlem
Kände på den på mässan, gillar storleken och känslan... Är man som jag van med en 60D så kommer allt att kännas naturligt från första sekund.

Väldigt tyst är den också, kommer att fungera utmärkt i miljöer där man inte vill märkas och/eller störa.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag gjorde samma reflektion som du angående likheten med EOS 60D. Synd bara att 6D är mer än 2000 kr dyrare än Nikon D600. Den senare har ju en i det mesta bättre bildsensor.

Har någon f.ö. sett ett jämförande test mellan EOS 6D och D600 än?
 

StaffanW

Aktiv medlem
..Synd bara att 6D är mer än 2000 kr dyrare än Nikon D600. Den senare har ju en i det mesta bättre bildsensor.

Har någon f.ö. sett ett jämförande test mellan EOS 6D och D600 än?
Är väl ändå lite tidigt att säga att Nikon D600 i det mesta har en bättre bildsensor än 6D innan någon ens testat dom två mot varandra?
 

J O Härnström

Aktiv medlem
6D har säkert ypperlig bildkvalitet.
Det många inklusive mig är nyfikna på är autofokusens snabbhet, exakthet och följsamhet.
Enklare uttryckt, går det lättare att fotografer aktion med kameran än med 5D Mark II?
Fokuserar den lika snabbt som 7D? (som matar snabbare och då är bättre på aktion)
 

Tell

Aktiv medlem
Är väl ändå lite tidigt att säga att Nikon D600 i det mesta har en bättre bildsensor än 6D innan någon ens testat dom två mot varandra?
Med största sannolikhet så är det bättre. Men visst, har Canon helt plötsligt blivit mycket bättre på att tillverka sensorer så kanske..
 
ANNONS