Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

15/16 sept smäller det?

Produkter
(logga in för att koppla)

starnut

Aktiv medlem
Enligt många rykten på dpreview och andra diskussionssidor kommer Nikon presentera några nya digitala systemkameror den 15 eller 16 september. Vad tror ni vi får se?

Ryktena pratar om nån slags uppdatering för D2h så att den får högre upplösning, låter skumt?
Samt D2x som kommer ha massor av pixlar.
Men modellen jag ser fram emot mest vad den nu kan komma att heta, D200 eller D90 brukar den ju kallas, uppdateringen av D100. Hoppas den kan ge 20D en match.
 
starnut skrev:
Enligt många rykten på dpreview och andra diskussionssidor kommer Nikon presentera några nya digitala systemkameror den 15 eller 16 september. Vad tror ni vi får se?

Ryktena pratar om nån slags uppdatering för D2h så att den får högre upplösning, låter skumt?
Samt D2x som kommer ha massor av pixlar.
Men modellen jag ser fram emot mest vad den nu kan komma att heta, D200 eller D90 brukar den ju kallas, uppdateringen av D100. Hoppas den kan ge 20D en match.

De är bara att hoppas att det stämmer. Nikon ligger långt efter nu.....

//Micke
 
Jag skulle gissa att dom hos Nikon som inte fick en hjärtattack när Canon bara drog upp sin 1D mk2 ur hatten har legat under hårt tryck att försöka ta fram något likvärdigt. Hoppas dom lyckas. Vore inte bra om Canon fick för långt försprång, då blir bara konkuransen och konsumenterna lidande i längden.

Samma sak för 1Ds, den har legat obestridd LÄNGE nu.
 
http://www.engadget.com/entry/3622842317441586/

skriver dom:

We were just getting used to a world with the Canon EOS-20D in it when along comes some rumors/predictions of Nikon striking back with a whole bunch of new digital cameras. The lineup of new cameras due out this fall is supposed to include:


The D3, a new 15 megapixel digital SLR.
The D200, an 8.25 megapixel upgrade to the D100.
The D2HS, a new version of their D2H digital SLR (which is pictured at right) with an improved 4.1 megapixel sensor.
The DSX, an 8.2 megapixel version of the D2HS that doubles the number of horizontal pixels.
 
andm31 skrev:
Hittade en länk till någon finsk hemsida:

Intressant. Det är ingen D2h på bilden, för den har röd detalj på greppet istället för grå. Dessutom ser det faktiskt ut som om det står "D2x" på kamerahuset.

Photoshoppat? Möjligt. Men i såna fall bra gjort och väldigt subtilt planterat.
 
Klart som korvspad att Nikon måste komma någonting.

Lite oroväckande är att Nikons folk sagt att en mark II-killer skulle användas på OS. Den skulle både vara snabbare och med högre upplösning. Men ingen har sett någon.

Nikon måste snart presentera tre modeller som kan konkurrera med Canons 20D, 1D mark II och 1Ds.

Tankarna kring en F6 som är både analog och digital är kul, men frågan är hur realistiska de är. En vanlig analog F6 baserad på D2H borde Nikon kunnar klämma ur sig redan, men när företaget går back kostar det säkert mer än det smakar att lansera en helt analog modell.

Det var lite virriga tankar från en Canonman med Nikonintresse,
 
Jag tror att Nikon är inne på rätt väg. Titta på vad vi har:

1) Ett urbra proffshus (D2h). Verkligen toppklass.
2) Ett enhetligt sensorformat, som i sin tur ger...
3) ...sköna DX-gluggar. Som nikonproffs kan jag köpa ett lätt (nåja) 17–55/2,8 (25–82 mm för er småbildsfolk) och lita på att det går att använda även på nästa proffshus. Vi har också fått det första fisheyeobjektivet med en prislapp som står i någorlunda proportion till användbarheten.
4) Ett TTL-blixtsystem som faktiskt fungerar i praktiken. Och vi var några månader för Canon den här gången.
5) Roligheter som WiFi.
6) Riktigt bra mjukvara direkt från kameratillverkaren. Nikon Capture 4 har fått en del kritik, men för mig och många andra är det ett suveränt verktyg som ger ett bra arbetsflöde.

Nu behöver vi bara bra "film" att stoppa in i det här systemet. Jag gillar bildfilerna från D2h – men kan inte förneka att egenskaperna i svagt ljus borde vara bättre (särskilt med tanke på vad 1DmkII presterar med 1,4 gånger så hög upplösning).

Vi behöver två filmsorter:

a) En riktigt snabb en som går att använda upp till 3200 ISO. Givetvis på bekostnad av upplösningen – det finns naturlagar. Det skulle kunna vara den beryktade uppgraderade versionen av D2h.

b) En lågisofilm med hög upplösning. D2x givetvis. Om jag får tolv megapixlar så lovar jag att inte försöka pressa den över 400 ISO i onödan.

Om Nikon resonerar så här – att ett enda hus inte kan täcka in alla behov – så behövs ingen fullformatssensor. Då är jag nöjd för ett bra tag framöver. Ett hus på fyra megapixlar och ett på tolv täcker i alla fall in 99 procent av mina kamerabehov.

Canon då? Jag har en känsla av att ingenjörerna där har en annan vision – med tiden ska ett enda proffshus täcka in alla behov. Och det kan säkert gå bra, men det krävs en större bildsensor. Helst fullformat. Det kan nog vara säljbart, för en mer komplett kamera får gärna ha en högre prislapp.

Sen kan vi väl i sann postmodernistisk anda enas om att det ena inte är mer rätt än det andra, bara annorlunda.
 
Senast ändrad:
Jag håller med dig helt Göran om att DX-objektiven är en stor fördel.

Skillnaden i vikt mellan en D2H med 17-55 och en 1D mark II med 24-70 är gigantisk...

Canon verkar ha fått smak på att ta marknadsandelar från mellanformatssegmentet, men då krävs det inte bara en stor och bra sensor utan också bra fasta gluggar utan skärpa. Det saknas till viss del idag. Zoomar är inte allt.

Canon satsar officiellt på fullformatssensor för proffs och APS-storlek för konsumenter. Nästa presskamera har nog fullformat.

Samtidigt har Canon bitit sig lite i svansen. Med 20D verkar de bevisa att det går at få hög upplösning och lågt brus vid höga känsligheten även med liten sensor. Så fullformatsensorstanken kanske är förlegad redan?

Hur skillnaderna är i dynamiskt omfång mellan Canons 1,3x sensor i mark II och deras 1,6x sensor i 20D är vet vi inte än. Men kanske även där har Canon upphävd naturlagarna.

Nikons hus ligger en generation före (förutom sensorn). Det visar sig främst på strömförsörjningen. Canons system härstammar från Eos 3 från 1998. Nästa Canongeneration kommer att ha mindre och effektivare batterier och autofokuspunkter över hela sökarbilden. Då är kanske också maskade sökarbilder historia då prismorna skapas direkt för digitalformatet.

Det är helt fel att räkna ut Nikon som har goa gluggar, bra blixtsystem och härliga hus. Ta fram sexiga sensorer så är matchen jämn igen.
 
Inte bara Nikon som ligger efter ...

Känns som alla andra ligger en bra bit efter Canon just nu.
Vore ju kul att se lite nya D-SLR kameror som kostar som D70 och 300D från andra tilverkare också. Som Pentax, Olympus, Minolta ...
 
Ingen panik!

Själv tycker jag varje ny produkt från Nikon är genomtänkt och på ett eller annat sätt banbrytande, därför misstänker jag att det kommer bli på samma sätt denna gång.
Jag ser det som att utvecklarna på nikon har tar mycket längre tid på sig och ser mer tekniskt än kommersiellt på sina produkter än canon. Detta innebär i praktiken att de kamer som de har i skjortärmen kan mycket väl matcha ut canon, men vaför all den hets? eller springer kunderna till 8Mpix fotograferna nu? när det gått bra med 6Mpix i flera år?

Luta er tillbaka och njut av de som finns, nikons hus är oerhört kompetenta i rätt händer.

PS. Glöm inte bort att nikons kameraserier sträcker sig vidare till både Fuji och kodak, så utbudet och valmöjligheterna är ofta större än canons. "för vad gör allt om hundra år när allting kommer kring.."
 
froz skrev:
eller springer kunderna till 8Mpix fotograferna nu? när det gått bra med 6Mpix i flera år?

För proffsen är några megapixlar hit eller dit inte det viktigaste. Men för vanliga konsumenter är megapixlar ett försäljningsargument. Men nu ligger 20D högre i pris än D70 så det känns rätt väl avvägt, mer pixlar - högre pris.

Tyvärr går Nikon back medan Canon gör rekordvinster. D100 sålder t ex med förlust. Jag antar att en anledning är att Canon har egen sensortillverkning.
 
Ett skäl till Canons vinster är väl att de säljer kopiatorer och annat.

Tydligen gör Nikon vinst i år [enligt en tidigare tråd] men Canon har resurser från annan verksamhet som gör att de kan satsa på kameradelen.

Jag bryr mig egentligen inte om [som person] ifall Nikon går i putten [kamera som kamera så länge de ger bilder] men minns den tid då Canon var för naturfotografer och Nikon för press.
 
mipert skrev:
Ett skäl till Canons vinster är väl att de säljer kopiatorer och annat.Canon var för naturfotografer och Nikon för press.

Under 2003 gick fotoavdelningen bäst. men allt gick bra.

Jag bryr mig egentligen inte om [som person] ifall Nikon går i putten [kamera som kamera så länge de ger bilder] men minns den tid då Canon var för naturfotografer och Nikon för press.

Om konkurrenten heter Nikon eller Minolta eller Praktika är inte det viktiga. Men det är viktigt att det finns hård kunkurrens för priserna och utvecklingens skull.
 
Canon är ju en STOR firma som gör väldigt mycket, och det märks också. Jag kan mycket väl tänka mig att en hel del av forskningen för optik och sensorer och ger användningsområden på både scanner och kopiator sidan. Men det märks att dom har pengar att lägga ner på forskning, och gör det.

Hur skillnaderna är i dynamiskt omfång mellan Canons 1,3x sensor i mark II och deras 1,6x sensor i 20D är vet vi inte än. Men kanske även där har Canon upphävd naturlagarna.
Dom upphäver dom inte, bara böjer dom lite efter vad dom behöver... ;)

Detta innebär i praktiken att de kamer som de har i skjortärmen kan mycket väl matcha ut canon,
Jag tycker det känns tvärtom. Canon släpper saker, Nikon imiterar och släpper något som matchar. Varpå Canon hostar upp nåt nytt bättre. Tänker specifikt på 1D, D2h, 1D mk2 spektaklet. Canon har sin 1D. Nikon tar en sabla tid på sig och släpper slutligen D2h, som är lika bra och t.o.m bättre i vissa avseenden. Då hostar Canon upp sin 1D mk2 bara sådär. Jag slår vad om att många på Nikon först satte i halsen, sen i krismöte efter det.

Samtidigt vill jag att Nikon ska hänga med, annars tar konsumenterna stryk i längden efter minskad konkurrans och högre priser. Så fram för fler bra DSLR'er hos alla.
 
Jag är alldeles övertygad om att ingen satt någonting i halsen alls. Både Canon, Nikon, Minolta osv har säkert utvecklingsplaner på nya modeller som redan nu finns på papperet men som inte kommer i produktion förrän om många år. De kostnader ett företag har för utveckling och produktionsanpassning tillåter dem inte att sitta still och vänta på vad konkurrenterna har för sig och sedan dra igång utveckling av nästa modell.
 
ANNONS