Annons

150-kronors Agfa Silette pronto

Produkter
(logga in för att koppla)

J. Patric

Aktiv medlem
Dalleponken skrev:
Det här med slutare/bländare förvirrar mig lite. Lång slutartid blir alltså lång exponeringstid och ger filmen rikligare med ljus, har jag förstått rätt? Men vad är då bländarvärde? Är det hur snabbt kameran öppnar?
Slutartiden är förstås hur länge slutaren är öppen.

1/25 sek, är den längsta tiden som tidsverket i din slutare klarar av, och 1/300 sek den kortaste. Med "B" och trådutlösare kan du förstås välja själv hur länge slutaren skall vara öppen, från ca 1/3 sekund till hur länge som helst (tills du släpper avtryckaren).

Bländaren reglerar hur stort insläppet av ljus blir. Ju större bländare (lägre bländarnummer) desto snabbare slutartid kan du använda, och tvärtom med mindre bländare (högre bländarnummer).

Bländaren kontrollerar även skärpedjupet. Stor bländare ger litet skärpedjup och liten bländare ger stort skärpedjup.

Skärpedjupet blir kortare när man fotar närbilder än avståndsbilder. Du har en skärpedjupsskala på kameran, där du kan se ungefär hur stort skärpedjupet blir för specifik avståndsinställning/bländare.

Bäst skärpa får man dock med mellanstor bländare, ca 11 på din kamera.
 

Urr

Aktiv medlem
Jag påstod tidigare att Super Silette har Solinaroptik. Det var fel. Den har också Apotar-optik. Super Solinette heter den modell som både har avståndsmätare och Solinaroptik. Rätt ska vara rätt.
 

Urr

Aktiv medlem
Parallaxfelet blir mer och mer framträdande ju kortare avståndet till motivet är. Beror på att sökaren ser ovanför optiken. Om sökaren dessutom sitter på sidan om optiken genererar det ett dubbelfel, både horisontellt och vertikalt.
 

Dalleponken

Medlem
Aha! Men vad är då en trådutlösare? Räcker det inte att jag håller in knappen en ca en sekund och släpper den i läge B? Ursäkta om det blir lite väl mycket nybörjarfrågor. HAr varit och skaffat en bok i ämnet (Fotograferingens När VAr Hur M-Langford) så nästa gång jag ställer en fråga så är den mer kvalificerad.

Har också varit på Clas Ohlson och köpt tre (iso 400) filmrullar för 49 kronor, så jag har lite film att öva med.

Tack för alla svar! Kul att man får hjälp som ren nybörjare på det här forumet!
 

dJb

Aktiv medlem
Urr skrev:
Jag påstod tidigare att Super Silette har Solinaroptik. Det var fel. Den har också Apotar-optik. Super Solinette heter den modell som både har avståndsmätare och Solinaroptik. Rätt ska vara rätt.
Ja det stämmer. Apotar 45 f/3,5 har den. Men den har avståndsmätning också. Jag blev faktiskt lite peppad och har gatufotat lite med den i dag. :)
 
ANNONS