Annons

150 macro vs 70-200

Produkter
(logga in för att koppla)

Tunis

Aktiv medlem
Kan man ersätta ett 70-200 med ett 150 mm fast objektiv. Tänkte då på Sigmas 150 mm macro objektiv då? Någon som kan ge mig lite vägledning.

Ja, man kan ta av 70-200 från kameran och sätta på 150mm i stället. Funkar alldeles utmärkt på de flesta systemkameror. :)

Fast det är nog inte det du undrar över egentligen.

Har ingen erfarenhet av 70-200, men har 150mm som är grymt skarp och mångsidig - men den är ju en fast optik. Du bör fråga dig vilka brännvidder du egentligen behöver. Jag har också en 2X konverter till min 150, och i motsats till vad många anser, tycker jag att bildkvaliteten är mycket bra även med den på - dock är det väldigt svårt att fokusera rätt om man har en liten sökare (som D70) eftersom 2X ger manuell fokus. I ditt fall kanske en 1.4X kan vara ett alternativ.

jkene skrev:
Ja, man kan ta av 70-200 från kameran och sätta på 150mm i stället. Funkar alldeles utmärkt på de flesta systemkameror. :)

Ahhh.. jag dööör alltså :D ROFLMAO (inte till Lars fråga, utan hur Kenneth tolkade den)

Nåväl.. vidare till Lars fråga..

Det beror helt på vad det är du ska fotografera säger jag. Är målet innomhusfoto, typ sport så skulle inte jag rekommender det. Man behöver ofta ändra utsnittet snabbt. Men om det handlar om rena naturbilder så ser jag inget hinder, bara det att man får jobba mer med fötterna.

ANNONS
Götaplatsens Foto