Annons

$1500=21590kr ?????

Produkter
(logga in för att koppla)

VargenW

Aktiv medlem
Den nya EOS R8 kommer att kosta $1499 i USA. Hur kan det bli 21 590 kr i Sverige när dollarn står i ungefär 9,80??
Kan någon förklara detta för mig?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Kan man växla till den kursen hos dig idag lär det nog bli rusning… Snarare 10,5 och det är inte länge sedan den var högre, plus moms*. Alltså, 1500*1,25*10,5=~19700 kr. Med toppkursen kommer man över 20 tkr.

*USA har sales tax, men den varierar vilt mellan olika delstater. Inte ens i butik står priserna inklusive skatten.

Red: ”*” hade blivit ”,” på ett ställe.
 
Senast ändrad:

hampusm

Aktiv medlem
Den nya EOS R8 kommer att kosta $1499 i USA. Hur kan det bli 21 590 kr i Sverige när dollarn står i ungefär 9,80??
Kan någon förklara detta för mig?
Dollarn står i 10.50, men det är fortfarande ganska stor skillnad. I USA har man inte moms som här, man betalar en skatt på varan, när man köper den. Skatten brukar inte anges i priset, och varierar från stat till stat mellan ca 3 och 8 procent.

21590 minus momsen blir 17200. $1499 plus 8 procent skatt blir 16998. Ingen stor skillnad.
 

VargenW

Aktiv medlem
Forex har siffran 9, 80 för dollarkursen.

Dollarn står i 10.50, men det är fortfarande ganska stor skillnad. I USA har man inte moms som här, man betalar en skatt på varan, när man köper den. Skatten brukar inte anges i priset, och varierar från stat till stat mellan ca 3 och 8 procent.

21590 minus momsen blir 17200. $1499 plus 8 procent skatt blir 16998. Ingen stor skillnad.
 

nivas

Aktiv medlem
Är det någon som har koll på om Canon säljer sina prylar till Europa i yen eller US-dollar? Det kan ju ge andra effekter på priset på olika marknader.

Canon Europe verkar ligga i Storbritannien, men det är väl inte troligt att de påverkar Canon Sveriges inköpspris?
Sen är det inte helt ovanligt med någonslags valutasäkring av priserna, dvs även om kronan fortsätter falla så är det inte säkert att priserna går upp innan "nästa" valutasäkring. Det är nog det som höll priserna nere ända tills januari.

Pris i Japan för R8 är 199367 JPY.
 

pemrby

Aktiv medlem
Är det någon som har koll på om Canon säljer sina prylar till Europa i yen eller US-dollar? Det kan ju ge andra effekter på priset på olika marknader.

Canon Europe verkar ligga i Storbritannien, men det är väl inte troligt att de påverkar Canon Sveriges inköpspris?
Sen är det inte helt ovanligt med någonslags valutasäkring av priserna, dvs även om kronan fortsätter falla så är det inte säkert att priserna går upp innan "nästa" valutasäkring. Det är nog det som höll priserna nere ända tills januari.

Pris i Japan för R8 är 199367 JPY.
Canon i Europa lär ju vara samma företagsgrupp som moderbolaget Canon och därmed är väl den frågan mer en fråga om intern debitering. Däremot prissätts priserna till återförsäljarna i dollar men det är ju en annan sak.
 

JorgenH

Medlem
Om du bor i USA eller är på besök i USA, beställ din kamera från en butik som betraktas "out-of-state" och du slipper då också betala den lokala VAT/sales tax (men det kan inte vara en kedja som finns i hela USA, då blir det VAT på den delstat som det levereras till om jag minns rätt). Om du besöker USA, beställ till ett hotell några dagar innan (prata med butik och hotell först). Jag har bott i USA under ett gäng år men är numera tillbaka i Sverige men besöker USA med regelbundenhet.

Det är irriterande stora skillnader på en del i priser och det är inte bara (!) moms och valutaskillnader som många menar är det som skapar prisskillnaderna; det är också volymen på marknaden och vad marknaden "tål" eller är villig att betala. Jag har köpt saker och ting i USA (när jag bodde där), som är importerade från Sverige till priser som är mindre än hälften än vad det var i Sverige.... En del svenska företag borde skämmas när de tar ut så mycket av den lokala marknaden och säljer billigt på andra sidan jordklotet....
 

PMD

Aktiv medlem
Stater som har "sales tax" för köp som görs i staten brukar också ha "use tax" för varor som har köpts utanför staten och införts till staten.
 

VargenW

Aktiv medlem
Tack för alla svar, av vilka en del var delvis klargörande. Men jag tycker fortfarande att det är så mycket dyrare att det är konstigt. Och överallt på t ex YouTube pratar folk om R8 som den billiga kameran.
Den är ju en utveckling av RP, en naturlig fortsättning på den kameran med förbättringar som ligger i tiden men med samma konsumentnisch, och RP kostar och har alltid kostat c:a 13 000. Även om man räknar med inflation så är det en så markant skillnad att det är mer än naturligt att fråga sig varför.
 

mikoto

Aktiv medlem
Frågan tycker jag är väldigt relevant. Men som den här tråden kommit fram till är det inte mycket att göra något åt. Inflationen, växelkursen och moms slår hårt mot priser nu .

I Tyskland kostar R8 utan objektiv 1800 euro och 2000 euro med objektivet. Då Euro kursen sneglar mot ca 12 kr per Euro så blir priset runt detsamma. Så Sverige är inte utpekat utan det är egentligen alla marknader utom USA.

Men ditt konstaterande står kvar. Det intrycket jag fått är att R8 ska vara en enklare instegskamera för de som kanske köpte eller titta på RP. Men priset är ju i en helt annan nivå, prismässigt är den smärtsamt högt upp för att en amatör som mig ska finna den ens som ett alternativ. De stora tillverkarna verkar styra mot att en ny fullformatskamera ska kosta minst 20,000 kr numera. Vilket är synd då RP hade och har en ganska sund prissättning för en ny kamera.

Nu är R8 en otroligt mycket mer attraktiv kamera att köpa än RP sett till specarna för mig. Det RP gör rätt är att möta en bra prispunkt, kompromisserna för att nå dit är ganska smärtsamma. Men arbetar man runt svagheterna har man ett spegelfritt hus med stor sensor för en rimlig peng. För rätt person är det en bra affär.

Jag antar att RP kommer fasas ut nu? Tiden får visa.
 

taz_k

Aktiv medlem
Jag antar att RP kommer fasas ut nu? Tiden får visa.
Inte säkert. Kanske väljer Canon att göra som Sony och fortsätta sälja äldre hus till ett lägre pris.

Kan vara så att det är RP du ska se som den verkliga instegskameran. Den ligger på 11kkr medan Sony fortfarande säljer Sony A7II (från 2014) för 12kkr.
 

VargenW

Aktiv medlem
Vilka specifikationer syftar du på? Jag jämförde EOS RP med EOS R8 på Dpreview och kunde inte hitta några stora skillnader.
Jo, det är hyfsat stora skillnader, framförallt har den samma sensor som R6 och den är betydligt bättre än den gamla som sitter i RP och samma autofokussystem som R5 och R6. På filmsidan (som jag själv iofs inte är så intresserad av) är det stor skillnad tydligen. Sen har den en väldigt avancerad motivsökande fokusautomatik med detektion av djurögon och jag vet inte vad (inte heller så intressant för mig).
Men den har en väldigt snabb elektronisk slutare och en klart förbättrad sökare. Plus en del annat som möjlighet till högre ISO med mindre brus. Och så inte minst att den är ännu lättare än RP, det uppskattar jag!
 
Senast ändrad:

nivas

Aktiv medlem
Enligt DPreview så kommer RP att fortsätta finnas i sortimentet, men instegskamerorna är nog snarare R50 och R10.
R8 kan ses som en budgetmodell av R6mkII (13000:- billigare), dock med samma sensor och AF.
 

apersson850

Aktiv medlem
Om du bor i USA eller är på besök i USA, beställ din kamera från en butik som betraktas "out-of-state" och du slipper då också betala den lokala VAT/sales tax (men det kan inte vara en kedja som finns i hela USA, då blir det VAT på den delstat som det levereras till om jag minns rätt). Om du besöker USA, beställ till ett hotell några dagar innan (prata med butik och hotell först). Jag har bott i USA under ett gäng år men är numera tillbaka i Sverige men besöker USA med regelbundenhet.

Det är irriterande stora skillnader på en del i priser och det är inte bara (!) moms och valutaskillnader som många menar är det som skapar prisskillnaderna; det är också volymen på marknaden och vad marknaden "tål" eller är villig att betala. Jag har köpt saker och ting i USA (när jag bodde där), som är importerade från Sverige till priser som är mindre än hälften än vad det var i Sverige.... En del svenska företag borde skämmas när de tar ut så mycket av den lokala marknaden och säljer billigt på andra sidan jordklotet....
I USA finns det nu direktiv på att sales tax ska tas ut även om varan beställs till en annan delstat.
Att svenska produkter ibland säljs billigare på andra marknader har naturligtvis helt med den lokala prisnivån att göra. Ligger man inte rätt får man inget sålt. Samt nivån på olika skatter och avgifter, förstås.
 

mikoto

Aktiv medlem
Vilka specifikationer syftar du på? Jag jämförde EOS RP med EOS R8 på Dpreview och kunde inte hitta några stora skillnader.
Dpreview kan förstås ha missat något som är viktigt för dig.
Jag filmar mer än jag fotar, på filmingssidan är RP i princip i "usel" läget.

1080P läget har inte stöd för 24 fps och läget arbetar i ett så kallat "line skip" läge. Dvs den läser bara ut delar av sensorn i stort sett vilket skapar artefakter, den har även ganska låg bit-rate. Bra autofokus dock.

4K läget har 24 fps men bara konstrast autofokus samt att den beskär bilden ner till ett 4K center i mitten av sensorn så i praktiken har du en APS-C kamera när du filmar 4K vilket negaterar sensorstorleken.

För det jag gör så duger inte 1080P läget och 4K läget tar bort meningen med att köpa en fullformats kamera.

Skulle de dyka i pris mer på begagnatmarkanden skulle jag gärna köpa en för att ta foton med, min enkla fotografi duger den utmärkt för samt att jag tycker den verkar trevligare att hantera än Sony A7 kamerorna som nog blir den största konkurensen för det priset. På mer off-topic köper jag nog hellre en Lumix S5 istället då jag är mer van vid Panasonics kameror. Men jag gillar testa olika saker och för rätt pris så...
 
ANNONS