Annons

$1500=21590kr ?????

Produkter
(logga in för att koppla)

Pzyber

Aktiv medlem
Tack för alla svar, av vilka en del var delvis klargörande. Men jag tycker fortfarande att det är så mycket dyrare att det är konstigt. Och överallt på t ex YouTube pratar folk om R8 som den billiga kameran.
Den är ju en utveckling av RP, en naturlig fortsättning på den kameran med förbättringar som ligger i tiden men med samma konsumentnisch, och RP kostar och har alltid kostat c:a 13 000. Även om man räknar med inflation så är det en så markant skillnad att det är mer än naturligt att fråga sig varför.
Vad jag läst och sett så ska R8 vara ersättaren till R och inte RP. Därav det högre priset. Det verkar som att bytet av formfaktor förvirrar en del.

Kommer nog en ersättare till RP med sen.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Om du bor i USA eller är på besök i USA, beställ din kamera från en butik som betraktas "out-of-state" och du slipper då också betala den lokala VAT/sales tax (men det kan inte vara en kedja som finns i hela USA, då blir det VAT på den delstat som det levereras till om jag minns rätt). Om du besöker USA, beställ till ett hotell några dagar innan (prata med butik och hotell först). Jag har bott i USA under ett gäng år men är numera tillbaka i Sverige men besöker USA med regelbundenhet.
För några år sedan var det så. Mina inköp från B&H var exempelvis billigare om jag beställde hem till grannstaten Connecticut än om jag handlade i butik. Sedan en tid tillbaka är det ändrat och den aktuella delstatens VAT läggs till automatiskt.
 

JorgenH

Medlem
För några år sedan var det så. Mina inköp från B&H var exempelvis billigare om jag beställde hem till grannstaten Connecticut än om jag handlade i butik. Sedan en tid tillbaka är det ändrat och den aktuella delstatens VAT läggs till automatiskt.
Hej Mattias! Kan detta vara delstatsberoende eller något med BHphotos status som betraktas mer nationellt? Jag har vänner i USA (bor numera i Sverige) och jag handlar fortfarande i USA när jag är där och kollade nyligen upp detta för andra delstater så jag har inte hört om denna ändring som du nämner.
 

VargenW

Aktiv medlem
Det stämmer inte. R har samma mått, identisk baksida, ungefär samma vikt och så mycket annat tyder på att den är en fortsättning på RP inte på R. En logisk utveckling av RP, helt enkelt.

Vad jag läst och sett så ska R8 vara ersättaren till R och inte RP. Därav det högre priset. Det verkar som att bytet av formfaktor förvirrar en del.

Kommer nog en ersättare till RP med sen.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Hej Mattias! Kan detta vara delstatsberoende eller något med BHphotos status som betraktas mer nationellt? Jag har vänner i USA (bor numera i Sverige) och jag handlar fortfarande i USA när jag är där och kollade nyligen upp detta för andra delstater så jag har inte hört om denna ändring som du nämner.
Bra fråga, det kan säkert vara så. Det är också vissa delstater som inte har någon sales tax, New Hampshire t ex. Men det verkar gälla det mesta man handlar på nätet här i Connecticut iallafall.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har inte köpt något i USA nu på ett bra tag. Mest för att det har inte varit så förmånligt som det en gång var. Så jag har inte råkat ut för överförd beskattning själv. Inte än, åtminstone.
 
ANNONS