Annons

Hur ska jag tänka ang. Min a55?

matknu

Aktiv medlem
Hej.
Jag har en a55 som levererar riktigt bra bilder tycker jag. Den hade dock rätt grav bakfokus som jag rattade till så att det är perfekt med min 35/1.8. Tyvärr så är AF inte perfekt med mina andra objektiv vilket stör rejält. Överhettningen vid filmning är jädrigt jobbig.
Jag gillar kameran och om jag får till en vettig strategi med fokusen så kan jag acceptera överhettningen och det jag är ute efter är tips på justering av sensorn så att AF funkar för flera objektiv.
Jag kommer att köpa en ny kamera kanske i år. Prio är så bra hög ISO som möjligt och gärna snabb AF. Tamrons 150-600 står på önskelistan och då säljer jag mitt Tokina 100-300/4 som är mums optiskt men slött på AF.
Som sagt...kan jag få något bra tips ang. justering av AF så blir jag mer än glad.
A77, a6000 eller a79? är vad jag annars funderar på.
Vänligen,
Mats
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Hej.
Jag har en a55 som levererar riktigt bra bilder tycker jag. Den hade dock rätt grav bakfokus som jag rattade till så att det är perfekt med min 35/1.8. Tyvärr så är AF inte perfekt med mina andra objektiv vilket stör rejält. Överhettningen vid filmning är jädrigt jobbig.
Jag gillar kameran och om jag får till en vettig strategi med fokusen så kan jag acceptera överhettningen och det jag är ute efter är tips på justering av sensorn så att AF funkar för flera objektiv.
Jag kommer att köpa en ny kamera kanske i år. Prio är så bra hög ISO som möjligt och gärna snabb AF. Tamrons 150-600 står på önskelistan och då säljer jag mitt Tokina 100-300/4 som är mums optiskt men slött på AF.
Som sagt...kan jag få något bra tips ang. justering av AF så blir jag mer än glad.
A77, a6000 eller a79? är vad jag annars funderar på.
Vänligen,
Mats
Jag skulle resonera så här.

Om du inte kan få fokusen åtgärdat på garantin är det inte så mycket att göra.
Sälj den på Tradera tillsammans med 35mm-objektivet som funkar bra på kameran.

Om det stämmer som står på din presentation att du har Tamron 90M, Tokina 100-300 och Minolta 28-105 så är mitt råd att inte hänga upp dig det allra minsta vid dessa. Sälj grejerna, de kommer knappast att öka nåt i värde eller så.

Om du vill ha ett Tamron 150-600 (har jag också planerat att införskaffa), så är det inte lönt att köpadet för A-mount. Dels blir det utan stabilisering, vilket är väldigt värdefullt på ett så långt tele och dels är det att kasta pengarna i sjön med A-mount (om det öht. kommer nån gång).

Köp istället en Nikon D7100 och tamronobjektivet för den fattningen. Så sjukt mycket bättre kamera med ett grymt AF-system och den bästa sensorn på marknaden. Sen finns det massor av riktigt bra optik till den för rimliga pengar, t.ex. Nikkor AF-S 50/1,8G för 1500 kr. Sigma 18-35/1,8 (som inte finns till Sony) osv. osv.

Kameran kostar drygt 8000 kr och både den och all optik är eftertraktade och gångbara om du skulle vilja byta i framtiden. Så är det knappast med Sony A77 (eller A79 om det kommer nån sån).

A6000 är intressant och verkar finfin, men knappast om du vill ha Tamron 150-600 på den.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Jag skulle resonera så här.

Om du inte kan få fokusen åtgärdat på garantin är det inte så mycket att göra.
Sälj den på Tradera tillsammans med 35mm-objektivet som funkar bra på kameran.
...
Lillnor:
Jag hoppas att du inte precis gett rådet att sälja en defekt kameran på nätet och mörka det genom att sälja med det enda objektivet som fungerar på kameran. Ett sånt råd vore nämligen ett av de riktiga lågvattenmärkena här på FS!


Matknu:
Lillnor har rätt i att din utrustning inte håller så pass stort värde att du promt måste hålla dig till Sony. Nikon gör bra kameror och dess begagnatmarknad är stor. Däremot så Säger Sony själva att A-fattningen på inga vägar är på väg bort. Och ju du får bildstabilisering med Sony men du kommer inte att kunna se den i sökaren. (Dock inte med deras spegellösa, men det vore en märklig kombo)
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Nej, jag ger inte rådet att lura någon. Tycker det är rätt självklart att man ska beskriva varan korrekt och jag tror inte TS skulle göra det heller.

Ang att A-mount skulle vara framtiden tror som sagt inte jag på. Var o h en får väl göra sin egen bedömning, men oavsett detta så är ett sådant objektiv till Canon eller Nikon mycket cångbara o h åtråvärda medan till Sony A det inte är det. Så är det redan nu.

Vill man ha bra lågljusprestanda, objektiv-stabilisering och ska satsa på ett sånt tele så finns ingen anledning att låsa sig fast vid Sony.Kolla Nikons siffror på DxOmark och det är absolut inte sämre i verkligheten. AF i D7100 är samma 51-punkters värstingsystem som de har i D800 och D4, fast med fördelen att på aps-c så täcker det betydligt större yta av bilden.

Usch, nu låter jag som reklampelare för Nikon, men jag är faktiskt bara objektiv. Den kameran är ruggigt my ket bättre på det mesta och kostar bara 8400kr.

Sony A6000 verkar trevlig att ha som komplement, men för telefoto - nä.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag instämmer i att skall man köpa Tamron 150-500 som ändå är såpass dyrt skulle jag satsa på ett system som drar nytta av VC funktionen. Trots att man tagit bort den på A fattningsversionen får man ingen rabatt. Det är skönt med bildstab sökare vid 600mm. De andra objektiven du har till Sony är inget att hänga upp sig på.
Däremot, kan du tänka dig att leta upp den äldre Tamron 200-500 som ändå inte har VC till ett bra begpris, då är Sony (och även Pentax) bra val då man inte alls får bildstab med denna på Canon/Nikon. Så ffa förra generationens tredjepartaobjektiv är en bra affär på Sony/Pentax - Tamron 200-500, 70-200/2,8 Di t ex utöver flertalet fasta brännvidder.

Jag undrar förstås över de objektiv du har. Om de olika objektiven inte har samma korrektionsfaktor som din 35:a undrar jag huruvida felet verkligen är i kameran. Är kameran felinställd från början så skall ju objektiven ha ungefär samma felfokus överlag. Är det fel på alla objektiven eller är det något i tekniken (ursäkta, men jag vet ju inget om dig, det är bara en generell kommentar då jag letar förklaringar). Jag märkte t ex att då jag hade Canon 300/2,8 L IS att det var svårt att få rätt fokus utan att jag tränade hårt på tekniken, det fungerade helt enkelt så olikt p g a vikt och skörpedjup från mina andra objektiv att jag fick träna upp mig på nytt.
 

Znutt

Aktiv medlem
Ett privärt alternativetycker jag nog slkulle vara att köpa en begagnad A77. Tyckte jag såg någon under 4000. jmf med en ny Nikon etc. Känns det som amn skulle få pengar over till mycket.

A77 tycker jag är en kompentent kamera. Visserligen för jag fotar mycket macro och älskar. Tycker DMF är superpt först snabbt AF sedan om man vill ställa om skärpan och bra trycka...... Super :). Tar dock lite tid att öva inn.

Ang felfocus kan det ju vara objektivet. Är det bara ett fast objektiv som bråkar funkar mikrojustering på det objektivet, denna funktionen får med a77.

Ang beg priser tycker jag att a-mount objektiv varit dyrare än CaNikon på sigma/tamron. T.ex. Kollade länge etter ett sigma 100-300/4 för sony fans billiga för Canikon men inte för Sony :(
Lite är väl att det salts minder och därför finns färre. Har för mig att visa personer sagt att de sålt begagnade objektiv utan förluster i andra trådar, rörande a-mount objektiv. Men det var kanske då det ;) eller hur var det...... Är väl lite vad man känner för???
 

Grimmer

Aktiv medlem
...
Ang beg priser tycker jag att a-mount objektiv varit dyrare än CaNikon på sigma/tamron. T.ex. Kollade länge etter ett sigma 100-300/4 för sony fans billiga för Canikon men inte för Sony :(
Lite är väl att det salts minder och därför finns färre. Har för mig att visa personer sagt att de sålt begagnade objektiv utan förluster i andra trådar, rörande a-mount objektiv. Men det var kanske då det ;) eller hur var det...... Är väl lite vad man känner för???
Just Sigma 100-300/4 kan vara lite missvisande därför att det objektivet var från början för billigt prissatt jämfört med den fina kvalitén, sagt av Sigma själva. Sen hade de svårt att höja priset tillräckligt mycket för att få bra lönsamhet, så då la de ner tillverkningen i förtid istället. Därför hann det inte ut så många med A-fattning.
 

matknu

Aktiv medlem
Jag fotar mycket manuellt makro och måste ha fliptiltskärm och fokusförstoring och det är helt j_la fenomenabelt med Sonyn, ursäkta språket. Jag kommer inte att kunna nöja mig med sämre (7100 tex). Jag har också ett Sigma 18-35/2.8-4 också plus diverse Minoltaprylar. Egentligen har jag bra FF-objektiv frånsett att Tokinans AF är slö. Jag har fotat fantastiska bilder med det objektivet och 700si/D7 på den tiden det begav sig...ahhhh Velvia...mmmmm.....

Jag får ge fokusjusteringen ett nytt försök...har aldrig fotat AF med kameran pga bakfokusen...men efter justeringen för 35an kör jag AF med den iaf utom för porträtt som jag alltid fokuserar manuellt pga att skärpan ska sitta på pupillen och inte några mm framför som det lätt blir om AF får bestämma.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Jag tror att A77 är en bra uppgradering för dig, och att hålla sig till crop-sensor är bra både ur makro och tele-synvinkel. A77 går för i medeltal 4000kr begagnad här på FS. 4000kr är inte mycket för en så pass kompetent kamera. Du som är van vid A55:ans tråkiga sökare kommer att tycka att A77:ans är underbar.
 
ANNONS