Annons

Hur ska jag resonera när gratis inte är billigt nog?

Produkter
(logga in för att koppla)

Timo Peter Grönlund

Aktiv medlem
Har under flera års tid tagit bilder för klubbar, föreningar och lokalpress - främst inom sport och fritidsområdet.

Till och från har jag fått förfrågningar från klubbar, utövare och press om att använda bilderna för egna ändamål. Från början föll jag för "smicker" och beröm, vilket gjorde att jag gav bort saker som jag nu inser har ett ekonomiskt värde. Har därefter bett om betalning, men blir ständigt ombedd att ge bort bilderna mot "cred" samt att sänka priserna och får sällan i enlighet med rekommenderade nivåer från bland annat BLF (Bildleverantörernas förening).

På senare tid har jag för att vara tydlig, angivit att jag i vissa speciella fall kan tänka mig att släppa bilderna gratis för klubbar och spelare, men då krävt en motprestation av något slag. Dock har jag vid flera av tillfällena fått till svar att värdet på motprestationen jag ber om överstiger värdet på att få publicera bilderna utan kostnad!

För att bredda antalet betalande kunder har jag i några av dessa fall bett föreningarna som kontaktat mig att få ta del av sponsornätverk och liknande. Måste konstatera att antingen är jag för dålig som "säljare" eller så är bilderna inte bra nog. (Dock tänker jag att man får inte presslegitimation utan att ha koll på basic och lite till...)

Då sportfoto, kräver att jag har en viss nivå av utrustning och programvaror - behöver jag ta betalt för att i längden kunna ersätta förbrukade kamerahus, skadade objektiv, kostnader för resor mm.

Frågan är någon av er läsare har tips eller funderingar på hur man kan ta detta vidare? Att få "cred" i en byline är fint, men betalar inga fakturor - så dela gärna alla dina tankegångar och ideér som på något sätt kan vara relevant för detta ämne!
 

PeterWem

Aktiv medlem
Tag betalt även om du inte når upp till BLF:s prislista. Ställ motfrågan vad för summa föreningen eller lokaltidningen anser vara skälig.

Då och då får jag förfrågan om att ge bort bilder men eftersom jag driver ett vinstdrivande företag önskar jag förstås betalt.
 

Timo Peter Grönlund

Aktiv medlem
Tag betalt även om du inte når upp till BLF:s prislista. Ställ motfrågan vad för summa föreningen eller lokaltidningen anser vara skälig.

Då och då får jag förfrågan om att ge bort bilder men eftersom jag driver ett vinstdrivande företag önskar jag förstås betalt.
Tack för svaret!

Kanske måste jag helt enkelt bli ännu tydligare i kommunikationen och förklara att jag tar betalt för all typ av återpublicering?

Trist på ett sätt, men kanske det enda rätta för att motivera att det innehåll jag och vi andra fotografer skapar - faktiskt har ett ekonomiskt värde...
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
I en ideell förening har pengar en annorlunda position.

I den förening som mina barn spelar i finns en mängd obligatoriska arbetsuppgifter för föräldrarna. Exempelvis tjänst i kiosken. På så vis bidrar alla till klubbens ekonomi utan att behöva gräva för djupt i egna fickor.
Jag har länge varit befriad från denna kiosktjänst för att jag istället bidrar med bilder. Detta är ingen uttalad överenskommelse, men den som planerar kioskschemat värdera mina bilder till minst motsvarande värde.

Jag är ren hobbyfotograf och behöver inte betala min utrustning med gjorda fotojobb. Jag investerar glatt skattade pengar i nöjet att få fotografera och publicera.

För andra, som behöver inkomster, är det nog så enkelt att börja ta betalt. Utan pengar, inga bilder!
Men då får man nog acceptera att stå i kiosken, dela ut tidningar, gå nattvakt, och annat som tillhör föreningslivet vid sidan av yrkeslivet.
 

Falumas

Aktiv medlem
Föreningar jag är med i brukar jag även göra på liknande sätt och har också sluppit undan annat arbete. Föreningar jag inte är med i som velat ha bilder har jag ofta också givit bilder, men brukar då ofta bli inbjuden till deras coctail-liknande fester som plåster på såren. Har fungerat för mig än så länge, då jag ändå varit där och först och främst inte varit där för att ta bilder för försäljning. Jag har dock i dom fallen klart och tydligt klargjort att dom bara får använda bilderna på deras egna föreningssidor. Har fått slantar när tidningar etc vill vidarepublicera dessa bilder.
 

Timo Peter Grönlund

Aktiv medlem
Tack för alla svar så här långt!

Följer svaren i tråden och tackar för alla åsikter och stöd ni delat med er av.

Då ni själva sitter på massor av erfarenhet värmer det extra gott att få konstaterat att jag inte är "ensam" med tankarna.

Får nog ta en ny kurs i marknadsföring och försäljning för att vässa min förmåga att förmedla det värde fotografin tillför.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] det innehåll jag och vi andra fotografer skapar - faktiskt har ett ekonomiskt värde...
Om vi vänder på resonemanget en liten stund så får vi se om det kan komma några idéer.

TV-rättigheterna till allsvenska betalar TV-husen stora pengar för. De räknar med att få in pengarna med råge på reklamintäkter sedan.
Andra sponsorer betalar reklamplats på arenorna och spelarnas kläder. Självklart räknar dessa sponsorer med att få avkastning på den investeringen senare.

Fotograferna däremot. De betalar inte för att få fotografera och publicera sina bilder. De vill få betalt. Men kan man tänka sig en helt omvänd form kopierad från TV? Fotografen betalar för vissa rättigheter. Publicerar sedan sina bilder på ett ställe där han kan sälja reklamplatser.
 

HåG

Aktiv medlem
Jag har funderat på att publicera bilder på stadens låg på en hemsida och försöka få intäkter via reklam men vet inte om jag orkar med det jobbet. Skulle kunna kompletteras med lite kommentarer från spelare och ledare om man vill.
Tror dock man behöver följa nästan varje match för att få snurr på sidan.
 

Tomasz

Aktiv medlem
...
Men kan man tänka sig en helt omvänd form kopierad från TV? Fotografen betalar för vissa rättigheter. Publicerar sedan sina bilder på ett ställe där han kan sälja reklamplatser.
Det förslaget behöver nog knådas lite. Betala för "förmåner" i stället för "rättigheter", frågan är bara vilka förmånerna skulle vara.

Publicera på ett ställe där man kan sälja reklam, det är ju min hemsida t.ex. -och det ger ju inte så mycket. Vilket "ställe" skulle vara bättre och hur skulle det fungera?

Bra med lite nytänkande ändå, kudos!
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Har under flera års tid tagit bilder för klubbar, föreningar och lokalpress - främst inom sport och fritidsområdet.

Till och från har jag fått förfrågningar från klubbar, utövare och press om att använda bilderna för egna ändamål. Från början föll jag för "smicker" och beröm, vilket gjorde att jag gav bort saker som jag nu inser har ett ekonomiskt värde. Har därefter bett om betalning, men blir ständigt ombedd att ge bort bilderna mot "cred" samt att sänka priserna och får sällan i enlighet med rekommenderade nivåer från bland annat BLF (Bildleverantörernas förening).

På senare tid har jag för att vara tydlig, angivit att jag i vissa speciella fall kan tänka mig att släppa bilderna gratis för klubbar och spelare, men då krävt en motprestation av något slag. Dock har jag vid flera av tillfällena fått till svar att värdet på motprestationen jag ber om överstiger värdet på att få publicera bilderna utan kostnad!

För att bredda antalet betalande kunder har jag i några av dessa fall bett föreningarna som kontaktat mig att få ta del av sponsornätverk och liknande. Måste konstatera att antingen är jag för dålig som "säljare" eller så är bilderna inte bra nog. (Dock tänker jag att man får inte presslegitimation utan att ha koll på basic och lite till...)

Då sportfoto, kräver att jag har en viss nivå av utrustning och programvaror - behöver jag ta betalt för att i längden kunna ersätta förbrukade kamerahus, skadade objektiv, kostnader för resor mm.

Frågan är någon av er läsare har tips eller funderingar på hur man kan ta detta vidare? Att få "cred" i en byline är fint, men betalar inga fakturor - så dela gärna alla dina tankegångar och ideér som på något sätt kan vara relevant för detta ämne!
Det är klart bilderna har ett värde. Jag skulle aldrig jobba gratis, punkt! Man kan alltid snacka bort sakers värde, ”en snickare borde jobba gratis” för ”det kan jag lika gärna själv snickra upp, men bara inte just idag”.....suck! Det är just det som gör varans värde, att det blir gjort, i tid. Den som inte förstår detta borde man kanske förklara det för. Jag förstår att man inte kan jobba mot timme men en summa måste det vara värt annars skulle man inte efterfråga bilderna, eller hur? Det går säkert att räkna ut en schablonkostnad för utrustningen lägg på en summa för tiden och se vad det blir, eller jämför mot ett schablonvärde för några timmars kiosktjänst som några nämner högre upp. Jobba inte gratis, det hjälper ingen i längden. En del tjänar pengar på sälja jultidningar, släpa bort andras trädgårdsavfall, dela ut reklam osv summorna är iof små, men ersättning utgår likväl.
 

nivas

Aktiv medlem
Jag har samma utmaning.
Jag tror att ett grundläggande problem är att det i många verksamheter helt enkelt inte finns någon budget/pengar för bilder. Någonstans bottnar detta i att bilderna inte tillför någon ekonomisk nytta för verksamheten. Vi genomför helt enkelt en tjänst som inte efterfrågas.
Då gäller det att hitta andra win-win lösningar, men ofta finns det ju ett behov av att få in pengar för resor och slitage på utrustning.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] Från början föll jag för "smicker" och beröm, vilket gjorde att jag gav bort saker som jag nu inser har ett ekonomiskt värde. Har därefter bett om betalning, men blir ständigt ombedd att ge bort bilderna mot "cred" [...]
Jag som bara fotar som hobby följer i huvudsak mina döttrar och deras lag. Men det händer att jag ibland går på en match i någon division och fotar där. Jag betalar till och med inträde för möjligheten att komma in. Det är häftigt när det går fortare och närkamperna är hårdare. Bilderna delar jag gratis, och blir glad när någon (spelare eller klubb) återpublicerar.

(Jag hjälper gärna en granne med lite snickeri också, utan att ta betalt)

Detta är naturligtvis ingen rolig situation för den som vill ta betalt. Det finns ju alltid någon amatör som gör det gratis.

Andra lika ”knäppa” människor är fansen. De lägger pengar ur egen ficka för att följa sitt lag land och rike runt. De skriver kampsånger, köper fyrverkerier och trycker upp enorma banderoller bara för att på det viset uttrycka sin hyllning till laget de stödjer. Lite grann är det också så att de själva vill synas med den konst som de skapar.

Har fansen ett ekonomiskt värde? Definitivt! Det finns spelare som hellre får sämre betalt i en klubb med bra fans än högre betalt där det är dött på läktarna.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hur vore det att liera sig med lagens sponsorer? Varenda publicerad bild är ju en skylt med deras logga.
De har sett ekonomin i att sponsra laget. De borde se ekonomi i att bilderna syns och sprids.

Ett avtal där du får betalt av sponsorn för varje like på Tankovic Instagram. Eller liknande.
 

Timo Peter Grönlund

Aktiv medlem
Intressant tanke!

Hur vore det att liera sig med lagens sponsorer? Varenda publicerad bild är ju en skylt med deras logga.
De har sett ekonomin i att sponsra laget. De borde se ekonomi i att bilderna syns och sprids.

Ett avtal där du får betalt av sponsorn för varje like på Tankovic Instagram. Eller liknande.
Tanken har slagit mig att kontakta sponsorer och här tror jag du är inne på något. Klubbarna själva hävdar ju att de förmedlar ett mervärde. Då är det en rimlig tanke att sponsorerna även skulle kunna betala för att själva kunna använda bilderna i sin egen vidare marknadsföring.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag har samma utmaning.
Jag tror att ett grundläggande problem är att det i många verksamheter helt enkelt inte finns någon budget/pengar för bilder. Någonstans bottnar detta i att bilderna inte tillför någon ekonomisk nytta för verksamheten. Vi genomför helt enkelt en tjänst som inte efterfrågas.
Då gäller det att hitta andra win-win lösningar, men ofta finns det ju ett behov av att få in pengar för resor och slitage på utrustning.
I Sverige inom hockey, fotboll, bandy och innebandy på lite högre nivå är ju inte allt för sällan lagen vinstdrivande företag så dom borde ha pengar till att betala för lite bilder. Fotar man lägre divisioner och sporter som inte har så mycket pengar så är det en annan femma. Jag fotar mest rodd och där är det mest ideella föreningar som tävlar och det finns inga pengar hos föreningarna att betala för bilder.

Inom dom sporterna där det finns större sponsorer så borde det finnas ett intresse stort nog att ge en budgetpost för bilder. Ju mer sponsorerna exponeras desto nöjdare sponsorer.
 

Visom

Aktiv medlem
I Sverige inom hockey, fotboll, bandy och innebandy på lite högre nivå är ju inte allt för sällan lagen vinstdrivande företag så dom borde ha pengar till att betala för lite bilder. Fotar man lägre divisioner och sporter som inte har så mycket pengar så är det en annan femma. Jag fotar mest rodd och där är det mest ideella föreningar som tävlar och det finns inga pengar hos föreningarna att betala för bilder.

Inom dom sporterna där det finns större sponsorer så borde det finnas ett intresse stort nog att ge en budgetpost för bilder. Ju mer sponsorerna exponeras desto nöjdare sponsorer.
Det finns absolut en budget inom de större idrotterna. Men det finns också redan etablerade och väldigt duktiga/prisvärda fotografer på den marknaden som man isåfall måste konkurrera med. När de kommer med utrustning för mer än 300.000:- (som de dessutom kan utnyttja och hantera) då vet man att man måste ha lite tur för att få en bättre bild än de.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Youtube har ju egentligen en ganska spännande affärsmodell.

Vem som helst får publicera.

Många kreativa människor lägger massor av egen tid på att skapa innehåll.
När tillräckligt många väljer att titta på verket börjar reklamintäkter trilla in, och delas ut till kreatören.
Vissa är så duktiga att de inte bara tjänar pengar. De tjänar fett med pengar. Fast de startade med ”två tomma händer, och betalade i blod och svett”.
Men många går också lottlösa och får nöja sig med att få en och annan tumme upp.

En liknande plattform för stillbilder kanske vore något?
 

Visom

Aktiv medlem
Youtube har ju egentligen en ganska spännande affärsmodell.

Vem som helst får publicera.

Många kreativa människor lägger massor av egen tid på att skapa innehåll.
När tillräckligt många väljer att titta på verket börjar reklamintäkter trilla in, och delas ut till kreatören.
Vissa är så duktiga att de inte bara tjänar pengar. De tjänar fett med pengar. Fast de startade med ”två tomma händer, och betalade i blod och svett”.
Men många går också lottlösa och får nöja sig med att få en och annan tumme upp.

En liknande plattform för stillbilder kanske vore något?
Det skulle vara riktigt intressant att veta hur många som kommer upp i runt 10.000 på en månad på Youtube. Som du säger så tror jag de flesta får några tummen upp och 3-4 kronor....
 
ANNONS