Annons

Objektiv till Canon 70D

Produkter
(logga in för att koppla)

Nic85

Medlem
Hej!

Tänkte investera i en Canon 70D, främst för video.
Tanken är att filma en hel del klockor i närbild (även stillbilder).

Har suttit två dagar i sträck och läst recensioner, forum och artiklar - som besatt.
Jag är ganska novis i ämnet, men börjar få rätt OK koll på vad som gäller.

Det finns dock fortfarande obesvarade frågor, varpå jag ber om hjälp här.

Eftersom jag vill få ett kort skärpedjup i mitt filmande så behöver jag ha ett objektiv med stor bländaröppning. Objektivet som följer med till Canon 70D ger f/3.5.
Behöver åtminstone komma ner till f/2.8.

Tankarna går mot att filma med ett Macro objektiv. Tanken är att även ta produktbilder på klockor, vilket skulle göra ett Macro objektiv bra.
Men jag kan inte hitta något Macro med STM (?).

Det enda objektivet som jag kan hitta med STM och stor bländaröppning är EF 40mm f/2.8 STM.

-Skulle EF 40mm f/2.8 STM fungera att använda som ett Macro objektiv också?

-Finns det något bra Macro objektiv att filma med?

Ska egentligen inte använda ljud i mina videos. Så det gör inte så mkt om objektivet låter i fokuseringen.

Vill helt enkelt ha tips på bra objektiv för att filma närbilder med kort skärpedjup.
Helst Macro (om det är att föredra).
Kommer att komplettera med ND-filter.

Tack på förhand!
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Kort

Det blir extremt kort skärpedjup när du filmar macro oavsett vilket macroobjektiv du sätter på kameran! Välj ett lagom macro som t.ex. sigma 70 eller fina tamron 90 med bildstab. Canons 100/2,8 är ju också finfint men kostar lite mer. Vill du sedan ha lite större skärpedjup bländar du ner. Vill du ha hela objektet skarp filmar du i läget som använder mittdelen av sensorn och väljer 3xzoom. Du får då filma på lite längre håll och använder en mindre bildvinkel med följden att skärpedjupet ökar markant. Denna finess finns inte i alla Canonkameror men hittas i 600D och 70D (och kanske någon mer). Detta läge ger också möjlighet att filma på lite längre håll med 3x längre televerkan. Har filmat små skogsnäppor med ett 400mm tele på 30-60 m avstånd och fått krispiga närbilder där jag t.o.m. kunnat plocka ut riktigt skarpa stillbilder ur videon. En nackdel med att använda mittdelen på sensorn är dock att den fina följande autofokusen (som bara 70D har) inte fungerar.
 

Bilagor

peranders

Aktiv medlem
Jag har en 70D med 18-135 STM (kitobjektivet) och har du lång brännvidd får du hyfsat kort skärpedjup. Med det objektivet fyller du ut 5 cm på cirka 30 cm avstånd. Ska du filma klockor (små föremål) så är det bra att inte vara så nära objektet så att du skuggar det.
 

Nic85

Medlem
Det blir extremt kort skärpedjup när du filmar macro oavsett vilket macroobjektiv du sätter på kameran! Välj ett lagom macro som t.ex. sigma 70 eller fina tamron 90 med bildstab. Canons 100/2,8 är ju också finfint men kostar lite mer. Vill du sedan ha lite större skärpedjup bländar du ner. Vill du ha hela objektet skarp filmar du i läget som använder mittdelen av sensorn och väljer 3xzoom. Du får då filma på lite längre håll och använder en mindre bildvinkel med följden att skärpedjupet ökar markant. Denna finess finns inte i alla Canonkameror men hittas i 600D och 70D (och kanske någon mer). Detta läge ger också möjlighet att filma på lite längre håll med 3x längre televerkan. Har filmat små skogsnäppor med ett 400mm tele på 30-60 m avstånd och fått krispiga närbilder där jag t.o.m. kunnat plocka ut riktigt skarpa stillbilder ur videon. En nackdel med att använda mittdelen på sensorn är dock att den fina följande autofokusen (som bara 70D har) inte fungerar.
Tack för tipsen! Kollade in dom rekommenderade Macro objektiven som du nämnde. Blev intresserad av Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM.
I samma veva dök även Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM.
Dom ligger på ungefär samma pris.
Hur förklarar man största skillnaden mellan dessa två objektiv för en nybörjare som mig?
Vad gör skillnaden mellan 60mm och 100mm?
 

Nic85

Medlem
Jag har en 70D med 18-135 STM (kitobjektivet) och har du lång brännvidd får du hyfsat kort skärpedjup. Med det objektivet fyller du ut 5 cm på cirka 30 cm avstånd. Ska du filma klockor (små föremål) så är det bra att inte vara så nära objektet så att du skuggar det.
Funderar på att välja ett kit med 70D och 18-135 STM. Men ändå komplettera med ett Macro objektiv. Ska jag ska välja ett 100mm macro eller 60mm macro för att komplettera med? Eller är det onödigt att komplettera med ett macro och bättre att bara köra 18-135 STM rakt igenom?
 

peranders

Aktiv medlem
Hur stora föremål ska du filma och hur nära handlar det om? Fördelen med STM objektiv är den tysta och mjuka fokuseringen.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
skugga

Med ett 100 kan du fotografera på något längre avstånd och få objektet lika stort. Då riskerar du inte att skugga motivet. Ska du foto/filma på frihand så välj ett objektiv med IS. Tänker du använda stativ så blir det bra med 100mm-macrot du nämnde.
 

Nic85

Medlem
Målet att att kunna göra en film i liknande stil som Triwa har gjort.
See filmen under denna länk:

http://triwa.com/en/news/ss-2014

Scrolla ner lite på sidan så kommer filmen.


Jag vet att dom använt en Canon mark 5D III.
Vad tror ni dom kör på för typ av objektiv?
 

holck

Aktiv medlem
Fotat en hel rad guldklockor och jag kör min standardzoom 24-70 f/2.8 L till detta med 1-2 mellanringar.

Även om jag kör f/11 så får jag ett ganska kort skärpedjup. Brukar köra 4 sek i bra belysning.

Så, jag tror inte du ska stirra dig tokblind på bländaren utan skaffa dig ett par mellanringar
och kör med objektivet du har.

Vanligt förekommande för macrovideo/macrobild är 50mm f/1.8 + ringar. Googla lite på det
så ser du mängder.

STM vet jag inte vad du ska ha till - eventuell AF skulle troligtvis få tokspel och AF har inget med
video att göra i andra sammanhang än att filma sin katt och lägga på youtube.

// A
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Har själv 70D. En lins som kanske kunde vara något är Tamron SP 24-70 F/2.8 DI VC med 4 stegs stabilisering som har fått väldigt fina omdömen. Köpte linsen själv men har inte testat den så mycket ännu?

/Ulf
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tror jag inte...

Fotat en hel rad guldklockor och jag kör min standardzoom 24-70 f/2.8 L till detta med 1-2 mellanringar.

Även om jag kör f/11 så får jag ett ganska kort skärpedjup. Brukar köra 4 sek i bra belysning.

Så, jag tror inte du ska stirra dig tokblind på bländaren utan skaffa dig ett par mellanringar
och kör med objektivet du har.

Vanligt förekommande för macrovideo/macrobild är 50mm f/1.8 + ringar. Googla lite på det
så ser du mängder.

STM vet jag inte vad du ska ha till - eventuell AF skulle troligtvis få tokspel och AF har inget med
video att göra i andra sammanhang än att filma sin katt och lägga på youtube.

// A
När man filmar med DSLR har man ofta större sensor än med en videokamera i samma prisklass. Detta medför ett kortare skärpedjup. Vid djur/actionfotografering medför detta att korrekt fokus är viktigare än med en videokamera i samma prisklass. Med den nya följande autofokusen som finns i 70D har man faktiskt stora möjligheter att få skarpa bilder när det händer något och det rör på sig. Med t.ex. Canons övriga dslr-kameror blir det betydligt svårare och medför antingen en massa extra kostnader för tillbehör som gör manuell fokus lättare eller en massa chansande och mer klippande i efterarbetet. Jag tror inte det är en slump att denna nya tekniken kommer att appliceras i Canons dyrare kameror som í huvudsak är gjorda för filmning. Jag tror att denna nya AF-tekniken kommer att medföra att allt fler proffsfilmare kommer att välja dessa billiga kameror med det rika objektivutbudet vid viss typ av filmning. Och STM gör absolut inte att AF får tokspel! Jag trodde inte mina ögon när jag provade 70D med kitobjektivet första gången. Jämna fina fokusövergångar och en AF som inte hade några problem att hålla skärpan när jag testade närbilder med IS på frihand. Try it, you´ll like it, som Kenta sa!
 

holck

Aktiv medlem
När man filmar med DSLR har man ofta större sensor än med en videokamera i samma prisklass. Detta medför ett kortare skärpedjup. Vid djur/actionfotografering medför detta att korrekt fokus är viktigare än med en videokamera i samma prisklass. Med den nya följande autofokusen som finns i 70D har man faktiskt stora möjligheter att få skarpa bilder när det händer något och det rör på sig. Med t.ex. Canons övriga dslr-kameror blir det betydligt svårare och medför antingen en massa extra kostnader för tillbehör som gör manuell fokus lättare eller en massa chansande och mer klippande i efterarbetet. Jag tror inte det är en slump att denna nya tekniken kommer att appliceras i Canons dyrare kameror som í huvudsak är gjorda för filmning. Jag tror att denna nya AF-tekniken kommer att medföra att allt fler proffsfilmare kommer att välja dessa billiga kameror med det rika objektivutbudet vid viss typ av filmning. Och STM gör absolut inte att AF får tokspel! Jag trodde inte mina ögon när jag provade 70D med kitobjektivet första gången. Jämna fina fokusövergångar och en AF som inte hade några problem att hålla skärpan när jag testade närbilder med IS på frihand. Try it, you´ll like it, som Kenta sa!
Tack, har filmat dslr i flera år (5D). AF kan aldrig tänka ut vad du vill ska ske. Jag har testat AF på 100D med stm och jag förstår syftet med jag kan inte se nytta av detta i macrosammanhang. Jag har follow focus rigg men dess syfte är inget som behövs för vad Ts vill ha. Funkar fint att vrida direkt på gluggen. Jag har aldrig behövt chansa.
En proffsfilmare är inte intresserad av automatik. Att detta kommer till cinemaserien är för att bredda marknaden men cinemaobjektiv har inte ens fokusmotor.

Men, för att filma ungarna på semestern eller lite evenemang på stan så är väl AF bra.

Jag gillar säkert afsystemet men är inte särskilt intresserad då jag avgör hur det ska vara, inte kameran.

Ska köpa en run and gunkamera snart för eng. Den ska ha AF så jag kan använda det vid behov.

Och för macrofilnning så tror jag kontroll är a och o.

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk 4
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Men...

Men att kunna göra en snabb jämn fokusövergång mellan ett nära objekt och ett föremål längre bort bara genom att sätta ett lillfinger på displayen är väl en bra finess? I alla fall om alternativet är att köpa tillbehör för många tusentals kronor för att göra samma sak manuellt? Allt handlar ju om vad man vill kunna göra med minsta ekonomiska insats.
 

holck

Aktiv medlem
Men att kunna göra en snabb jämn fokusövergång mellan ett nära objekt och ett föremål längre bort bara genom att sätta ett lillfinger på displayen är väl en bra finess? I alla fall om alternativet är att köpa tillbehör för många tusentals kronor för att göra samma sak manuellt? Allt handlar ju om vad man vill kunna göra med minsta ekonomiska insats.
Just pekfokusen, om den är så exakt mina småtester visat så är den trevlig.

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk 4
 

PMD

Aktiv medlem
Tack för tipsen! Kollade in dom rekommenderade Macro objektiven som du nämnde. Blev intresserad av Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM.
I samma veva dök även Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM.
Dom ligger på ungefär samma pris.
Hur förklarar man största skillnaden mellan dessa två objektiv för en nybörjare som mig?
Vad gör skillnaden mellan 60mm och 100mm?
EF-S 60mm f/2.8 USM passar bara på Canons APS-C-kameror, medan EF 100mm f/2.8 USM även går att montera på Canons småbildskameror (s.k. "fullformat"). Det förra objektivet är mindre och lättare än det senare. En praktisk skillnad vid användning är att man behöver vara närmare motivet med 60mm än med 100mm vid samma förstoringsgrad, med alla de nackdelar (och kanske några fördelar) det medför.

I samma brännviddsområde finns dessutom finns EF 100mm f/2.8L IS USM som förmodligen, åtminstone i mätningar, är bättre än de båda andra. I praktiken lär man i de flesta fall knappast märka någon skillnad eftersom det finns så väldigt många andra faktorer än objektivets prestanda som spelar roll för makrofoto. Möjligen kan bildstabiliseringen i EF 100mm f/2.8L IS USM vara en märkbar fördel. Annars är i stort sett alla makroobjektiv på marknaden jätteskarpa.

Jag kan utan tvekan rekommendera EF 100mm f/2.8L IS USM. Jag har använt det med stor glädje, men du lär knappast bli besviken om du väljer något av de andra objektiven heller.

Fast om du ska köpa ett makroobjektiv så finns det många andra bra alternativ än Canons makroobjektiv. Tamron, Tokina och Sigma gör alla väldigt bra makroobjektiv som är i toppklass och billigare än Canons objektiv.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Japp

Ja den verkar som en fin finess för fattigmansfilmaren. Måste också återigen vurma för STM-tekniken. Skulle det komma ett 400 mm objektiv med Stm så hade det onekligen blivit hyperintressant att satsa lite mer på filmningen. Tycker själv att jag inte vill satsa en massa pengar på att försöka få till bra fågelfilmning utan vill kunna använda befintlig stillbildsutrustning. Tänk om det kom ett 400/5,6 IS STM... Dreglet skulle bli överhängande.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Men att kunna göra en snabb jämn fokusövergång mellan ett nära objekt och ett föremål längre bort bara genom att sätta ett lillfinger på displayen är väl en bra finess? I alla fall om alternativet är att köpa tillbehör för många tusentals kronor för att göra samma sak manuellt? Allt handlar ju om vad man vill kunna göra med minsta ekonomiska insats.
Jag klarar det utan tillbehör. Jag använder övning istället ;)
 

holck

Aktiv medlem
Gjorde ett litet minitest av en focal reducer på min ena kamera.

Det är ingalunda tänkt att vara något speciellt bra på rullen.

BMPCC
Rokinon 16mm T2.2
Tiffen VND
$99 Ebay focal reducer
Schneider 2X anamorphic adapter

Handhållet.

Graded och färgrättad i Davinci Resolve. Lite söndergradad så skärpan är halvdan. Måste pusha codecen hårt ;)

När jag filmade rattade jag fokus och iris / bländare samtidigt.
Precis som lobbamobba skrev så övar man in tills det sitter naturligt och får som man vill
istället för att låta automatiken göra det man tror man vill.

Som sagt, videon är inte tänkt att vara något speciellt men jag snurrar på två ringar på objektivet
medan jag t.ex panorerar. Det är enkelt.

https://www.youtube.com/watch?v=whAjzad-dII
 
ANNONS