Annons

Canon 100-400 vikt

Rosino

Aktiv medlem
Nu kommer jag att ställa en fråga som jag egentligen vet är ganska omöjlig för nån annan att svara på, men eftersom jag har beslutsångest så måste jag få skriva av mej. Varning för lång inlägg.

Det är så att jag beställde ett canon 100-400 den här veckan. Objektivet ligger ännu i lådan, jag har bara plockat fram det och tittat girigt på det. Orsaken till att jag inte ens provat det är att jag funderar om det vore bäst att returnera det.

Det är vikten jag funderar på. Jag visste ju innan jag beställde vad det väger, och jag har här hemma provat gå omkring med en plastlåda fylld med kattmat med motsvarande vikt som kameran + objektivet, ca 2.4 kg. Jag vill visserligen inte springa nåt långt maraton, men omöjligt tycker jag inte att det känns att gå runt med den vikten när jag använder en Black Rapid rem. Jag har också provat lyfta den och zooma (grannarna måste tro jag blivit tokig om de ser mej...), och det känns inte heller alldeles hopplöst. Nu är det ju helt annat att zooma med en plastlåda än med den riktiga grejen, så jag har börjat fundera på om jag kan hålla kameran så stilla att jag får bra bilder, eller om den blir så pass tung att den skakar.
Jag vill ha möjligheten att röra mej kortare sträckor i naturen och fota på fri hand.

Vet inte om jag vågar sätta fast objektivet och prova innan jag tagit ställning till viktproblemet - dels för att om jag ska returnera det så bör det ju vara oanvänt, och dels för att jag är rädd att om jag testar det så vägrar jag lämna det ifrån mej :)

Finns det några damer här som har erfarenhet av motsvarande objektiv? Hur upplever ni vikten? Herrar får också gärna svara, för om det är en massa starka karlar som tycker det är problematiskt att använda objektivet utan stativ får jag nog tyvärr glömma hela grejen.
 

Sabud

Aktiv medlem
Kan bara svara för mig själv men det är kanske ändå till någon hjälp. Jag är man och 68 år samt normalstark.
Har ett Canon 500mm fast som väger 3190 gram på en Canon FF-kamera, detta är monterat på ett Gitzo monopod via ett stabilt fäste. Totalvikten kan nog vara närmare 5 kilo. Bär ofta runt detta i optik-remmen och över axeln på vandringar runt milen. När jag fotar använder jag monopoden ungefär lika mycket som frihand. Frihand innebär i detta fall att monopoden hänger som extra vikt under optiken.

Jag vill ge dig följande råd: Om du är `normalstark´ och inte får något kroniskt besvär utom träningsvärk vid fysisk aktivitet-träning så kör på. Använd din nya utrustning lite försiktigt i början samt återhämta vid träningsvärk. Öka efterhand och jag tror att det kommer att gå bra.

/Stephan
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Nya?

Är det version II så blir det nog inga problem. IS på den är magiskt bra och gör att du får skarpa bilder i riktigt skitljus. Den är som gjord för att användas på fri hand.
 

Rosino

Aktiv medlem
Kan bara svara för mig själv men det är kanske ändå till någon hjälp. Jag är man och 68 år samt normalstark.
Har ett Canon 500mm fast som väger 3190 gram på en Canon FF-kamera, detta är monterat på ett Gitzo monopod via ett stabilt fäste. Totalvikten kan nog vara närmare 5 kilo. Bär ofta runt detta i optik-remmen och över axeln på vandringar runt milen. När jag fotar använder jag monopoden ungefär lika mycket som frihand. Frihand innebär i detta fall att monopoden hänger som extra vikt under optiken.

Jag vill ge dig följande råd: Om du är `normalstark´ och inte får något kroniskt besvär utom träningsvärk vid fysisk aktivitet-träning så kör på. Använd din nya utrustning lite försiktigt i början samt återhämta vid träningsvärk. Öka efterhand och jag tror att det kommer att gå bra.

/Stephan
Tack för dina kommentarer!
Fast jag är 50+ och lite till och anser jag mig minst normalstark, jag har haft häst förr och jobbat i stall med en del kroppsarbete samt också tränat styrketräning. Det har blivit sämre med det på senare tid, men tycker nog jag har en del styrka i armarna.
 

Rosino

Aktiv medlem
Är det version II så blir det nog inga problem. IS på den är magiskt bra och gör att du får skarpa bilder i riktigt skitljus. Den är som gjord för att användas på fri hand.
Det är version II som gäller, det ligger där i sin låda och det kliar i fingrarna... :) Snart blir jag nog övertygad om att montera den på kameran. Det krävs inte många uppmuntrande inlägg, märker jag ;)
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Hej,

Jag är tvungen att svara även om jag är man ;)

100-400 ii är ett fantastiskt objektiv om du är intresserad av att fota djur och natur, så tveka inte, du vänjer dig vid vikten när du ser vilka fantastiska bilder du får.

Du bör kanske komplettera med ett hölster för att ha kameran hängandes i bälte i stället för över axlarna. På så vis avlastar du vikten från överkroppen.

När du sedan fotar, luta kameran mot till exempel träd, grenar, murar, gärsgårdar, stenar och annat. Då kommer inte kameran att tynga på dina armar. Träna med att luta din vänstra armbåge mot till exempel ett bord när du lutar kameran mot din vänstra handflata. Dessa och liknande knep hjälper mer än vad man tror. När du sitter i en bil (världens bästa fotogömsle), luta då kameran mot den öppna sidorutan på vilken du kan ha till exempel en vante eller liknande så att det blir lite mjukare (en kort stump rörisolering av skummaterial fungerar utmärkt).

Du kommer att bli jättenöjd! Lycka till!
 

Rosino

Aktiv medlem
Hej,

Jag är tvungen att svara även om jag är man ;)
Det är så välkommet med svar från män också! :)

Tack för bra tips, jag ska tänka på det om objektivet blir kvar - och det lutar nog allt mer åt det efter de svar jag fått.

Jag är ganska säker på att jag ångrar mej om jag skickar tillbaka det, så det går ju att testa och om jag märker att det blir kvar i skåpet pga att det är för tungt så säljer jag det. Jag kommer förstås att förlora en del pengar, men jag får se det som att jag hyrt det ett tag och fått erfarenhet.

Enligt recensionerna verkar det vara ett bra och mångsidigt objektiv, och jag gillar att det har så kort närgräns också.
 

dagr

Aktiv medlem
Tack för dina kommentarer!
Fast jag är 50+ och lite till och anser jag mig minst normalstark, jag har haft häst förr och jobbat i stall med en del kroppsarbete samt också tränat styrketräning. Det har blivit sämre med det på senare tid, men tycker nog jag har en del styrka i armarna.
Det blir jag som bär på 100-400 (tillsammans med 24-105/4 och 16-35/4 + ev 1.4X TC) på våra dagsturer tillsammans och då med vatten, lunchmat och något extra klädesplagg. Jag tvivlar starkt på att sambon skulle ta med alla dessa prylar om det var hon som fick bära dem* men hon har inga problem att hantera 5D + 100-400 när så behövs. Jag tror, som andra skriver, att du kommer vänja dig och hitta en fototeknik som fungerar för dig.

Daniel

* I ärlighetens namn brukar hon bära på en aning mer mat och dryck än mig. Det är en prioriteringsfråga. :)
 

pemrby

Aktiv medlem
Aluminiumfolie

Hej, jag fick hem mitt 100-400 ii härom veckan. Det du bör tänka på är att den inre tuben aom expanderar är i plastmaterial medan den yttre är i alu/magnesium legering. För att få den rätta känslan så tycker jag du ska vira in kattmatslådan i aluminiumfolie. Tyclkwr du det känns ok kan du lugnt montera "the real thing" på kameran - för vikten är lätt i förhållande till bildkvaliten :)
 

Mirc

Aktiv medlem
Hej Lena!
Jag är av kvinnligt kön och har ett 100-400 II sedan något år tillbaka. Är dessutom inte särskilt ung och dessvärre reumatiker :// jag gör så att jag har en monopod med tiltbart huvud tillobjektivet så kan jag ställa ned det vid behov s.a.s. Fungerar att fota på frihand pga bra stabilisering. Närgränsen är bra och det går att fota ganska små kryp med fin detaljskärpa. Jag använder det mest till fåglar och bytte till mig det från en tyngre kombination som inte fungerade ca 3 kg, det var för mycket för mig. Jag vandrar med mitt objektiv ganska långa sträckor med monopoden monterad så fungerar den som ett bärhandtag vilket avlastar rygg och axlar.
Hoppas du vart hjälpt av detta och. Lycka till med ditt objektiv.
 

Erik X

Aktiv medlem
Man vänjer sig med vikten, jag är rätt klen... 100-400LII med 1.4x teleconverter är ju fortfarande något kilo lättare än t.ex. Sigma 150-600 HSM Sport som jag sneglat på.
Men man kan inte ha kameran hängande i nackremmen med 100-400 monterad, man får vackert bära kameran på underarmen eller avlasta genom att hålla en hand under objektivet.

Stabiliseringen är helt underbar, jag fotar allt handhållet så länge det är dagsljus. Skärpan är helt okej även med 1.4x teleconverter och 1:1 crop, fokusen blixtsnabb. Men roligast av allt är den korta närgränsen (60 cm från frontlinsen även vid 400mm x 1.4 = 560mm), perfekt om man vill fota t.ex. fjärilar. Nu kommer väl nån expert och säger att man inte får fota macro med telezoom men sånt lyssnar jag inte på. Kort sagt, jag skulle ha svårt att överleva utan 100-400LII efter att ha vant mig med det. ;-)

Har väl bara hittat en sak att kritisera, förgrundsoskärpan är lite orolig. Även solen har sina fläckar :)

Mvh erik
 

mmakr

Aktiv medlem
Man 72 och ofta värk och trött i fötterna.

Den är lite tung att ha hängande i remmen men jag bär den ofta med två händer och ibland med ett grepp i det stabila och väl sittande motljusskyddet. Stativfästet är ett ett bra handtag när jag fotograferar och monopod har jag ibland för avlastning. Vid själva fotograferandet känns den inte tung utan bara stabil och bra. Som objektiv är det underbart och jag haft det i 1,5 år och är fotfarande ofta glatt förvånad över skärpan, snabbheten och bildstabiliseringen. Mvh Åke
 

Rosino

Aktiv medlem
Tack till er alla för att ni delat med er av era erfarenheter!
Jag tror objektivet får komma fram ur paketet senare idag, först måste jag städa och handla. Om jag öppnar paketet nu är jag rädd att städningen inte blir av ;)

Tyvärr är vädret inget vidare, och ingen ljusning utlovas de närmaste dagarna heller, men jag hoppas att det inte ösregnar hela tiden åtminstone. Och nog kommer det väl dagar med bättre väder sen.
 

pemrby

Aktiv medlem
Ett något mer seriöst svar än mitt tidigare är däremot hur 100-400 passar i ditt system. Räknar du med att använda de längre brännvidderna är den ett givet val men jag tror en del kanske väljer denna av slentrian och sedan mest använder dess kortare omfång. Isåfall är 70-200 2.8 is ii kanske ett bättre val. Trots att vikten är densamma så känns det lite smidigare och expanderar inte med zoom. Den bättre ljusstyrkan är däremot mycket värd.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Vid transporter så kan en möjlighet vara att använda tex en ThinkTank Turnstyle, det är en väldigt lätt och smidig samt billig ryggsäck som jag använder med med monterad 150-600 och kamera, så allt ligger klart i väskan.
 

Rosino

Aktiv medlem
Ett något mer seriöst svar än mitt tidigare är däremot hur 100-400 passar i ditt system. Räknar du med att använda de längre brännvidderna är den ett givet val men jag tror en del kanske väljer denna av slentrian och sedan mest använder dess kortare omfång. Isåfall är 70-200 2.8 is ii kanske ett bättre val. Trots att vikten är densamma så känns det lite smidigare och expanderar inte med zoom. Den bättre ljusstyrkan är däremot mycket värd.
Jag har ett 70-200 is, visserligen inte 2.8 utan 4, men jag tycker det ofta blir för kort. Men kanske 2.8 + TC skulle vara ett alternativ, förstås.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det är så att jag beställde ett canon 100-400 den här veckan. Objektivet ligger ännu i lådan, jag har bara plockat fram det och tittat girigt på det. Orsaken till att jag inte ens provat det är att jag funderar om det vore bäst att returnera det.
Visst är objektivet tungt, ska man plåta någon längre stund vill man gärna ha stöd. Men det är inte svårt att ta bra bilder med det.

Men det kan finnas ett annat skäl att returnera: just nu säljs det för 17999 hos Rajala. Förmodligen har du betalat lite mer ...
 

Rosino

Aktiv medlem
Visst är objektivet tungt, ska man plåta någon längre stund vill man gärna ha stöd. Men det är inte svårt att ta bra bilder med det.

Men det kan finnas ett annat skäl att returnera: just nu säljs det för 17999 hos Rajala. Förmodligen har du betalat lite mer ...
Jo jag har betalat något mer, men jag bor i Finland och jag vet inte om Rajala i Sverige levererar hit? Här finns också Rajala, men de har inte motsvarande erbjudande, åtminstone inte den här weekenden.
Det är jobbigt när det nästan alltid kommer ett bra erbjudande just när man har köpt...
 

LiziVF

Medlem
Hej!
Jag är då inte så stark...har den tidigare modellen av 100-400 och använder det tillsammans med min 7D som också har några år på nacken. Det blir ca 2,5 kg. Använder en "Black Rapid"- rem/sele som verkligen är toppen och avlastande, kan varmt rekommenderas!
Jag tycker att just tyngden ger stabilitet när jag fotar handhållet.

Kan jämföra med min "andra-kamera" en Canon Power Shot SX 60 HS med super-tele som jag har svårt att hålla stilla med objektivet utfällt då den väger så lätt.
Så jag tycker att du ska köra och tror du kommer att gilla känslan när du vant dig vid tyngden.
-Lycka till!
 
ANNONS