Annons

Kort stegvis (snabbt) mörkare Nikon1 V1

Produkter
(logga in för att koppla)

RealElwood

Medlem
Jag har ett mycket märkligt problem med en Nikon 1 V1, 6500 exponeringar totalt.

Det som händer är att ibland när man plockar upp den och börjar fota, t.ex barnen så blir de första 2-3 korten bra sedan blir det bara mörkare och mörkare. Vid kort 5-6 ser det ut som om det är fotat i mörker utan blixt trots dagsljus.

Starta om kameran så brukar det oftast försvinna, för att slumpmässigt dyka upp igen inom 5 minuter till 1 vecka.

Har pratat med min kameraaffär, mailat nikons kundservice, verkar vara ett okänt fenomen.

Har bytt batteri för 6 månader sedan, SDHC 30 Mb/s Class 10 minneskort, 10-30 glugg.

Någon som råkat ut för liknande. Ska göra en fabriksåterställning nästa gång det dyker upp.
 

frwe

Aktiv medlem
har du möjlighet att testa med ett annat objektiv? Annat minneskort? Vilka inställningar har du på kameran när du fotar? /Frode
 

RealElwood

Medlem
har du möjlighet att testa med ett annat objektiv? Annat minneskort? Vilka inställningar har du på kameran när du fotar? /Frode
Tänkte prova annat objektiv i butiken, men det sker så slumpvis så det skedde förstås inte då. Har testat annat minneskort fick samma fenomen. Fotar i automatik med elektronisk slutare
 

frwe

Aktiv medlem
Bracketing är när man fotar en serie med bilder med olika exponeringar för att hitta den som blir bäst exponerad eller slå ihop i sk HDR. Det är det inte eftersom det uppträder slumpvis.

Vad jag tänker med objektivet är att bländarlamellerna kan ha blivit "tröga" och inte fungerar som de skall. Vilket objektiv har du? 10-30/3,5-5,6?

Du skulle ju kunna testa annan inställning. Sätt Exponeringsläge på A, då bestämmer du själv vilken bländare du skall ha, den styr du med vippbrytaren längst upp på baksidan upp och ner, ställ den på en låg siffra, ju högre siffra (över 11) börjar objektivet bli oskarpt pga optiska fenomen. Du styr skärpedjupet med bländaren.

Jag har haft min länge och den har fungerat utan problem. /Frode
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Jag har ett mycket märkligt problem med en Nikon 1 V1, 6500 exponeringar totalt.

Det som händer är att ibland när man plockar upp den och börjar fota, t.ex barnen så blir de första 2-3 korten bra sedan blir det bara mörkare och mörkare. Vid kort 5-6 ser det ut som om det är fotat i mörker utan blixt trots dagsljus.

Starta om kameran så brukar det oftast försvinna, för att slumpmässigt dyka upp igen inom 5 minuter till 1 vecka.

Har pratat med min kameraaffär, mailat nikons kundservice, verkar vara ett okänt fenomen.

Har bytt batteri för 6 månader sedan, SDHC 30 Mb/s Class 10 minneskort, 10-30 glugg.

Någon som råkat ut för liknande. Ska göra en fabriksåterställning nästa gång det dyker upp.
Jag har själv en V1 och en V3. Har inte haft några liknande problem. Jag tror inte att V1 har bracketing. Rätta mig gärna om jag har fel.
Kan du kontrollera din bildserie och se vad som möjligen gjort att bilden ändrats. Är det så att exponeringstiden eller bländaren ändrats från en bild till nästa? Vad har du kameran inställd på, manuell aller någon automatik?
 

RealElwood

Medlem
Nu har det ändrats, när kameran startas är det svart både i sökare och skärm. On/off verkar lösa det, ibland flera ggr, kan detta bero på smutsig sensor för sökaren?
 

RealElwood

Medlem
Rensade sensorn, det var nog en del av problemet. Men har hittat ett felscenario. Frun tar av locket och drar ut objektivet innan hon startar kameran. Det leder nästan alltid till svart kamera.

Jag startar först, sen lock och objektiv, verkar fungera hittills iaf. Är nog något som inte är helt hundra.

Är det möjligt att laga dessa kameror, isf är det värt det?
 

frwe

Aktiv medlem
Låter som trasig kamera ja. Ja har några gånger haft problem med att få igång skärmen men då har jag rensat den lilla sensorn bredvid sökarokularet så har det ordnat sig men eftersom din är helt svart är det knappast samma problem.

Du kan försiktigt försöka göra rent kontakterna mellan objektiv och kamera men eftersom sensorn är helt blottad är det viktigt att vara försiktig.

Det går säkert att reparera men tror knappast det är värt det. Jag bävar inför att min skall gå sönder eftersom det inte är sökare på senare modeller, har försökt få tag i begagnad eller ny V2 men det är svårt. Tycker inte det är en bra lösning med V3ans lösa sökare, blir klumpigt och jag har alltid GPS sittande i tillbehörsskon.

/Frode
 

iSolen.se

Guest
Rensade sensorn, det var nog en del av problemet. Men har hittat ett felscenario. Frun tar av locket och drar ut objektivet innan hon startar kameran. Det leder nästan alltid till svart kamera.

Jag startar först, sen lock och objektiv, verkar fungera hittills iaf. Är nog något som inte är helt hundra.

Är det möjligt att laga dessa kameror, isf är det värt det?
Vadå drar ut objektivet? Jag har det objektivet och det ska inte "dras ut", man vrider på zoomringen. Gissar att objektivet kommer i något konstigt läge om man drar i det.
 

RealElwood

Medlem
Nu är det ordnat, Nikon bytte ut objektivet utan krångel, tog 5 arbetsdagar så hade jag det hemma igen. Allt fungerar som det ska igen
 
ANNONS