Annons

Kamera för mörkare ljusförhållanden

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag har letat runt lite på forumet för att se om en liknande tråd har dykt upp tidigare men nu skapar jag en egen.

Jag letar tips från erfarna angående vilket hus jag ska köpa. Jag googlar runt men ni har kanske ett mer konkret hum.

Jag är ute efter en kamera som klarar av ett högt iso utan att det ger mycket brus. Jag har tidigare haft en Nikon D50 och jag har en Nikon D3100 i nuläget. Jag vill kunna fotografera fester m.m. utan att behöva använda blixt, stativ eller lång slutartid. Jag har tidigare fått acceptera högsta möjliga iso, en slutartid på 1/60 sek i kombination med kort skärpedjup (inte alltid så kul om man ska fotografera ett långbord med gäster). Detta resulterar i rätt stämningsljus men en kornighet/lite skärpa som inte är så lockande att visa upp för andra (men jag vill INTE övergå till blixt)...

De kameror jag har ägt har varit begagnade så det kan förstås vara en faktor som försämrar kvalitén och det kan såklart vara mina egna inställningar.

Jag letar efter en medelmåttigt billig kamera. Jag kallar mig inte för nybörjare men jag har heller inte råd att lägga flera tusenlappar på huset. Runt 5-6 tusen är väl okej för en begagnad (man får inte mycket kamera för så lite pengar)...

Jag har inget krav på andra punkter. Det är bra om det finns många fokuspunkter men det viktigaste för mig är att kunna fotografera bra i mörkare förhållanden.

Någon som har hört om några modeller som matchar mina önskemål??

/Jennifer
 
Det du är ute efter finns inte att köpa, och även om det rent tekniskt kan vara möjligt att få skärpan att sträcka sig längre också med stor bländaröppning, är det främst kunskap och hantering av grejerna som är nyckeln till framgång.

Det kan göras, men det är inte lätt, och om man ser till kamerahus som lämpar sig är det inte någonting i lågbudgetklass. Inte heller ett objektiv som uppfyller det här rimmar med låg budget.

Om jag var ute efter det du frågar om, ett långbord med gäster i befintligt ljus, skulle jag lösa problemet med skärpedjup genom att lägga skärpeplanet utefter bordet. Jag har en kamera som kan göra det, men inte heller min något billigare än den jag i första hand tänker på ligger inom budgeten du föreslår.

Jag skulle sikta på en Sony A7R II, med adapter för Canons TS-objektiv. Den har stor och väldigt ljuskänslig sensor, bildstabilisering i huset och möjlighet att ställa skärpan över hela bildytan, vilket är nödvändigt när man tiltar. Den kan lösa problemet på ett sätt som inte är möjligt med någon annan kamera för tillfället såvitt jag vet. Men den ligger tyvärr skyhögt över budgeten och inlärningströskeln är likaledes skyhög. Det är inte lätt, långt ifrån enkelt, och det händer inte av sig själv, utan det kräver att man vet hur man gör och tränar på det tills man har det i ryggmärgen.

Ett enklare alternativ är att godta att det inte går att få stort skärpedjup i befintligt ljus under förhållandena du nämner, och i stället jobba kreativt med möjligheterna som finns. Att man koncentrerar bilderna till några få "huvudpersoner" och låter resten falla i oskärpa.

Men hur man än vänder på det tror jag att man bör ha större budget.
 
Jag letar efter en medelmåttigt billig kamera. Jag kallar mig inte för nybörjare men jag har heller inte råd att lägga flera tusenlappar på huset. Runt 5-6 tusen är väl okej för en begagnad (man får inte mycket kamera för så lite pengar)...
/Jennifer


Hej Jennifer,

En begagnad Nikon med mycket fina hög-ISO egenskaper - ett förslag är att titta på en begagnad D700. Där får du en utomordentlig bra kamera. Sen beror det på vilka objektiv du har idag. D700 är en fullformat, kallas FX på Nikons fikonspråk och den vill gärna ha fullformat FX-objektiv. Din nuvarande D3100 har en mindre sensor, s.k. APS, kallas DX på fikonspråket och de använder DX-objektiv.

FX sensorstorlek är ca 35x24mm.
DX sensorstorlek är ca 24x16mm.

Några bra begagnade DX-Nikon skulle vara ex.vis D5200, D5300, D7000, D7100 och då kan du behålla dina DX-objektiv.

FX-objektiv på DX-kamera går utan problem.
DX-objektiv på FX-kamera går att montera och fota men man får inte ut alla pixels ur FX-sensorn eftersom DX-objektiven har mindre diameter på linserna i objektivet för de behöver inte täcka en större yta än DX-sensorn (enligt sensorstorlek ovan).

Ja, det är en lille djungel med alla beteckningar hit och dit och hur man kan kombinera. Sen är det ju alltid en risk att köpa begagnat.


Lycka till
 
50 fast

Mitt favoritobjektiv är 50 mm fast, brännvidden passar mig utmärkt även om det inte är så bra att fotografera långbord med precis. Skärpedjupet blir ju kort när man kommer ner på stora bländare men jag gillar att komma nära och ge personliga bilder på var och en. Men det förutsätter att man vill fotografera på det viset förstås och att man får förflytta sig istället för att zooma.

Ett 50 f1.8 kostar typ lite över en tusenlapp och ger riktigt bra skärpa. Sen finns ju 50 f1.4 för typ 3200:- som är något bättre. Om du vill byta huset och få mindre brus så kan en begagnad D7000 vara ett tips, eller varför inte ny för 5000:-
 
Problemet med det korta skärpedjupet kommer du nog inte ifrån så lätt tyvärr. Om du inte vill använda en mindre bländare (vilket är förståeligt i mörka miljöer) så kan en ljusstark vidvinkel delvis lösa problemet, men då kanske du inte får det utsnitt och perspektiv som du önskar.

D3100 var aldrig särskilt bra på höga ISO ens när den var ny, så man kan säga att du har tur som har en del goda alternativ att välja mellan nu. :) Som t.ex:

D7000 - Med denna kan du behålla dina DX-objektiv om du har några sådana. Den ger dig mycket bättre ISO-prestanda (ungefär ett steg) och i övrigt bättre hantering och kvalitet på alla tänkbara sätt. Finns begagnad i bra skick för runt 4000.

D700 - Fullformatarare vilket gör att du nog behöver byta ut några av dina objektiv. Ytterligare bättre ISO-prestanda än D7000 men samtidigt stor, tung, lågupplöst och saknar många moderna funktioner. Bör finnas i bra skick för 5-6000.

D600 - Modernast av dessa och har bäst ISO-prestanda. ISO 6400 på denna ser ut som ISO 1600 på D3100. Relativt liten och smidig för sin styrka. Borde finnas i fint skick för runt 7-9000 vilket är lite över din budget, men det lär vara värt det i längden att spara ihop lite mer till och satsa på den.
 
En beg Canon EOS 6D N (utan wi-fi o GPS) ligger nästan på din budget, får nog lägga till några tusen men det kommer du att tycka det är värt. Som någon annan redan skrev så är en fast 50 mm ett billigt sätt att få bra optik med bra ljusstyrka, exv 1,8. Har själv en 6D men en 50/1,4 som funkar bra under svagt ljus, problemet är som nämnts ovan det korta skärpedjupet. Om jag tar en mingelbild på en nattklubb på 2-3 personer så gäller det verkligen att de befinner sig på skärpplanet samtliga personer om jag använder bländare 1,4 annars blir nån av dem oskarp och det är inte snyggt.

Canon 6D ger bra bilder upp till 6400 ISO tycker jag.
 
Att gå upp till fullformat är tyvärr meningslöst i just det här fallet när det är skärpedjupet man vill hålla uppe. Med samma bildvinkel som med DX-kameran får man blända ner ett steg (drygt) på FX-kameran, dvs öka ISO med motsvarande grad också då och då har man inte vunnit nånting.

Vettigaste är nog en nyare DX-kamera med något modernare sensor. Detta skulle ge något lite mindre gryn vid samma förhållande. Behöver inte vara absolut sista skriket dock, det kostar numera mer än det smakar. Sensorutvecklingen går inte så fort längre.


Annars kan man angripa bruset i efterhand. Fota i raw och brusreducera på ett bra sätt i lightroom tex, eller så finns det ännu mer sofistikerade brusreduceringsprogram om man orkar, men detta är också en djungel i sig. Detta kan dock ge mycket bättre resultat än jpg direkt ur kameran. Större skillnad än att byta kamera.
 
Jag hade nog valt att ändå rekommendera att skaffa/använda extern blixt och lära sig bemästra ljuset.
Det går behålla stämningsljuset och tom kontrollera den med externa blixtar.
 
Jag hade nog valt att ändå rekommendera att skaffa/använda extern blixt och lära sig bemästra ljuset.
Det går behålla stämningsljuset och tom kontrollera den med externa blixtar.

Ja, trådlösa blixtar med tungstensfilter skulle är nog det jag skulle prova. En vanlig pang-på blixt kan verkligen förstöra stämningen. Att fota utan blixt i dåligt ljus med högt ISO tarvar nästan en dyr fullformatskamera med goda ISO-egenskaper som Nikon 810A eller Nikon Df.
 
Litet överslag säger mig att du är ute efter något som gränsar mot det omöjliga: Att få acceptabel skärpa från 1m till 3m som om man fotar sittandes vid ett långbord kräver en bländaröppning som inte är större än typ 2mm. För att få med en meter bredd på en meter avstånd behöver man 35mm brännvidd på småbild/fullformat (23mm på din Nikon med DX-sensor). Det innebär bländare f/16 (f/11 på DX). En slutartid på 1/60s är helt klart kort nog vid den bildvinkeln. Du klarar de inställningarna på ISO100 en solig dag utomhus, så i mysbelysning i festlokal innebär det nog att du får skruva upp känsligheten mot 50000. Jag har sett bilder från Sony A7-serie och Canon 1Dx som ser acceptabla ut med sådana känsligheter, men då pratar vi kamerahus som kostar 5-10 gånger din budget. Bättre då att fundera över vad du tar för bilder. En meter skärpedjup i stället för två ger möjlighet till fyra gånger så kort slutartid eller en fjärdedel av känsligheten. Kan du få ner behovet av skärpedjup till en halvmeter klarar du dig utmärkt med den kamera du redan har.
 
Hej Jennifer,

En begagnad Nikon med mycket fina hög-ISO egenskaper - ett förslag är att titta på en begagnad D700. Där får du en utomordentlig bra kamera. Sen beror det på vilka objektiv du har idag. D700 är en fullformat, kallas FX på Nikons fikonspråk och den vill gärna ha fullformat FX-objektiv. Din nuvarande D3100 har en mindre sensor, s.k. APS, kallas DX på fikonspråket och de använder DX-objektiv.

FX sensorstorlek är ca 35x24mm.
DX sensorstorlek är ca 24x16mm.

Några bra begagnade DX-Nikon skulle vara ex.vis D5200, D5300, D7000, D7100 och då kan du behålla dina DX-objektiv.

FX-objektiv på DX-kamera går utan problem.
DX-objektiv på FX-kamera går att montera och fota men man får inte ut alla pixels ur FX-sensorn eftersom DX-objektiven har mindre diameter på linserna i objektivet för de behöver inte täcka en större yta än DX-sensorn (enligt sensorstorlek ovan).

Ja, det är en lille djungel med alla beteckningar hit och dit och hur man kan kombinera. Sen är det ju alltid en risk att köpa begagnat.


Lycka till

Ta flera bilder och photoshoppa ihop dem.
 
Hej!
Jag har letat runt lite på forumet för att se om en liknande tråd har dykt upp tidigare men nu skapar jag en egen.

Jag letar tips från erfarna angående vilket hus jag ska köpa. Jag googlar runt men ni har kanske ett mer konkret hum.

Jag är ute efter en kamera som klarar av ett högt iso utan att det ger mycket brus. Jag har tidigare haft en Nikon D50 och jag har en Nikon D3100 i nuläget. Jag vill kunna fotografera fester m.m. utan att behöva använda blixt, stativ eller lång slutartid. Jag har tidigare fått acceptera högsta möjliga iso, en slutartid på 1/60 sek i kombination med kort skärpedjup (inte alltid så kul om man ska fotografera ett långbord med gäster). Detta resulterar i rätt stämningsljus men en kornighet/lite skärpa som inte är så lockande att visa upp för andra (men jag vill INTE övergå till blixt)...

De kameror jag har ägt har varit begagnade så det kan förstås vara en faktor som försämrar kvalitén och det kan såklart vara mina egna inställningar.

Jag letar efter en medelmåttigt billig kamera. Jag kallar mig inte för nybörjare men jag har heller inte råd att lägga flera tusenlappar på huset. Runt 5-6 tusen är väl okej för en begagnad (man får inte mycket kamera för så lite pengar)...

Jag har inget krav på andra punkter. Det är bra om det finns många fokuspunkter men det viktigaste för mig är att kunna fotografera bra i mörkare förhållanden.

Någon som har hört om några modeller som matchar mina önskemål??

/Jennifer


När man bländar ned för att erhålla större skärpedjup så tappar man väl oxå samtidigt en del av det önskvärda stämningsljuset, eller är det bara att kompensera genom ett högre ISO?

Kanske att ett första steg skulle kunna vara att testa med en fast ljusstark vidvinkeloptik för att se hur stor skillnad det gör, på bekostnad av skärpedjupet då iofs.
 
ANNONS