Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

17-35 zoom efter FOTOs test

Produkter
(logga in för att koppla)

matknu

Aktiv medlem
Vilken 17-35 zoom efter FOTOs test?

Mitt Sigma 24-70/2.8 har efter 6 månader (du läser rätt) hos återförsäljare/Sigma blivit så sjukförklarat att jag har fått pengarna tillbaka för att köpa något annat. Jag ska ha en vidvinkelzoom gärna med mer vidvinkel än 24mm. Jag har tittat på Sigmas resp. Tamrons 17-25:eek:r som testats i FOTO nr 5 2004. Jag har också läst igenom alla trådar på fotosidan där tex Kim W hade fått (troligen) ett dåligt ex- av Tamronet. Min slutsats efter att ha läst FOTO är att Tamronet är bäst. Jag har förresten Minoltakamera...
Jag kikar även på Sigmas 12-24 men tycker att det är lite onödigt till en vanlig systemkamera. Jag kommer dock att köpa Minoltas DSLR när den kommer ut...
Vad tror ni? Vad ska jag satsa på? Någon som har praktisk erfarenhet som jag kan lägga till FOTO:s testresultat?
/Mats

Senast ändrad:
Värt att nämna är väl att FOTO testade den gamla varianten av Sigmas 17-35, då jag har den nya så kan jag inte peka på skillnaderna men hela optiken är uppbyggd anorlunda och mitt ger då väldigt fina bilder, kanske inte som originaloptik men bra nog. (har en del bilder på min hemsida om du vill titta http://logic.no-ip.info )

Hmmm ja det finns inget 17-35 utan det är 16-35 men det finns ett 17-40

/John - känner sig trött och petig ;P

121an skrev:
Hmmm ja det finns inget 17-35 utan det är 16-35 men det finns ett 17-40

/John - känner sig trött och petig ;P

Lite för trött kanske?

Både Tamron, Sigma och Canon har ett 17-35...(säkerligen några fler).

Tamron 17-35/2.8-4 Di XR
Sigma EX 17-35/2.8-4 Di
Canon EF 17-35/2.8L........

Men nu var det ju till en minolta, och då passar ju varken Canons 17-40, eller deras 17-35...

Även minolta har ett 17-35.. men det kostar 19295:- !!!

Mellan Sigmat och Tamronet skiljer det en del.. åtminstone mellan det gamla sigmat och tamrons. Hur det är med den nya modellen har jag ingen aning, ningen på Urbans sida verkar inte fungera...?

Ps.. John... Det finns fler märken än Canon ;)

Det finns fler tidningar!
Kolla i photography MONTHLY ! Dom har ett vidvinkeltest där den nya Sigma 17-35 får Editor´s choice.
Är dessutom mycket nöjd med min äldre version.

Jeppe skrev:
Lite för trött kanske?

Både Tamron, Sigma och Canon har ett 17-35...(säkerligen några fler).

Tamron 17-35/2.8-4 Di XR
Sigma EX 17-35/2.8-4 Di
Canon EF 17-35/2.8L........

Men nu var det ju till en minolta, och då passar ju varken Canons 17-40, eller deras 17-35...

Även minolta har ett 17-35.. men det kostar 19295:- !!!

Mellan Sigmat och Tamronet skiljer det en del.. åtminstone mellan det gamla sigmat och tamrons. Hur det är med den nya modellen har jag ingen aning, ningen på Urbans sida verkar inte fungera...?

Ps.. John... Det finns fler märken än Canon ;)

NEJ inte 17 utan 16... sen finns det inga fler märken en Canon;)

/Känner mig petig och småjävlig utav mig...

121an skrev:
NEJ inte 17 utan 16... sen finns det inga fler märken en Canon;)

/Känner mig petig och småjävlig utav mig...

Orkar inte gaffla med dig.. Men föregångaren till EF 16-35/2.8L var EF 17-35/2.8L... Alltså FINNS det.

/Jeppe - som inte ger sig

Foto testade gamla versionen...

Tack för det! Då måste jag ju hitta en test på det "nya" Sigmat. Jag har inte hittat något på webben och börjar få panik eftersom jag vill ha objektivet till helgen som kommer.
Dina bilder (Urban) sa mig inget eftersom dom var så små.

/Mats

ANNONS
Götaplatsens Foto