Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

17-40 4L - Autofokusproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Hermanssson

Aktiv medlem
Upplever att min 17-40 har lättare att fokusera i svagt ljus i 17mm-läget än i t.ex. 30-40lägena. Hur kan det vara så? Visserligen är mitten av bilden mörkare än sidorna, men det känns ändå som att den inte presterar lika bra inzoomad.

Ska det vara så? Någon som upplevt samma?

Kan oxå vara så att fokuspunkten, om du nu använder en, täcker mer "kontrast" i 17 än vid 40...

/Leif

På 40D går det att välja om kameran skall söka fokus tills den hittar fokous eller om den skall sluta söka om den misslyckas (Fokussökning på eller Fokussökning av) Jag har inte hittat den inställningen för 400D i manualen och jag vet inte hur 400D arbetar för jag har ingen. Därav frågan...

/Leif

elbe skrev:
På 40D går det att välja om kameran skall söka fokus tills den hittar fokous eller om den skall sluta söka om den misslyckas (Fokussökning på eller Fokussökning av) Jag har inte hittat den inställningen för 400D i manualen och jag vet inte hur 400D arbetar för jag har ingen. Därav frågan...

/Leif

Jaha, okej. Nej det har jag då inte hittat iallafall. Den gör ett försök, fokuserar in, fokuserar ut. Sen får man trycka ner knappen igen för ett nytt försök.

Då är nog standardinställningen "Fokussökning av" på 400D om den konstant beter sej så. Troligtvis inget kamerafel alltså med det finns säkert många 400D-ägare som kan ge ett riktigt besked.
/Leif

elbe skrev:

/Leif

Vart finns den funktionen på 30D om den finns?

Det går att välja på 40D men hur den jobbar exakt har jag inte brytt mej om att testa. Hur 30D och 400D jobbar vet jag inte.

/Leif

ANNONS
Götaplatsens Foto