Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

17-40L 4.0 - Kantskärpan suger!

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för alla svar.

Jag har precis kommit tillbaka från Canons Central-någonting i Hägersten där de skulle ta en titt på det och det går på garantin så jag är numera glad igen :)

globaljuggler skrev:
Ni kan ju gissa vilken bild som är tagen med vilket objektiv...

Ok, för att inte vara otydlig. Den översta bilden är tagen med EF-S 18-55 och den understa med 17-40L. :(

Du säger att bilden med sämre skärpa är 17mm, men ändå är det mer bild med på den med bättre skärpa? Säker på att du inte blandat? Klart det kan vara fel på objektivet men det ser lite märkligt ut.

Jag sitter nämligen själv och jämför min nyinköpta 17-40 (köpt i fredags) med kitobjektivet. 17-40 är synligt skarpare. Jag märkte också att vid nattfoto med f/22, så är det stor skillnad på hur ljusstjärnor avbildas. EF-S'en sprider ljuset lite hursomhellst.

17-40
EF-S18-55 se den stora 'stjärnan' till höger

paco skrev:
Säker på att du inte blandat?

Väldigt säker. Nedanstående är bildinfon från bilden ifråga, och det framgår att brännvidden är 17 mm. Det är min 17-40 som är felaktigt inställd. Teknikerna skulle höra av sig inom ett par veckor och sen får jag se.

Bilagor

• tyvarr.gif
    tyvarr.gif
    25.7 KB · Visningar: 219
ANNONS
Götaplatsens Foto