Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

17-55/2,8 vs 24-70/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har kikat på att uppgradera mitt kittobjektiv till nått mer avancerat, då jag känner att både jag och kameran behöver nått bättre.

Har kikat ¨på 17-55/2,8 EF-S och det verkar juh vara ett bra objektiv.
Men har även kikar på 24-70L/2,8

Det sistnämnda talar juh för sig då det är ett "L" och jag är klart svag för L-optiken (mitt 70-200/2,8L är underbart t.ex!)
Dock känns det som om jag kommer sakna vidvinkeln lite.

Att det första är ett EF-S gör mig inte så mycket även om vissa hävdar att man skall "tänka frammåt" så man kan behålla optiken om man byter upp sig till fullformats sensor.

Men har nån lite provbilder från 17-55:an, och från 24-70?

Kanske t.om nån som lyckats testa dem "mot varandra"?

/Jocce

Att 17-55 inte har ett "L" i namnet beror ju på att det är en EF-s. Kvalitetsmässigt tror jag inte den skiljer sig mycket från L-gluggar, bortsett från tätningen.

17-55 och 24-70 är möjligen jämförbara om man jämför en kamera med småbildssensor med en APSc-sensor - på samma kamera blir det ju helt olika omfång.

24-70 är mycket riktigt tung och klumpig, men den är bra :)

ANNONS
Götaplatsens Foto