Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

17 st 40D säljes...

Produkter
(logga in för att koppla)

solvargen

Aktiv medlem
Spar tårarna tills jag funderat ut något elakt:)!

Ga det jättebra tills dess/Lennart
Detsamma, Lennart.
Just nu sitter jag och lurar på hur jag skall förklara&försvara mig inför mina nästa kamera&objektiv-köp...jag känner liksom att jag sviker både mig själv, dig och dessutom gör jag Lars besviken ochså genom att avslöja mina resurser. Fan-vilket dilemma!!
Mvh Thomas
 

Photocon

Aktiv medlem
Detsamma, Lennart.
Just nu sitter jag och lurar på hur jag skall förklara&försvara mig inför mina nästa kamera&objektiv-köp...jag känner liksom att jag sviker både mig själv, dig och dessutom gör jag Lars besviken ochså genom att avslöja mina resurser. Fan-vilket dilemma!!
Mvh Thomas
Det är inget dilemma! Lösningen är enkel: Vi biktar oss för varandra och ger varandra ett avlatsbrev.

Det är ju inget klosterliv vi förbundit oss till i detta forum. Själv går jag ofta i tankar om att den och den grejen skulle jag vilja ha. Ibland kan det faktiskt vara nyttigt att skaffa en "onödig" pryl.

Följ ditt axiom med att avyttra något du är missnöjd med för att skaffa något du behöver bättre. Man kan även förenkla det ytterligare genom att fråga sig om man verkligen måste förklara/försvara köpet inför sig själv. Måste man inte det efter att tänkt efter så föreligger inget fel. Gnager det fortfarande inom en så är det nog inte färdigtänkt och då bör man kanske ta några tankevarv till.

Men man är inte skyldig, anser jag, att förklara för andra varför man gjort ett inköp man kommit fram till är behövligt.

Ett tankeexperiment: Antag att du väldigt gärna vill ha en Jaguar E-type i mint condition och har resurserna att skaffa den. Kan du tänka dig att bara köra den på vägar där ingen annan ser dig i den och därefter ställa den i ett dolt garage till nästa och nästa och nästa åktur? Om svaret är ja så är det garanterat ett lyckat köp för dig personligen. Dock kanske inte nödvändigt. Men efter en sådan tankerunda är man i alla fall inte ohederlig mot sig själv. Förstår du vart jag vill komma med det hypotetiska resonemanget?

Däremot blir det problematiskt om man tycker sig svika familj o dyl ekonomiskt om prylen man köper egentligen är onödig och därtill mycket dyr. Fast behöver man den verkligen och medlen finns borde det inte vara något problem att motivera köpet. Isynnerhet om man avstår från andra expenser för att genomföra inköpet.

Okej, lite nattflummigt. Jag överkonsumerar ibland fast det innebär inte att jag måste tycka att konsumtionssamhället är bra. För det tycker jag verkligen inte. Det viktigaste tror är att man inte förlorar sig själv på vägen.

Hoppas jag inte rört till det i hjärnan på dig! Människan är en komplex varelse och jag tror det är svårt att hitta någon individ som inte ibland både vill äta kakan och ha den kvar samt sälja fatet för 10 ggr värdet. Och hittar vi den individen som är så genombra, konsekvent och alltigenom kärleksfull, hederlig, hjälpsam och oegostisk samt ständigt empatiskt så upprepar sig historien. Vi korsfäster honom/henne!

Jag förekommer frågan: Nej, jag är inte pårökt eller onykter.

Sov gott/Lennart
 

solvargen

Aktiv medlem
Det är inget dilemma! Lösningen är enkel: Vi biktar oss för varandra och ger varandra ett avlatsbrev.

Det är ju inget klosterliv vi förbundit oss till i detta forum. Själv går jag ofta i tankar om att den och den grejen skulle jag vilja ha. Ibland kan det faktiskt vara nyttigt att skaffa en "onödig" pryl.

Följ ditt axiom med att avyttra något du är missnöjd med för att skaffa något du behöver bättre. Man kan även förenkla det ytterligare genom att fråga sig om man verkligen måste förklara/försvara köpet inför sig själv. Måste man inte det efter att tänkt efter så föreligger inget fel. Gnager det fortfarande inom en så är det nog inte färdigtänkt och då bör man kanske ta några tankevarv till.

Men man är inte skyldig, anser jag, att förklara för andra varför man gjort ett inköp man kommit fram till är behövligt.

Ett tankeexperiment: Antag att du väldigt gärna vill ha en Jaguar E-type i mint condition och har resurserna att skaffa den. Kan du tänka dig att bara köra den på vägar där ingen annan ser dig i den och därefter ställa den i ett dolt garage till nästa och nästa och nästa åktur? Om svaret är ja så är det garanterat ett lyckat köp för dig personligen. Dock kanske inte nödvändigt. Men efter en sådan tankerunda är man i alla fall inte ohederlig mot sig själv. Förstår du vart jag vill komma med det hypotetiska resonemanget?

Däremot blir det problematiskt om man tycker sig svika familj o dyl ekonomiskt om prylen man köper egentligen är onödig och därtill mycket dyr. Fast behöver man den verkligen och medlen finns borde det inte vara något problem att motivera köpet. Isynnerhet om man avstår från andra expenser för att genomföra inköpet.

Okej, lite nattflummigt. Jag överkonsumerar ibland fast det innebär inte att jag måste tycka att konsumtionssamhället är bra. För det tycker jag verkligen inte. Det viktigaste tror är att man inte förlorar sig själv på vägen.

Hoppas jag inte rört till det i hjärnan på dig! Människan är en komplex varelse och jag tror det är svårt att hitta någon individ som inte ibland både vill äta kakan och ha den kvar samt sälja fatet för 10 ggr värdet. Och hittar vi den individen som är så genombra, konsekvent och alltigenom kärleksfull, hederlig, hjälpsam och oegostisk samt ständigt empatiskt så upprepar sig historien. Vi korsfäster honom/henne!

Jag förekommer frågan: Nej, jag är inte pårökt eller onykter.

Sov gott/Lennart


God Morgon.
Dilemmat löst??...Hhum knappast men jag känner iallafall att jag varken behöver förklara&försvara mina eventuella köp i framtiden längre då jag faktiskt står helt utan kamera..och inte har någon familj att ta hänsyn till.
Det svåra är att välja för den sortens fotografering man är intresserad av. Jag skulle mycket väl tänka mig 1D mark III igen...en fantastiskt kamera...passar till både gatufoto och fjärilar&fåglar.... och för 21000:- ny i Asien kliar det i fingrarna.
Jag skulle även kunna tänka mig den nya 50D....perfekt till fåglar&fjärilar och visst går det att skaffa en 24mm 1,4 och ändå få oskärpedjup.
Den eventuellt nya 5D kommer att bli ytterligare ett alternativ om den visar sig ha 24mp. Vet inga siffror om vilka mp-förluster man gör på olika beskärningar men det borde finnas tillräckligt många kvar för en detaljrik fjärilsbild, tex.
Mvh Thomas
 

solvargen

Aktiv medlem
Vet inga siffror om vilka mp-förluster man gör på olika beskärningar men det borde finnas tillräckligt många kvar för en detaljrik fjärilsbild, tex.
Mvh Thomas[/QUOTE]


Hhum..vad jag vill säga är att om man ev. skulle beskära bilden så att den fick samma utsnitt som 1,3crop-läge...hur många pixlar skulle bilden kvar då?? Ledsen att det blev lite O-T.
Mvh Thomas
 

Palletheking

Aktiv medlem
God Morgon.
Dilemmat löst??...Hhum knappast men jag känner iallafall att jag varken behöver förklara&försvara mina eventuella köp i framtiden längre då jag faktiskt står helt utan kamera..och inte har någon familj att ta hänsyn till.
Det svåra är att välja för den sortens fotografering man är intresserad av. Jag skulle mycket väl tänka mig 1D mark III igen...en fantastiskt kamera...passar till både gatufoto och fjärilar&fåglar.... och för 21000:- ny i Asien kliar det i fingrarna.
Jag skulle även kunna tänka mig den nya 50D....perfekt till fåglar&fjärilar och visst går det att skaffa en 24mm 1,4 och ändå få oskärpedjup.
Den eventuellt nya 5D kommer att bli ytterligare ett alternativ om den visar sig ha 24mp. Vet inga siffror om vilka mp-förluster man gör på olika beskärningar men det borde finnas tillräckligt många kvar för en detaljrik fjärilsbild, tex.
Mvh Thomas
Om den kommer ha 16 mp som många tror borde det väl bli typ 7-8 mp i beskuret aps-c. Måste vara fullt tillräckligt för att göra A3+ förstoringar även efter viss efterbeskärning ytterligare.
 

solvargen

Aktiv medlem
Om den kommer ha 16 mp som många tror borde det väl bli typ 7-8 mp i beskuret aps-c. Måste vara fullt tillräckligt för att göra A3+ förstoringar även efter viss efterbeskärning ytterligare.
Ja,det hade varit ett bra alternativ då jag inte kräver alltför höga upplösningar och jag skulle inte tro mig göra en större förstoring än A3.
Mvh Thomas
 

Photocon

Aktiv medlem
Om den kommer ha 16 mp som många tror borde det väl bli typ 7-8 mp i beskuret aps-c. Måste vara fullt tillräckligt för att göra A3+ förstoringar även efter viss efterbeskärning ytterligare.
Det är intressant ur en annan aspekt. Nämligen utskrifter. Hur stora printar gör ni på forumet i allmänhet, alltså som störst? När man ser vissa utprintningar i meterbredd från en 10mp aps-c som ser riktigt bra ut börjar man ju tänka till en del.

Behovet av storlek på printade bilder borde ju logiskt sett styra en del av kameravalet.

Vidare kasatar jag fram en grej här: Jag är gansk övertygad om att många skulle få en helt ny kamera (iaf uppleva det så) om de instället satsade på bra kalibreringsbara skärmar och lärde sig skapa utskriftprofiler.

Ang beskuret aps-c, det som på D3 kallas DX-läge ger en fil på 5,1 mp som ACR gladerligen drar upp till 11mp och interpoleringen märks knappast vid en bra utprintning.

Vill altså lägga till tänkta utskrifts- och beskärningsfaktorer som en viktig del av kameraval samt när man ställs inför frågan om man ska uppgradera eller inte.

Sedan kan iofs tillfället komma då man fått en pangbild som vill dra i enormt format. Men hur många sådana bilder blir det? Skickar man det för printning och begär en viss rastrering brukar det se väldigt bra ut även om kameran inte är sprängfylld med mp.

Lennart
 

Palletheking

Aktiv medlem
Minns att jag med min canon pro 1 på 8 mp kunde göra utskrifter på A4 som var croppade ca 25% och det gjordes direkt via pictbridge. Inga interpoleringar eller särskilda skrivarprofiler. Visserligen en bra skrivare canons 9950 men det fanns nog ännu mer att krama ur de filerna.
 

Photocon

Aktiv medlem
Minns att jag med min canon pro 1 på 8 mp kunde göra utskrifter på A4 som var croppade ca 25% och det gjordes direkt via pictbridge. Inga interpoleringar eller särskilda skrivarprofiler. Visserligen en bra skrivare canons 9950 men det fanns nog ännu mer att krama ur de filerna.
Hade själv en Pro 1 som jag testade direkt in i samma skrivare (i9950) på A3+ utan interpolering fast med viss beskärning för att få ett kantfritt sidförhållande. Blev bra, men ännu bättre via PS med färgkorrigering och viss skärpning. Små detaljer kom fram på ett annat sätt och valörerna gjorde att eventuella brister på upplösning inte märktes.

Nu var ju pro-1 en ganska speciell kompakt och dyr på den tiden. Bra optik också, men skillnaden mellan en väl bearbetad rawfil från exv en 20D utskriven med bra skrivarprofil är ganska dramatisk vid A3+. 20D och Peo 1 hade ju 8mp, men det fanns mer dynamik att hämta hos 20D.

Du har vär en D3. Skriv ut från DX-läge och bli förvånad över hur liten skillnad det blir mellan den 5.1 mp bilden interpolerad till 11 mp och en fil från exv en D60/D80 eller annan 10mp.kamera. Jag blev helt förbluffad. Även vid interpolering i högre iso 1600-3200.

Pixlar är verkligen inte allt. Färre Stora pixlar med hög ljusupptagningsförmåga kan många gånger slå fler mindre pixlar. I alla fall på de befintliga kameror som finns marknaden just nu.

Reserverar mig för vad exv Canon 50D och Sony A900 eventuellt kan prestera. Antar att de vid lägre iso och med extremt bra optik kan prestera oerhört bra. Men det ligger ff i framtiden eftersom inga rawfiler presenterats från kamerorna mig veterligen.

Mvh/Lennart
 

Pyl

Aktiv medlem
Reserverar mig för vad exv Canon 50D och Sony A900 eventuellt kan prestera. Antar att de vid lägre iso och med extremt bra optik kan prestera oerhört bra. Men det ligger ff i framtiden eftersom inga rawfiler presenterats från kamerorna mig veterligen.

Mvh/Lennart
Chasseur d'images har på nåt märkligt sätt fått tag på en A900 redan och de är fullständigt lyriska. Den får betyget 6/6 för landskapsfoto och 5/6 på övriga bildkvalitettester. Jag kan tänka mig att A900 tillsammans med Zeiss 16-35/2.8 och 24-70/2.8 kommer bli en tuff nöt att knäcka när det gäller detaljrikedom på ISO under 1600.
 

Photocon

Aktiv medlem
God Morgon.
Dilemmat löst??...Hhum knappast men jag känner iallafall att jag varken behöver förklara&försvara mina eventuella köp i framtiden längre då jag faktiskt står helt utan kamera..och inte har någon familj att ta hänsyn till.
Det svåra är att välja för den sortens fotografering man är intresserad av. Jag skulle mycket väl tänka mig 1D mark III igen...en fantastiskt kamera...passar till både gatufoto och fjärilar&fåglar.... och för 21000:- ny i Asien kliar det i fingrarna.
Jag skulle även kunna tänka mig den nya 50D....perfekt till fåglar&fjärilar och visst går det att skaffa en 24mm 1,4 och ändå få oskärpedjup.
Den eventuellt nya 5D kommer att bli ytterligare ett alternativ om den visar sig ha 24mp. Vet inga siffror om vilka mp-förluster man gör på olika beskärningar men det borde finnas tillräckligt många kvar för en detaljrik fjärilsbild, tex.
Mvh Thomas
Sorry, men om du för tillfället inte har någon kamera så sitter du klart i ett dilemma rent fotografiskt. Om man ingen kamera har (antar att du sålt) behövs ju verkligen ingen motivering alls för att skaffa en.

Däremot är det svårt att välja. I dina kläder hade jag inväntat uppföljaren till 5D men också hållit ett öga på om 50D kan leva upp till förväntningarna.

Eller varför inte en 40D? :) Svårt att se skillnad på filen från en sådan och en 1DMKIII vid iso 800. Sedan tycker jag väl att DR och brusfrihet tar över till förmån för 1DMkIII.

Har du sålt alla gluggar också? Om du gjort det skulle jag nog titta lite på andra sidan staketet också. D3 och D700 är i mitt tycke kanske de mest högpresterande kamerorna på marknaden just nu. Har inte testat D700, men väl D3 och den imponerar verkligen. D700 har i stort sett samma egenskaper bildresultatmässigt.

Egentligen sitter du i en bra sits vad gäller kameraval: Det kommer många intressanta kameror framöver, men tyvärr finns inga riktiga tester.

Dessutom kan du ju tänka över köpet riktigt noga.

En personlig fråga som du inte behöver besvara: Varför gjorde du dig av med din kamera?

MVH/Lennart
 

solvargen

Aktiv medlem
Sorry, men om du för tillfället inte har någon kamera så sitter du klart i ett dilemma rent fotografiskt. Om man ingen kamera har (antar att du sålt) behövs ju verkligen ingen motivering alls för att skaffa en.

Däremot är det svårt att välja. I dina kläder hade jag inväntat uppföljaren till 5D men också hållit ett öga på om 50D kan leva upp till förväntningarna.

Eller varför inte en 40D? :) Svårt att se skillnad på filen från en sådan och en 1DMKIII vid iso 800. Sedan tycker jag väl att DR och brusfrihet tar över till förmån för 1DMkIII.

Har du sålt alla gluggar också? Om du gjort det skulle jag nog titta lite på andra sidan staketet också. D3 och D700 är i mitt tycke kanske de mest högpresterande kamerorna på marknaden just nu. Har inte testat D700, men väl D3 och den imponerar verkligen. D700 har i stort sett samma egenskaper bildresultatmässigt.

Egentligen sitter du i en bra sits vad gäller kameraval: Det kommer många intressanta kameror framöver, men tyvärr finns inga riktiga tester.

Dessutom kan du ju tänka över köpet riktigt noga.

En personlig fråga som du inte behöver besvara: Varför gjorde du dig av med din kamera?

MVH/Lennart
Sant att jag verkligen kan tänka över mina framtida köp men hur man än vänder och vrider på det blir det aldrig helt som man skulle önska iallafall. Min dröm skulle vara om G10 hade en stor sensor och samma batteri som 30-40-50D. En laddare, en kamera till gatufoto att stoppa i fickan och en kamera(1,6crop-faktor) till fjärilar&fåglar.
Jag har fortvarande kvar blixt,konverter och 400mm 5,6 men inget av dessa skulle hindra mig till ett byte till Nikon. Läste lite på D700 tråden tills jag fick reda på att den bara skulle ge 5,1mp-filer i crop-läget. Tyckte det lät för litet med 5,1mp-filer och därmed började jag invänta tills nu.
Mvh Thomas
 

elbe

Avslutat medlemskap
De har varit lugnt här ett tag...

I dag så plockade Zeiss fram ett Distagon T 21/2,8 med EF-fattning med all automatik fungerande men utan AF-motor, det ska ändå fungera bra med fokusindikeringen i kameran.

I morgon vet jag/vi vad Canon kommer med för nytt i kameraväg. FF naturligtvis men i vilken prisklass?..

Går allt som jag hoppas så blir det en ny FF, eller gamla hederliga 5D, och ett nytt objektiv som matchar kameran så småningom. Planeringen är dock väldigt långsiktig med kameran förhoppningsvis under hösten och objektivet under nästa år nångång... En FF tillsammans med min 40D blir nog bara Canon...

/Leif
 
ANNONS