Annons

Nikon z6

Produkter
(logga in för att koppla)

smislo

Aktiv medlem
Kan man kalla Z6 för spegellösa version av D750 med "lite" bättre på allt? Speciellt med tanke på ålder av D750...
 

AWid

Aktiv medlem
Kan man kalla Z6 för spegellösa version av D750 med "lite" bättre på allt? Speciellt med tanke på ålder av D750...
Ja det kan man väl om man vill:) Men det är två ganska olika kameror där det gemensamma väl i första hand är att de tillverkas av samma företag, att sensorerna har ungefär samma upplösning och att ergonomin påminner om varandra. I övrigt tycker i alla fall jag att det mesta är olika (äger en Z6 sedan några veckor). Sökare, AF, storlek, vädertätning, objektivfattning mm mm skiljer väldigt mycket.
Här är ett intressant youtubeklipp där kamerorna jämförs.
 

smislo

Aktiv medlem
Tack för klippet, jämförelse kändes rättvis fast han inte jämförde AF-C i "real life", lite synd...Tittat lite på Brad Hill och Thomas Hogan skriverier fast de skriver om Z7...
 

AWid

Aktiv medlem
Tack för klippet, jämförelse kändes rättvis fast han inte jämförde AF-C i "real life", lite synd...Tittat lite på Brad Hill och Thomas Hogan skriverier fast de skriver om Z7...
Fast Z 6 och Z 7 är i princip samma kamera men med olika sensorer. Z 7ans extremt höga upplösning är naturligtvis en (viss) fördel i vissa situationer, t ex landskapsfoto eller där man behöver beskära (croppa på nysvenska:-( ) mycket. Å andra sidan ger den lägre upplösningen i Z 6 vissa fördelar som högre fart på seriebildtagning, bättre lågljusegenskaper och bättre prestanda vid filmning. (Och naturligtvis prisskillnaden som var 18 000:- när jag beställde.)

En del sk "experter" har klagat på problem med följande fokus (AF-C). Själv har jag inte "drabbats" av detta, men å andra sidan har jag inte testat i alltför svåra situationer. Får väl se när fotbollssäsongen startar:) Men man måste ha klart för sig att autofokus, AF, fungerar annorlunda på spellöst än på gammaldags spegelreflex. Det krävs en del om- och nyinlärning som kanske inte alla "youtubare" hunnit med när det lånat kameran en eller två dagar för "test".

Nu är det nog så att alla moderna kameror, oavsett fabrikat, ofta är betydligt mer kompetenta än deras ägare/användare (inklusive vi som häckar här på fotosidan:). Jag tror faktiskt att få (amatör)fotografer klarar av att utnyttja sina kameror upp till deras fulla kapacitet. Därför blir de flesta "vs-diskussioner" tämligen fåniga (för att inte tala om alla stolligheter som dyker upp i diskussioner om småbild (FF) vs APS-C:)
 

PMD

Aktiv medlem
En del sk "experter" har klagat på problem med följande fokus (AF-C). Själv har jag inte "drabbats" av detta, men å andra sidan har jag inte testat i alltför svåra situationer. Får väl se när fotbollssäsongen startar:) Men man måste ha klart för sig att autofokus, AF, fungerar annorlunda på spellöst än på gammaldags spegelreflex. Det krävs en del om- och nyinlärning som kanske inte alla "youtubare" hunnit med när det lånat kameran en eller två dagar för "test".
RIktiga experter, som Dpreview, klagar på att AF-C-interfacet med tracking är tämligen annorlunda än på Nikons ESR-kameror, och det inte skulle behöva vara så. Följ länken för en längre förklaring.

Just den där saken får mig att bli lite ledsen på Nikon. Nikon Z6 är den spegelfria småbildskamera jag har siktat på eftersom den på i stort sett alla punkter är bättre än Canon EOS R. Sen kommer den där kallduschen. (Canon EOS R lär ha ett AF-interface som är betydligt mer likt det hos Canons spegelreflexkameror, men EOS R har ju inte IBIS så den går fetbort).
 

AWid

Aktiv medlem
RIktiga experter, som Dpreview, klagar på att AF-C-interfacet med tracking är tämligen annorlunda än på Nikons ESR-kameror, och det inte skulle behöva vara så. Följ länken för en längre förklaring.

Just den där saken får mig att bli lite ledsen på Nikon. Nikon Z6 är den spegelfria småbildskamera jag har siktat på eftersom den på i stort sett alla punkter är bättre än Canon EOS R. Sen kommer den där kallduschen. (Canon EOS R lär ha ett AF-interface som är betydligt mer likt det hos Canons spegelreflexkameror, men EOS R har ju inte IBIS så den går fetbort).
Jo jag har sett deras synpunkter på Z 7s AF-C och visst - det är klart att den avviker från hur det funkar på Nikons spegelreflexer (jämför med D800). Tom Hogan är också inne på samma spår. Samtidigt kan man ju notera att Dpreview utsett Z 7 till "High-End kamera of the year" så den är väl inte fullt usel som en del hävdar.

Fast är fågel eller snabba sporter de huvudsakliga favoritmotivet finns det säkert skäl att även fortsättningsvis välja spegelreflex, t ex D500 eller Canons 7D II, som båda har snabb och väl beprövad följande fokus:)
 

PMD

Aktiv medlem
Jo jag har sett deras synpunkter på Z 7s AF-C och visst - det är klart att den avviker från hur det funkar på Nikons spegelreflexer (jämför med D800). Tom Hogan är också inne på samma spår. Samtidigt kan man ju notera att Dpreview utsett Z 7 till "High-End kamera of the year" så den är väl inte fullt usel som en del hävdar.
Nej, den tycks i mångt och mycket en alldeles utmärkt kamera (och Z6 tror jag är ännu bättre för min del), men att Nikon gör en sån tabbe med AF-interfacet är mycket irriterande och ganska obegripligt. Jag får intrycket att det är två olika grupper som sysslar med det "vanliga" AF-systemet respektive det bildsensorbaserade dito, och att de inte pratar så mycket med varandra.

Eller så är det en högre chef som har fått för sig att eftersom AF i Z-kamerorna är bildsensorbaserad så måste gränssnittet till AF-systemet vara likt Live View-gränssnittet, eller åtminstone inte vara likt det traditionella gränssnittet till AF i Nikons ESR:er.

Det tycks vara ont om fotografer bland konstruktörer och utvecklare i rätt många kamerabolag.

Fast är fågel eller snabba sporter de huvudsakliga favoritmotivet finns det säkert skäl att även fortsättningsvis välja spegelreflex, t ex D500 eller Canons 7D II, som båda har snabb och väl beprövad följande fokus:)
Det råder nog ingen tvekan om den saken, men det är inte AF-prestandan jag klagar på utan hur man rattar AF-systemet.
 

ztenlund

Aktiv medlem
RIktiga experter, som Dpreview, klagar på att AF-C-interfacet med tracking är tämligen annorlunda än på Nikons ESR-kameror, och det inte skulle behöva vara så. Följ länken för en längre förklaring.

Just den där saken får mig att bli lite ledsen på Nikon. Nikon Z6 är den spegelfria småbildskamera jag har siktat på eftersom den på i stort sett alla punkter är bättre än Canon EOS R. Sen kommer den där kallduschen. (Canon EOS R lär ha ett AF-interface som är betydligt mer likt det hos Canons spegelreflexkameror, men EOS R har ju inte IBIS så den går fetbort).
Egentligen är det väl annorlunda, men ändå inte. Det påminner om Lv-läget istället för hur det är via sökaren. I vissa lägen kan det nog ha sina poänger, men om man bara vill fotografera via sökaren "som vanligt" framstår det helt klart som betydligt mer tveksamt.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, det är skillnaden mellan Nikons ESR:er och Z-kameror när man fotograferar med sökaren som avses. Det underlättar inte direkt för de som kommer att ha båda sorternas kameror.

Eftersom det handlar om programvara till allra största delen så är det ett medvetet beslut av någon som inte förstår fotografer.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Samtidigt kan man ju notera att Dpreview utsett Z 7 till "High-End kamera of the year" så den är väl inte fullt usel som en del hävdar.
För de som inte känner till konkurrenterna så var det dessa Z7 tävlade mot i kategorin.

Fujifilm GFX 50R
Panasonic Lumix DC-GH5S
Panasonic Lumix DC-G9

/Stefan
 

smislo

Aktiv medlem
Nej, den tycks i mångt och mycket en alldeles utmärkt kamera (och Z6 tror jag är ännu bättre för min del), men att Nikon gör en sån tabbe med AF-interfacet är mycket irriterande och ganska obegripligt. Jag får intrycket att det är två olika grupper som sysslar med det "vanliga" AF-systemet respektive det bildsensorbaserade dito, och att de inte pratar så mycket med varandra.

Eller så är det en högre chef som har fått för sig att eftersom AF i Z-kamerorna är bildsensorbaserad så måste gränssnittet till AF-systemet vara likt Live View-gränssnittet, eller åtminstone inte vara likt det traditionella gränssnittet till AF i Nikons ESR:er.

Det tycks vara ont om fotografer bland konstruktörer och utvecklare i rätt många kamerabolag.


Det råder nog ingen tvekan om den saken, men det är inte AF-prestandan jag klagar på utan hur man rattar AF-systemet.
Det kanske något som kommer att finslipas, rättas i kommande mjukvaru uppdateringar? Enligt vissa källor har NIKON lovat att uppdatera spegellösa kameror någorlunda bättre an sina DSLR.
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
D750 är fortfarande bättre kamera för snabb action och fågelfoto tex. AF är helt enkelt mycket bättre än hos Z6/Z7. Vi pratar stor skillnad nu och det kan vara viktigare för en del än spegel eller inte :)
 

smislo

Aktiv medlem
D750 är fortfarande bättre kamera för snabb action och fågelfoto tex. AF är helt enkelt mycket bättre än hos Z6/Z7. Vi pratar stor skillnad nu och det kan vara viktigare för en del än spegel eller inte :)
Är du säker på detta? Stor skillnad mot D750? Z6 är väl lite snabbare kamera än Z7? Dessutom klarar Z6 nästan dubbelt så mycket bilder/ sek än D750...
 

AWid

Aktiv medlem
Jag skulle nog vara nöjd med AF-prestandan hos Z6/Z7, men fortfarande missnöjd med interfacet.
Fast det är inte så tokigt när man blir van:).
Några stora fördelar med Z-modellerna är bl a att fokuspunkterna täcker hela bildytan, att man enkelt kan välja fokuspunkt genom att "peta" direkt på skärmen och att det finns en dedikerad AF-ON-knapp (som saknas på D750). (Dessutom slipper man finjustera för fokusfel hos objektiven).

Jag är sedan tidigare rätt inkörd på Nikons 51-punkterssystem (som bl a finns på D750) och det jag framför allt saknar på Z-modellen är "3D-tracking" som borde varit möjligt att ha med även på en spegellös. Men som sagt - jag blir mer och mer överens med och förtjust i Z 6:ans fokussystem allt eftersom jag använder kameran.

Jag delar inte "Der Steppenwolfs" kategoriska sågning av fokussystemet på Z 6/7 relativt D750. Men han kanske har andra erfarenheter med sin Z 6/7 än vad jag har. (Och som jag nämnt tidigare så skulle varken Z 6 eller D750 vara mitt val om jag var fågel- eller actionnörd. Då blev det nog en D500).
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Bra att tänka på är om man rasslar på i 12 b/s är att man låser exponeringen och "endast" får 12bits RAW istället för 14bits.

/Stefan
 

PMD

Aktiv medlem
Fast det är inte så tokigt när man blir van:).
Ja, så är det ju med det mesta, men sen måste man återvänja sig vid sin andra Nikonkamera med spegel ...

Och sen tvärtom. Etc.

Nikon hade ju enkelt kunnat göra AF-interfacet mer likt det i ESR-kamerorna, men tappade bollen (som vi säger på svengelska).
 
ANNONS