Annons

Två Canon r5 eller två sony a1or till reportage.

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Står i valet och kvalet att ha två R5or eller ha två sony a1 or. Jag använder enbart fasta och mest 35 och 85 men ibland 24,50 och 135. Med bländare 1.2-2

Priset är inte så viktigt då jag hellre har bra utrustning som jag trivs med. Äger en del saker redan men vill bygga upp ett bra kit.

Jag inte testat a1 men a7rIV och a7siii har jag en hel del erfarenhet av samt andra Sonykameror. Så har ganska god kunskap om de.

Kommer främst vara till reportage till olika tidningar / magasin.


Här mina för och nackdelar


R5 - interface, system och hur den hanteras är långt mycket bättre än Sonys. Även huset känns mycket bättre. Detta är såklart en smaksak men man märker att Canon har frågat fotografer som har det som yrke medans sony frågat infulensers och ingenjörer, om man ska hårdra det.


R5 - Sensor är mycket sämre än Sonys och Canon ligger alltid några år efter. Vilka minns när man fick dras med 5d mkIII medan konkurenterna hade långt mycket bättre. Däremot kan jag gilla canons färger mer. Frågan är däremot innan Canon fått ut r5 mkII hur mycket sony och andra hunnit komma före.


Sony - inte helt bra hantering, hus och uppbyggnad, man har gjort huset så litet som möjligt vilket har gjort att ergonomi och annat har fått lida lite. Vissa objektiv har bländarring andra inte.
Däremot går den att ändra så man får egna inställningar men lever inte upp till r5 i alla fall. Tror inte a1 är mycket bättre eller sämre än a7sIii på detta.


Filma kommer jag göra minimalt med dessa kameror och inget som är någon dealbraker. Då jag främst använder andra kameror till det.


Objektiv och tillbehör tycker jag är motsvarade för båda, så ser ingen fördel eller nackdel till någon där.



Är det någon som hunnit med att testa båda system riktigt eller gjort övergången och i så fall varför och hur har det fungerat?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har två Eos R5 och är väldigt nöjd med dem. Efter att ha testat Sony A1 under tre veckor kan jag säga att skillnaden mellan kamerorna inte är så stor. Skillnaden ligger främst i förekomsten av rolling shutter. För stillbild är det inte någonstor sak eftersom Eos R5 kan ta 12 bilder/s med mekanisk slutare. Ett plus för Canon är effektivare IBIS.

Canon väntas för komma med en motsvarighet till Sony A1 och Nikon Z9 under året. Alltså en kamera med stackad sensor.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag har två Eos R5 och är väldigt nöjd med dem. Efter att ha testat Sony A1 under tre veckor kan jag säga att skillnaden mellan kamerorna inte är så stor. Skillnaden ligger främst i förekomsten av rolling shutter. För stillbild är det inte någonstor sak eftersom Eos R5 kan ta 12 bilder/s med mekanisk slutare. Ett plus för Canon är effektivare IBIS.

Canon väntas för komma med en motsvarighet till Sony A1 och Nikon Z9 under året. Alltså en kamera med stackad sensor.
Rolling shutter & 1/500 blixsync är ju det som ger fördel till A1.

Blir intressant och se vad canon kommer med.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Eftersom du alltid sågar Canons sensorer är du inte trogen ditt gnäll om du skaffar R5.
Sen är dessa kameror i sig ingen begränsning i sig utan där är fotografen flaskhalsen.
Canon R5 har sämre sensor den ligger i nivån med Sony a7R så ungefär 7 år efter Sony. Ovasett hur bra fotograf du är kommer du du inte runt dessa begräsningar.
 

Bengf

Aktiv medlem
i din genomgång av R5 och A1 Jonas så går det inte att se något annat än att R5 är en klar vinnare för dig, tyvärr så går det inte att plocka ihop det bästa från olika modeller. R5 verkar så bra så det kan ju inte vara bråttom med någon R1 som också då kommer att bli en dyrare kamera. Magnus ser inte eller några större fördelar med den nya A1 och dessutom 25000 kr dyrare än R5, i Sverige blir nog inte A1 någon större framgång Sverige är mera ett Canon/Nikonland, med starka traditioner. DPR tycker lite annorlunda om A1 och anser den mycket bra att hålla och hantera, greppdelen är 5mm tjockare än hos A7RIV.
 

nutte

Aktiv medlem
Om du inte har stort behov av att filma kanske Sony A9II är billigare men ändå bra kandidat(er)? Har kört Nikon, Canon och nu Sony sen några år fast bara 2x A9 och en "bortkastad" A7RIV då det inte blev många uppdrag, skulle inte vilja byta tillbaka och A1an verkar trevlig/bra men lite dyr/overkill för mig. Men mycket hänger ju på om du tänkt fota något som rör sig med tyst slutare (teater, dans, skygga djur, golf)..R5 är ju en bra kamera annars om du inte behöver detta.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Med tanke på att Canon 5D IV och 5D III ligger på 1 och 3 i World Press Photo 2020 så ska nog både A1 och R5 duga för dig ;)

Känns mer om vilket system, med gluggar och hela den biten, som passar dig än om det skiljer lite i dynamiskt omfång under iso 400 (annars är det helt jämnt i dr mellan A1 och R5). I nuläget har tex Canon inte någon 35/1,4 för rf-systemet om den gluggen är viktig för dig.
 

UlfHan

Aktiv medlem
nutte: Men mycket hänger ju på om du tänkt fota något som rör sig med tyst slutare (teater, dans, skygga djur, golf)..R5 är ju en bra kamera annars om du inte behöver detta.

Vad menar du med detta? Tycker du att R5 har en elektronisk slutare som är för högljudd?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag hade nog valt A1 p.g.a bättre sökare.
Dock får man väl välja mellan högre upplösning/storlek eller högre uppdateringshastighet. Man kan inte få båda.

Sedan har jag så svårt för Sonys kamerahusformgivning rent generellt, även om de förbättrar den med myrsteg, att Canon vinner på "walk-over" för stillbild, men det finns uppenbart de som inte stör sig på detta. En sak som jag tycker är lite kul är att jag stört mig på att Canon bara haft sitt större hjul nedtill på baksidan på spegelreflexerna, men på de R5 och R6 har de satt dit en ratt upptill precis som de flesta andra tillverkare har på åtminstone mer avancerade modeller.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det hade varit bra kan jag tycka om Sony tagit chansen med just A1 att göra den lite större, det hade passat extra bra rent av lämpligt med introduktionen av en helt ny kamera med eget namn och allt. Angående stillbilds kvalitet så kan jag bara försöka gå på allmänna testresultat och vad jag läst så verkar det som att det är Nikons Z7 kameror som har den allra bästa bildkvaliteten även om det är små skillnader och för möjligheten med Iso 64 där vid bas-iso.
Dock får man väl välja mellan högre upplösning/storlek eller högre uppdateringshastighet. Man kan inte få båda.

Sedan har jag så svårt för Sonys kamerahusformgivning rent generellt, även om de förbättrar den med myrsteg, att Canon vinner på "walk-over" för stillbild, men det finns uppenbart de som inte stör sig på detta. En sak som jag tycker är lite kul är att jag stört mig på att Canon bara haft sitt större hjul nedtill på baksidan på spegelreflexerna, men på de R5 och R6 har de satt dit en ratt upptill precis som de flesta andra tillverkare har på åtminstone mer avancerade modeller.
Hur men du med Walk-over för stillbild, det betyder ju att man inte kommer till test eller match, lämna Walk-over är förlorade poäng;)
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Om du inte har stort behov av att filma kanske Sony A9II är billigare men ändå bra kandidat(er)? Har kört Nikon, Canon och nu Sony sen några år fast bara 2x A9 och en "bortkastad" A7RIV då det inte blev många uppdrag, skulle inte vilja byta tillbaka och A1an verkar trevlig/bra men lite dyr/overkill för mig. Men mycket hänger ju på om du tänkt fota något som rör sig med tyst slutare (teater, dans, skygga djur, golf)..R5 är ju en bra kamera annars om du inte behöver detta.
Jag fotar en del på filmlocations och nu var det länge sedan pga av covid men a7riii är ju rena skiten på elektronisk slutare. A9II har både låg upplösning och sämre DR. Då jag nu är van vid minst 40 mp.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Med tanke på att Canon 5D IV och 5D III ligger på 1 och 3 i World Press Photo 2020 så ska nog både A1 och R5 duga för dig ;)

Känns mer om vilket system, med gluggar och hela den biten, som passar dig än om det skiljer lite i dynamiskt omfång under iso 400 (annars är det helt jämnt i dr mellan A1 och R5). I nuläget har tex Canon inte någon 35/1,4 för rf-systemet om den gluggen är viktig för dig.
World press photo mäter väl inte inte tekniskt kvalitet heller så..

35/1.4 är en glugg som jag använder mycket vilket är en stor nackdel men de måste väl ändå Canon ha som prio.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Vilken typ av reportage är så krävande att det inte räcker med R5:ans sensor? Har väldigt svårt att tänka mig att det är ett reellt problem...
Problemet är som sagt att gå tillbaka ca 7 år i tiden det är detta. Testa att starta en iPhone 4 och börjar surfar runt all tyckte då att den var fantastiskt men idag är den i princip värdelös. Nu är det ju inte riktigt så med Canon sensor menen fortfarande sämre
 

gunnargren

Aktiv medlem
35/1.4 är en glugg som jag använder mycket vilket är en stor nackdel men de måste väl ändå Canon ha som prio.
Den lär nog komma i år, eller första halvan nästa år. Dem har en 35/1,8 som verkar helt ok, men ingen 1,4 än så länge.

Problemet är som sagt att gå tillbaka ca 7 år i tiden det är detta. Testa att starta en iPhone 4 och börjar surfar runt all tyckte då att den var fantastiskt men idag är den i princip värdelös. Nu är det ju inte riktigt så med Canon sensor menen fortfarande sämre
Nu får du det att låta som Canon´s sensor är mycket sämre, vilket inte stämmer. Efter iso 400, är det i stort sett lika om man tittar på DXO. Sen finns det vissa andra fördelar för Sony, som ingen rolling shutter, högre fps och än så länge större objektiv utbud, men samtidigt har Canon bättre bildstabilisering och dem objektiv som kommit är riktigt bra. Som jag skrev tidigare så tror jag ingen av dess kameror kommer begränsa dina möjligheter att ta tillräckligt bra bilder för reportage osv.
 
Senast ändrad:
ANNONS