Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är spegel på väg bort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Light Head

Aktiv medlem
Hur är det. Är den spegellösa systemkameran påväg att ta över? Blir det bättre, eller ens billigare?

Vilka fördelar blir det för en normal hobbyfotograf? Förutom att ny teknik ofta blir snabbare och högre specad på det mesta.
 

lonian

Aktiv medlem
Hur är det. Är den spegellösa systemkameran påväg att ta över? Blir det bättre, eller ens billigare?

Vilka fördelar blir det för en normal hobbyfotograf? Förutom att ny teknik ofta blir snabbare och högre specad på det mesta.
Förvänta dig inte många nya spegelkameror.
Fördelen är att många säljer sin DSLR och begagnad utrustning kan köpas billigare för dem som vill fortsätta med det.

Spegellöst är oftast lättare utrustning med ögonfokus och fokus över hela sensorn. Det du ser i ögonmusslan är vad den färdiga bilden blir.

Att den spegellösa blir billigare vet jag inte.
 
Senast ändrad:

martley

Aktiv medlem
Färre rörliga delar borde vara en fördel i hållbarhetssynpunkt. Men en ännu känsligare mekanisk komponent i en kamera är slutaren, kan man ersätta den med en elektronisk dito så skulle man bli av med ännu fler mekaniska komponenter. Fast förutom att bestämma hur länge sensorn ska exponeras fyller slutaren även en skyddande funktion genom att täcka över sensorn när den inte används. Tar man bort den mekaniska slutaren förlorar man den funktionen.

Men visst, spegeln är nog historia. Canon kommer t.ex. inte att lansera en uppföljare till 1DX III, och det är sedan länge känt att det inte kommer någon annan uppföljare till 7D II än den befintliga 90D, som i sin tur nog blir den sista tvåsiffriga modellen.
 

Viewmaster

Aktiv medlem
Hur är det. Är den spegellösa systemkameran påväg att ta över? Blir det bättre, eller ens billigare?

Vilka fördelar blir det för en normal hobbyfotograf? Förutom att ny teknik ofta blir snabbare och högre specad på det mesta.
Att spegellöst är här för att stanna och i de allra flesta fall ta över tror jag inte att någon tvekar om, åtminstone inte jag.
Bättre? Ja, det tror jag. Tystare, mindre vibrationer, lägre vikt, mindre hus (i den mån det är en fördel), färre rörliga delar, snabbare seriebildtagning... Billigare? Nej, det tror jag inte att man skall vänta sig.
Största fördelen för den hobbyfotograf som inte värderar någon av fördelarna ovan högt, är nog som Ionian säger ovan att utbudet av begagnade bra traditionella DSLR kan bli mer tillgängligt.
 

acke

Avslutat medlemskap
Ja, spegelfria kameror är framtiden. Förutom de fördelar som redan nämnts så ger spegelfritt också större frihet att designa objektiv. När spegeln inte stjäl utrymme så kan objektivets bakre lins placeras närmare sensorn, vilket är en fördel för vidvinklig optik. Man kan också tillåta sig att korrigera optiska fel på elektronisk väg, eftersom fotografen aldrig ser den verkliga bilden som projiceras på sensorn. Fotografen ser bara en korrigerad elektronisk bild i sökaren.

En annan fördel är att FS-medlemmarna inte behöver oroa sig lika mycket för fokuseringsavvikelser och ständiga mikrojusteringar när skärpan ställs direkt på sensorplanet. Nattsömnen blir bättre.😉
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Det blir billigare att tillverka och försäljningsmarginalen (tillverkarens vinst) kan ökas utan att köparna märker det.
Mekanik, som också kräver manuellt montage är dyrt och blir knappast billigare. Kan man lösa funktionen med elektronik är det lockande för tillverkarna (de får också sälja nya objektiv som bonus). Priset på elektronik går ner när utvecklingskostnaden är betald.
Så ja. Om inte marknaden kräver mekaniska speglar (t.ex om vissa egenskaper inte kan ersättas) så går utvecklingen dit.
Spegellösa kameror tycks ha tagits emot av marknaden med öppna armar så utvecklingen går förmodligen snabbt.
 
Senast ändrad:

atotowi

Aktiv medlem
Ja, spegellöst kommer att ta över/bli dominerande (det finns alltid de som tycker att det var bättre förr).
Tekniken är i stark utveckling och det kostar pengar. Just nu befinner vi oss i stadiet när mobiltelefon tekniken ska skalas upp både inom foto men även inom IT. Pengarna för utveckling ligger i high-end segmentet men kommer så småningom att bli tillgängligt för den bredare marknaden.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hur är det. Är den spegellösa systemkameran påväg att ta över? Blir det bättre, eller ens billigare?

Vilka fördelar blir det för en normal hobbyfotograf? Förutom att ny teknik ofta blir snabbare och högre specad på det mesta.
Spegelreflexkameror har aldrig varit norm, enligt min uppfattning. Att den är på väg bort är klart. Om det blir bättre? Vad är fotografens önskemål? Vill du ha en kamera som är redo medan du väntar i timmar på ett motiv så är spegelreflexkameror att föredra, de drar ju ingen ström påslagna. Billigare, inte alls, pengarna som tillverkarna sparar på billigare tillverkning behåller dem själva, som alltid. Anledningen till produktcykler är just effektivare och billigare tillverkning, möjlighet till prishöjningar då den nya produkten är ju ändå lite bättre än den gamla. Fördelen är väl att man får i bästa fall en föreställning i sökaren som ligger närmare verkligheten, men fotar man raw kvittar det mesta då bilden ändå måste tuggas genom ett bildbehandlingsprogram. Jag tycker inte man ska glömma hur stor roll fotografen har för bildens utseende. Se länk.

 

c.m.s

Aktiv medlem
Sett till nyförsäljning så har ju redan de spegellösa tagit över då majoriteten av sålda kameror sedan en tid tillbaka nu är spegellösa modeller.

Det är främst riktigt billiga DSLR som fortfarande säljer en del.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hur är det. Är den spegellösa systemkameran påväg att ta över? Blir det bättre, eller ens billigare?

Vilka fördelar blir det för en normal hobbyfotograf? Förutom att ny teknik ofta blir snabbare och högre specad på det mesta.
Ny teknik är nästan alltid dyrare i början men om tio femton år finns det säkert spegellösa instegsmodeller med global utläsning till rimligt pris. Nikon Z9 är ju nästan där redan, billigare än D6 och slutarlös, om än inte fullt global utläsning ännu.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Pentax är väl de enda som envist fortsätter med DSLR. Nu när alla andra har gått över till spegellöst så hävdar Pentax att man skall bli "DSLR marketleader". Det blir dom ju per automatik så det är väl inte så mycket som krävs från marknadsavdelningen kan jag känna. Det är synd. Hoppas dom tar utvecklingen på större allvar. Men det finns ju många som tror att det är ett medvetet val från Pentax att självdö. Hoppas verkligen inte det.

Som direkt svar på frågan; spegellöst är utan tvekan nr 1 och det solklara även i framtiden. Har man väl testat spegellöst - i synnerhet med dagens teknik och EVF:er så förstår man snabbt varför.
 

esbtse

Aktiv medlem
Hur är det. Är den spegellösa systemkameran påväg att ta över? Blir det bättre, eller ens billigare?

Vilka fördelar blir det för en normal hobbyfotograf? Förutom att ny teknik ofta blir snabbare och högre specad på det mesta.
Kamera tillverkarna går dåligt och de vill att du byter ut din fungerande utrustning för attöka på sina vinster. Spegelösa är bättre som videokamera än DSLR. Kan komma bättre vidvinklar i framtiden. Annars ingen större skillnad i dagsläget. iBIS fungerar bäst på små sensorer. Jag stannar i gammla F-systemet och behöver ej spegelöskamera till FF. Dock funderar jag på en spegelöskamera med adaptrar till mina MF optik då denna lösning blir billigare än ett digitallt bakstycke.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
På den tiden när vi köpte "sensorn" på plast rulle med mer eller mindre fast ISO som sedan skickades in var livscykeln för kamerorna väldigt annorlunda. Man kunde ha dem under många år. Valet av objektiv var dessto viktigare och det som avgjorde. Intressant att tänka tillbaka

Kodachrome, Ektachrome hette mina favorit sensorer...
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag räknar alla kameror.
Ja, då kan det nog vara rätt. De kameror som nästan alla som frekventerar ett sånt här forum är intresserade av är dock inte engångskameror som man slänger när filmen är slut, kompaktkameror som på sin höjd har inställningen sol eller moln och så vidare. Så i den här miljön är ditt urval inte relevant.

Idag är nog telefonen dominerande, om man nu ska räkna en telefon som kan ta bilder som en kamera.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Idag är nog telefonen dominerande, om man nu ska räkna en telefon som kan ta bilder som en kamera.
[/QUOTE]

Det är väl självklart att det är kameror. Det är ju därför ”ingen” köper ”kameror” längre. Om man har en iPhone13 och tar bort alla funktioner, och då menar jag verkligen alla funktioner, utom kamerafunktionerna och möjligtvis möjligheten att koppla till datorn (eller hemmanätverket), skulle det då vara en telefon eller kamera? Jag skulle säga att det är en ytterst kompetent kamera men dyr och har dålig ergonomi. Jag tyckte att Karl Taylor i filmen jag länkade till var ganska tydlig i min poäng.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Det finns nog inget som tyder på motsatsen. Fördelarna är många. Vikten är nog det första man märker, men också att det är lättare att designa objektiv, särskilt vidvinklar, när man inte behöver ha bortåt fyra centimeter mellan sensor och bakre linselement. Med våra ökade krav på optisk kvalitet redan vid stora bländare har spegelreflexobjektiven blivit gigantiska, medan de spegellösa är ganska måttliga. Nikons 24-70/2,8 för Z väger två hekto mindre än för F och är, vad jag förstår, bättre.

Jag trivs ännu bäst med spegelreflex, men också jag märker nackdelarna. Den högljudda slutaren är ett problem när man plåtar teater, musik och bröllop, och min väska blir klart tung. Det är väl högst troligt att mina två spegelreflexer blir mina sista.
 

PMD

Aktiv medlem
Spegelreflexkameror har aldrig varit norm, enligt min uppfattning.
Åjo, bland systemkameror var spegelreflexkameran norm i åtminstone cirka 50 år. Men spegelfritt har utmanat den normen de senaste tio åren, ungefär.
Min första spegelfria systemkamera fyllde tio år för några veckor sen, och den är här för att stanna.
 
Senast ändrad:
ANNONS