Annons

Kamerahus (Canon) för fågel/sport - tänker jag rätt?

fredrikb81

Aktiv medlem
Hej!

Jag har efter ett gäng års uppehåll tagit upp fotograferandet igen. Fotar framförallt fågel/natur men även en del sport (har två småtjejer som håller på med diverse idrott).

Sedan tidigare har jag ett Canon 5D MkIII och ett 24-70/2.8L II. Nu har jag kompletterat med ett 400/2.8 IS II samt ett par extenders. Nu har det blivit dags att uppgradera kamerahuset och jag försöker reda ut vilka alternativ som är vettiga om jag vill lägga max 15-20k (köper helst begagnat). Det är Canon som gäller och jag har tidigare använt större hus som bl a 1D MkIV, 1Ds MkII vilket jag tycker har varit en bra balans med tunga teleobjektiv (har tidigare haft 500/4). Viktigt, förutom bra bildkvalitet såklart, är riktigt bra autofokus samt hög seriebildtagning.

Efter att ha kollat runt lite och läst landar jag i att:

- De riktigt vassa spegellösa R3 eller R5 är båda utom budget (40-50k respektive 35k med batterigrepp) och kommer sannolikt inte komma ned i pris på ett bra tag framöver
- Det spegellösa alternativet är då R6 (för runt 15k med batterigrepp) men då är det ett betydligt mindre kamerahus med färre funktioner och sämre vädertätning med mera som sannolikt kommer kännas lite "klent" och begränsade i förhållande till 400/2.8.
- På spegelsidan är det 1Dx MkIII som är bäst men det ligger utom budget (30-35k) och jag lite tveksam till andrahandsvärdet på ett par års sikt när fler går över till spegellöst
- Kvar blir då 1Dx Mk II som går att få runt 15k. Känns som en bra kompromiss som uppfyller det jag ska ha den till, men det som gör mig lite tveksam är att det trots allt är en åtta år gammal modell.

Så vad säger ni? Tänker jag fel eller är det rimligt att landa i att att 1Dx Mk II är ett smart alternativ?

Inga rätt eller fel såklart, men tar gärna input.
 

UlfHan

Aktiv medlem
Du kommer att få markant flera skarpa bilder med R6. Försök prova ett R6 så får du se vad du tycker. Jag köpte en R5 och tänkte ha kvar 5D4 som backup. Jag sålde den efter en vecka, det går inte att jämföra AF.
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Du kommer att få markant flera skarpa bilder med R6. Försök prova ett R6 så får du se vad du tycker. Jag köpte en R5 och tänkte ha kvar 5D4 som backup. Jag sålde den efter en vecka, det går inte att jämföra AF.
Har du jämfört med en 1Dx II och är skillnaden i autofokus lika stor? Tyckte det var ett rejält byte ner i AF från min 1D MkIV till 5D MkIII när jag gjorde det bytet för några år sedan. Tänker mig att en 1Dx MkII borde vara väsentligt bättre än 1D MkIV (som jag då tyckte var riktigt bra).
 

ztenlund

Aktiv medlem
Har du jämfört med en 1Dx II och är skillnaden i autofokus lika stor? Tyckte det var ett rejält byte ner i AF från min 1D MkIV till 5D MkIII när jag gjorde det bytet för några år sedan. Tänker mig att en 1Dx MkII borde vara väsentligt bättre än 1D MkIV (som jag då tyckte var riktigt bra).
Det som folk framförallt blir till sig i brallorna av är motivigenkänningen och kamerans förmåga att automatiskt flytta fokuspunkten utefter detta, snarare än ren fokusprestanda som sådan.
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Okej, så det är så stor skillnad? Då måste ju 1Dx MkIII vara sista skriket från det förgångna innan den serien läggs ned?

Låter som att jag kanske behöver tänka ett varv till här…
 

ztenlund

Aktiv medlem
Okej, så det är så stor skillnad? Då måste ju 1Dx MkIII vara sista skriket från det förgångna innan den serien läggs ned?

Låter som att jag kanske behöver tänka ett varv till här…
Så är det, 1D X III är i princip en spegelreflex korsad med en spegellös av något äldre datum. Det senare i Lv-läge. Nu hör jag främst till gula laget, men det röda sade väl rakt ut för några år sedan att de slutade utveckla nya kameror från typ 5D-serien och uppåt. Och utifrån agerandet senare är det sannolikt så rätt över linjen, vilket kanske inte är en överraskning. Att det gula laget gör samma sak är rätt tydligt nu. Det skulle vara om de kör modell F6, men det är ganska osannolikt tycker jag, eftersom F6 hade samma fattning som de digitala, men så är det inte med de spegellösa.

Jag tycker inte att spegellösa kameror är utan nackdelar, men om vi pratar om att jaga fåglar så har toppmodellerna uppenbara fördelar om man är ute efter mer automatik. En spegelreflex kräver i högre grad att fotografen instruerar den vad den ska göra, vilket ju kan vara ganska utmanande med flaxande fåglar. AF-täckningen i nyare spegellösa är också normalt sett nästan hela bildytan, medan spegelreflexer mer är koncentrerade till ett område i mitten. Ska man filma är spegellösa också bättre, även om en del Canon-modeller kanske varit lite väl benägna att få värmeslag.

Det fina med både Canons och Nikons spegellösa att nyare objektiv fungerar väldigt bra på adapter, framförallt för stillbild. Hos Canon fungerar alla EF-objektiv (original iaf), medan hos Nikon behöver man inbyggd motor för att få autofokus, men det är ju inte en fråga hos Canon eftersom alla EF har det. Sedan kommer förstås prestanda att variera beroende på objektivet.

Att pröva är förstås det bästa du kan göra om du har möjlighet. De är lite olika och kan kräva viss anpassning, men för vissa områden överväger sannolikt fördelarna nackdelarna om man kan med elektronisk sökare osv. Om nackdelarna, förutom batteritiden och ev. synpunkter på sökaren, märks beror väldigt mycket på vad man gör med kameran.
 

UlfHan

Aktiv medlem
Jag har inte provat med någon 1DX men som framgår ovan så är grejen att med en R5/R6 så behöver du ha fågeln i sökaren. Med en DSLR så måste du ha en fokuspunkt på ögat på en fågel. Skillnaden är brutal om det är en snabb fågel. R5/R6 fixar inte skärpan på ögat i 100% men för mig ligger den på 85-90% om det är stora fåglar som örnar eller fiskljuse.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag har inte provat med någon 1DX men som framgår ovan så är grejen att med en R5/R6 så behöver du ha fågeln i sökaren. Med en DSLR så måste du ha en fokuspunkt på ögat på en fågel. Skillnaden är brutal om det är en snabb fågel. R5/R6 fixar inte skärpan på ögat i 100% men för mig ligger den på 85-90% om det är stora fåglar som örnar eller fiskljuse.
Sant eller ej med R5, då den påstods häpnadsväckande egenskaper som att fånga ett öga på flygande trollsländor även på längre avstånd.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har både 1DX Mark II och R3.
Där R3 kommer till sin rätt är den utmärkt med sin förmåga att följa motivet över större delen av sökarbilden. När jag fotograferar orienterare bland grenar och träd i skogen är det uppenbart att sådana hade de inte tillgång till när de tränade upp autofokusen. Inte ovanligt att jag får ställa in R3 så den bär sig åt som spegelreflexen för att hitta skärpan där.

Om fåglarna har himlen som bakgrund låter det rimligt att R3 sätter skärpan rätt i kanske 90% av fallen.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har både 1DX Mark II och R3.
Där R3 kommer till sin rätt är den utmärkt med sin förmåga att följa motivet över större delen av sökarbilden. När jag fotograferar orienterare bland grenar och träd i skogen är det uppenbart att sådana hade de inte tillgång till när de tränade upp autofokusen. Inte ovanligt att jag får ställa in R3 så den bär sig åt som spegelreflexen för att hitta skärpan där.

Om fåglarna har himlen som bakgrund låter det rimligt att R3 sätter skärpan rätt i kanske 90% av fallen.
Den kanske bara känner igen bonsaiträd?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Okej, så det är så stor skillnad?
Ja, det är det. Har själv för något år sedan bytt till R-serien (från 7Dmk2 till R7) och det nya fokussystemet är helt otroligt. Det kräver en viss inlärning och är långtifrån ofelbart, men när det funkar (och det gör det oftast) är det enastående. För fåglar skulle jag aldrig fundera över något annat.
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Tack för all bra input. Får kanske tänka om här ändå och sikta på en R5.

Då blir bekymret istället att skyffla 45mp-filer i snabb serie istället…
 

Kisco

Aktiv medlem
Hej.

Jag bytte från 5D Mark IV till R6 och nu R6 Mark II.
Jag funderade länge på en R5 men jag tyckte inte det var värt priset. Visst, en R5 har fler MP men tror inte det är något du kommer märka av. Jag tycker du ska läsa på om skillnaden mellan en R5 vs R6 Mark II och fundera på om du har användning av en R5:a.

Jag ångrar inte köpet av min R6:a och jag har inga problem att få kameran att sätta fokus på mindre fåglars ögon.
/Kent
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Hej.

Jag bytte från 5D Mark IV till R6 och nu R6 Mark II.
Jag funderade länge på en R5 men jag tyckte inte det var värt priset. Visst, en R5 har fler MP men tror inte det är något du kommer märka av. Jag tycker du ska läsa på om skillnaden mellan en R5 vs R6 Mark II och fundera på om du har användning av en R5:a.

Jag ångrar inte köpet av min R6:a och jag har inga problem att få kameran att sätta fokus på mindre fåglars ögon.
/Kent
Tack! Och suck... kaninhålet bara fortsätter ner...

Det ser ju nästan ut som att R5 och R6 har precis samma spec sånär som på högre upplösning, snabbare minneskort och att R5an har displayen på ovansidan. Är det samma autofokusmodul (som eg är det viktiga)?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Känns 45mp lite onödigt och budgeten ändå ska spricka så är R6mkii ett mer färdigt hus än R6 och även R5 inom vissa områden. Af har tagit ett extra steg. Den kallas inte baby R3 för inte. Den har till och med några specifikationer som spöar R3.
 
Senast ändrad:
ANNONS