Annons

Letar Carry-on Backpack med mycket utrymme - och inte allt för dyrt

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Hej,

Jag undrar om någon vet om någon ryggsäck som skulle rymma allt detta som man även kan ta med som carry-on för min landscape/nature combo-utrustning.

1x kamerahus (Sony Alpha 7-serie) + 3 extra batterier (ja... vi snackar just nu om en A7Rii som tuggar batterier som godis)
2x normalstora objektiv (Tamron 28-200 + Tamron 17-28 (alt. VILTROX AF 16mm F1.8 FE ))
1x Teleobjektiv (Tamron 150-500)
1x DJI Mini 4 Pro inklusive fjärrkontroll och minst 1 extra batteri (laddaren kan gå i check-in)
1x 14" laptop (laddare kan gå i check-in)
1x battery pack för telefonen

Och helst också finnas utrymme för lite andra småsaker som man inte vill/får ha i check-in.

Vet att totalvikten för allt det ovan troligen går över de flesta flygfirmors maxvikter, men hittills i mitt liv har de aldrig kollat det, utan bara yttre storleken. 🤞

Och helst inte för dyr som sagt. Och helst så det rymmer med lens hoods. Eller brukar ni ha med lens hoods i era packningar?
 
Tror den finns (fanns iaf när jag köpte) i både en större och en mindre variant. En fördel är ju också att själva säcken är relativt lätt. (Vid någon flygning har man kontrollvägt och det var förstås några kilo över tillåten vikt, men när jag visade att det bara var kameror och liknande fick jag ta med den.)
 
Shimoda Action X50 skulle jag föreslå. Där väljer du insats efter behov. Insatsen kan du ta ut vilket är smidigt om nu flygbolaget skulle bråka. Då kan du ta ut insatsen och ändå få med dig det viktigaste. Dessutom är det en grym ryggsäck med gott om utrymme.
 
Hej!
Den lite större versionen av Mindshift Backlight recenserade jag här: https://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-testar/think-tank-mindshift-gear-backlight-36l.htm
Och den mindre Shimoda Explore V2 här: https://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-testar/shimoda-explore-v2-35-starter-kit.htm.
Jag har nu själv en Shimoda Explore V2 och gillar den fortfarande – även om den kan kännas lite tung utan utrustning och det är i längden ganska irriterande att ha en tung laptop "i locket".

Hej! Jag har nu äntligen varit och testat båda dessa väskor. Jag gillade nog mindshift mer. 36L-modellen är schysst! Men det som oroar mig lite är om man faktiskt får med sig den som carry-on? Den är några cm för stor enligt de flesta firmor i Europa. Har du haft några problem med den?
 
H
Hej! Jag har nu äntligen varit och testat båda dessa väskor. Jag gillade nog mindshift mer. 36L-modellen är schysst! Men det som oroar mig lite är om man faktiskt får med sig den som carry-on? Den är några cm för stor enligt de flesta firmor i Europa. Har du haft några problem med den?
Hej,
Precis, det skrev jag i artikeln. Väskan var ett testexemplar som skickas tillbaka till tillverkaren när den är färdigtestad så förutom den resa jag gjorde under testperioden har jag ingen erfarenhet att flyga med den vid andra tillfällen.
 
Hej! Jag har nu äntligen varit och testat båda dessa väskor. Jag gillade nog mindshift mer. 36L-modellen är schysst! Men det som oroar mig lite är om man faktiskt får med sig den som carry-on? Den är några cm för stor enligt de flesta firmor i Europa. Har du haft några problem med den?
Den är väl delvis mjuk? Det brukar betyda att man kan mosa ihop den lite för att få ned den i "testmallar" om den inte är fylld så att den håller på att spricka, även om jag inte kan säga något om den specifika väskan.
 
H

Hej,
Precis, det skrev jag i artikeln. Väskan var ett testexemplar som skickas tillbaka till tillverkaren när den är färdigtestad så förutom den resa jag gjorde under testperioden har jag ingen erfarenhet att flyga med den vid andra tillfällen.
Jag har inte kunnat läsa den då jag för tillfället inte har plusmedlemskap. 😅 Men ja, du nämner det i ingressen också.

På vissa forum menar de att det inte är så noga med just ryggsäckar; har sett massor av gymbaggar på flyg själv också som definitivt varit större än tillåtna storlek. Så I dont know...

Och även Ulf och Martin här ovan verkar ju ha haft bra erfarenheter. 😄
 
Jag har inte kunnat läsa den då jag för tillfället inte har plusmedlemskap. 😅 Men ja, du nämner det i ingressen också.

På vissa forum menar de att det inte är så noga med just ryggsäckar; har sett massor av gymbaggar på flyg själv också som definitivt varit större än tillåtna storlek. Så I dont know...

Och även Ulf och Martin här ovan verkar ju ha haft bra erfarenheter. 😄
Jag flyger ofta med olika kameraryggsäckar och jag har inte blivit stoppad än. Det är dock sällan de till yttermåttet är för stora, däremot oftast för tunga för handbagage. Men det gäller att se oberörd ut och inte låtsas om hur tung väskan är...
 
Man brukar oftast få ha en väska och ett personligt föremål (används oftast för handväskor), så jag klarade mig sist i alla fall när dom plockade alla som hade för många väskor med till gate med kameran hängandes på axeln.
 
Hej! Jag har nu äntligen varit och testat båda dessa väskor. Jag gillade nog mindshift mer. 36L-modellen är schysst! Men det som oroar mig lite är om man faktiskt får med sig den som carry-on? Den är några cm för stor enligt de flesta firmor i Europa. Har du haft några problem med den?
Det var skälet till att jag valde 26-modellen. Jag får precis plats med det jag behöver, och jag riskerar inte att behöva bråka om några cm vid incheckning. Oftast är det ingen som bryr sig, men på vissa flygplatser kan de vara petiga ibland.
 
Det bör inte vara någon risk med 36-litersmodell (som enligt mig är något i minsta laget. Har använt det en gång, blivit undersökt men absolut inte stoppad för att det varit för stor. Kör nu med antingen en 35-litersmodel med extra påsatta stota bälgfickor på 2,5 liter vardera, eller min shimoda 50 eller min F-stop 50-litersmodell. Aldrig varit problem med storleken och aldrig blivit kollad angående vikten. Skulle det bli problem med storleken så kommer jag att ta ut insatsen och förvara den under sätet samt spänna åt remmarna så att volymmåtten klaras på säcken. Har sett många med karbinväskor stora som min incheckade resväska så jag förstår inte hur det skulle vara ett problem med en liten 36-liters-säck. Flygningar till Rovaniemi, Malaga, Lesbos, Oman, Nairobi, Estland, Santiago de Chile, Peking m.m. med betydligt mer utrustning än vad du nämner.
 
Senast ändrad:
... aldrig blivit kollad angående vikten.
Det är ju ovanligt men det händer, både på lågprisbolag (där det sällan går att förhandla) och på "riktiga" bolag, där jag hittills alltid blivit godkänd efter att jag visat att innehållet är kameror och typ powerbankar, som man ju knappast kan checka in.
 
Lågprisbolagen brukar oftast endast sätta pris på saker och ting. Där brukar man kunna förhandla allt.
 
Nu har jag beställt en 36L modell. Får hoppas den blir bra nu. Överdrivet stor för mig för tillfället, men ger ju tillväxtutrymme då. Plus det är ju skönt att kunna packa med sig andra saker också
 
ANNONS