Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

18-105 vs 18-200

Produkter
(logga in för att koppla)

m331

Medlem
Vad är era åsikter beträffande följande två kit-objektiv (medföljande D90)?

Nikkor AF-S DX 18-105 mm f/3.5-5.6 G VR

Sigma 18-200 mm 3.5-6.3 DC

Tror du menar Sigma 18-200 OS som även det har stabilisering eller "OS" (optical stabilisation). Annars blir det inte riktigt rättvist tror jag... Har för mig att OS-modellen även har något förbättrad optik...eller så hittar jag bara på, hehe.

Tror du snarare menar Nikon af-s dx 18-200 3.5-5.6 vr
Inga sigmaobjektiv följer NÅGONSIN med en nikonkamera som kitobjektiv.
Sigma är en så kallad "pirat-tillverkare" som inte rekomenderas av nikon (så klart, nikon tjänar inga pengar på att sigma säljer objektiv). Däremot kan deras objektiv fungera precis lika bra som nikons.
MVH

Sigma är en så kallad "pirat-tillverkare" som inte rekomenderas av nikon (så klart, nikon tjänar inga pengar på att sigma säljer objektiv). Däremot kan deras objektiv fungera precis lika bra som nikons.
MVH

Fast vissa kedjor paketerar ihop med Sigma objektiv. Hur som helst:

Nikkor 18-105 vet jag inget om mer äm att tester kanske inte ger det högsta betyg.

Nikkor 18-200 är ett bra allround men blir lite oskarp från ca 125 mm och uppåt.

Nikkor 16-85 har jag och mitt ex är superskarpt rakt igenom.

Kan inte uttala mig om Sigmas 18-200.

Japp, jag menade varianten med OS.

Fel att kalla det kit, men packeterat tillsammans med kamerahuset. En näthandlare har ett sådant erbjudande just nu. Tyckte dock det lät för billigt, så jag drog öronen åt mig...

MVH

Nej, jag menade 18-105-varianten. Vet att jag delvis jämför olika, men det är medvetet.

Vad är era åsikter beträffande följande två kit-objektiv (medföljande D90)?

Nikkor AF-S DX 18-105 mm f/3.5-5.6 G VR

Sigma 18-200 mm 3.5-6.3 DC

Du kan förvänta dig bättre optisk kvalitet på den korta zoomen, allt annat lika. I det här fallet är det också så att Sigmaoptiken är litet medioker. Skärpan vid 35mm är så dålig ("downright miserable") att det borde vara direkt pinsamt för Sigma, enligt photozone.de. Detta gäller OS-modellen.

Per.

PS. För ett skräckexempel, se denna bild tagen på 35mm med full öppning. Kolla taket uppe till vänster. http://www.pzimages.com/8Reviews/lenses/sigma_18200_3563os/samples/IMG_3650-01.jpg DS.

Tack för era svar!

Jag har nu bestämt att köra på 18-105 mm som startobjektiv. sen får vi se vad framtiden hittar på...

ANNONS
Götaplatsens Foto