Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
18-105 vs 18-200
- Trådstartare m331
- Start datum
Jonas Nylund
Aktiv medlem
Tror du snarare menar Nikon af-s dx 18-200 3.5-5.6 vr
Inga sigmaobjektiv följer NÅGONSIN med en nikonkamera som kitobjektiv.
Sigma är en så kallad "pirat-tillverkare" som inte rekomenderas av nikon (så klart, nikon tjänar inga pengar på att sigma säljer objektiv). Däremot kan deras objektiv fungera precis lika bra som nikons.
MVH
Sigma är en så kallad "pirat-tillverkare" som inte rekomenderas av nikon (så klart, nikon tjänar inga pengar på att sigma säljer objektiv). Däremot kan deras objektiv fungera precis lika bra som nikons.
MVH
Cronholm
Aktiv medlem
MVH
Fast vissa kedjor paketerar ihop med Sigma objektiv. Hur som helst:
Nikkor 18-105 vet jag inget om mer äm att tester kanske inte ger det högsta betyg.
Nikkor 18-200 är ett bra allround men blir lite oskarp från ca 125 mm och uppåt.
Nikkor 16-85 har jag och mitt ex är superskarpt rakt igenom.
Kan inte uttala mig om Sigmas 18-200.
m331
Medlem
MVH
Nej, jag menade 18-105-varianten. Vet att jag delvis jämför olika, men det är medvetet.
perstromgren
Aktiv medlem
Vad är era åsikter beträffande följande två kit-objektiv (medföljande D90)?
Nikkor AF-S DX 18-105 mm f/3.5-5.6 G VR
Sigma 18-200 mm 3.5-6.3 DC
Du kan förvänta dig bättre optisk kvalitet på den korta zoomen, allt annat lika. I det här fallet är det också så att Sigmaoptiken är litet medioker. Skärpan vid 35mm är så dålig ("downright miserable") att det borde vara direkt pinsamt för Sigma, enligt photozone.de. Detta gäller OS-modellen.
Per.
PS. För ett skräckexempel, se denna bild tagen på 35mm med full öppning. Kolla taket uppe till vänster. http://www.pzimages.com/8Reviews/lenses/sigma_18200_3563os/samples/IMG_3650-01.jpg DS.
Stefan Sthlm
Aktiv medlem
Jag tror att du gör klokt i det. 18-105 är prisvärd och ett bra startobjektiv.