Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

18-70 eller 17-70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Taka

Aktiv medlem
Sitter och lurar på om jag skall köpa Nikon 18-70 eller Sigma 17-70

Den där extra vidvinkelmillimetern struntar jag i, så nämn gärna inte det som argument, utan snarare hur skarpa objektiven är och färgåtergivning och byggkvalité osv.

Vilket är mest prisvärt? De kostar ju nästan lika mycket, en 500rings skillnad vilket just nu spelar mindre roll.

Sigman har ju 2,8 och nikon 3,5 bländare i alla fall.

Kom med era inflikningar och åsikter!

Kolla in Sigma 18-50/2.8, Tamron 17-50/2.8 och Tokina 16-50/2.8 också! De ligger runt 4. Jag kommer att köpa ett av dem (har 18-70 3.5-5.6 nu) senare i höst eftersom de har en fast ljusstyrka.
Jag tycker att du ska spara lite till och satsa på något av dem (eller Nikkor 17-55/2.8, fast det är lite dyrt..)

Har faktiskt tittat in de gluggarna! Men tror att jag tyvärr kommer att sakna de där extra millimetrarna zoom =/ Annars skulle jag lätt välja något av X-50 med 2,8 ljusstyrka

Kolla in photozone.de hur gluggarna presterar rent tekniskt (skärpa, vinjettering och färgfel).

Jag har som sagt 18-70 och är väldigt nöjd med det. Det har snabb AF (med D80), Manuell fokus är helt ok (M/A - M knappen är jättebra, man behöver bara slå om fokusläge på kameran), byggkvaliteten är helt okej, eftersom det är plast. Sigmat har jag inte provat, men 2.8 låter trevligt =)

ANNONS
Götaplatsens Foto