Annons

18-70 kit eller 17-50 2.8 Tamron

Produkter
(logga in för att koppla)

Knas79

Aktiv medlem
Hej!

Jag är i valet och kvalet då jag är på väg att skaffa en D80 men har inte bestämt mig för hur jag ska med första objektiv. Den ursprungliga tanken var att skjuta till några extra kronor och köpa ett Tamron 17-50 2.8 men nu har jag börjat vela lite, dels för det verkar som väldigt många har problem med dessa objektiv och dels för att Nikon 18-70 verkar helt okej.

Nu är frågan om det finns så mycket att vinna för mig (Som relativ nybörjare) i att köpa Tamron istället för Nikons eget? Sverige är ju rätt mörkt bortsett från sommartiden och det skulle väl vara hjälpsamt vintertid och vid inomhusfotografering. Jag har känslan av att jag kommer att ångra mig relativt snart om jag försöker spara pengar men samtidigt vore det kul att höra av er med erfarenhet om det finns något att vinna för mig eller om ni tror att skillnaden är försumbar?

Tack på förhand

MVH

Klas

Jag tycker att rent optiskt så håller Nikons kitglugg hög kvalitet och bilderna blir så skarpa man kan begära. Behöver du den extra ljusstyrkan du kan få med detta Tamron så är ju det det självklara valet, om det nu levererar samma optiska kvalitet på bilderna som Nikons kitglugg. Jag har ingen erfarenhet av detta Tamron.

Att en del har problem med sina Tamron borde inte bekymra dig,du får ju garanti om du köper nytt.Jag har ej testat Tamronen själv, men det finns väl en anledning till varför den blev vald till årets konsumentoptik av EISA.Dels är ljusstyrkan viktig för mig.3,5-4,5 är inte mycke när man fotar handhållet inomhus eller när det är lite skumt ljus ute.

Hur stor är prisskillnaden mellan dessa två objektiv? Vet inget om Tamrons, har själv en kit 18-70 mm som är super. Men jag håller med om att den är inte speciellt bra när det är lite dåligt med ljus. Därför var jag hos min fotohandlare i går och kompletterade med en 50 mm 1.8-glugg för 1500 kronor. Han är duktig min fotohandlare för han visade mig samtidigt ett annat objektiv, Nikons 18-200 mm för 7500. Hade jag idag köpt min Nikon hade jag lagt pengarna på det objektivet. Litet och nätt. Sugen? humm!

Tommy Törnquist skrev:
Hur stor är prisskillnaden mellan dessa två objektiv? Vet inget om Tamrons, har själv en kit 18-70 mm som är super. Men jag håller med om att den är inte speciellt bra när det är lite dåligt med ljus. Därför var jag hos min fotohandlare i går och kompletterade med en 50 mm 1.8-glugg för 1500 kronor. Han är duktig min fotohandlare för han visade mig samtidigt ett annat objektiv, Nikons 18-200 mm för 7500. Hade jag idag köpt min Nikon hade jag lagt pengarna på det objektivet. Litet och nätt. Sugen? humm!

Jo ett 18-200 är väl tänkt som nästa investering lite längre fram och det är väl därför jag överväger att försöka ha en optik som kanske lämpar sig mer för inomhusfotografering om jag nu köper 18-200 som ett komplement till allround utomhusfotografering längre fram.

Jag är inte mycket för att köpa begagnat, aldrig varit så om man inte gör det skiljer det väl 1000-1500 :- mellan alternativen.
/K

Svaret är enkelt, och det är som vanligt bara du själv som kan svara på det.....

Behöver du f/2.8 ?

/kent

Varför inte ett 18-70 + en SB-600 blixt, det verkar ju rymmas i samma budget. Blixten kan du ju köpa vid senare tillfälle då köpsuget senare sätter in, tro mig, det kommer det att göra vad du än köper.

Eller varför inte 18-135. Ser att Cyber till och med är 500kr BILLIGARE med 18-135 än med 18-70 i kit med D80. Hur kan det vara så?

Zoso skrev:
Svaret är enkelt, och det är som vanligt bara du själv som kan svara på det.....

Behöver du f/2.8 ?

/kent

Tanken var att den här tråden skulle hjälpa mig att svara på det, exempelvis kanske någon som fotograferar inomhus läser det här och ger sin syn på saken.

/K

Senast ändrad:
zoomzoom skrev:
Varför inte ett 18-70 + en SB-600 blixt, det verkar ju rymmas i samma budget. Blixten kan du ju köpa vid senare tillfälle då köpsuget senare sätter in, tro mig, det kommer det att göra vad du än köper.

Eller varför inte 18-135. Ser att Cyber till och med är 500kr BILLIGARE med 18-135 än med 18-70 i kit med D80. Hur kan det vara så?

Jag tycker att bilderna som jag tittat på tagna med med 18-70 objektivet har varit bättre (Min subjektiva uppfattning) än 18-135, det och att jag senare tänkte försöka komma över en Nikon 18-200 har väl gjort att jag kanske uteslutit den lite. Det kanske jag inte borde göra, vad vet jag?

Tack för synpunkterna!

/K

Hej hej kan bara meddela att jag själv ha beställt ett tamron 17-50. Jag var inne och testade det i butiken och allt jag kan säga är VILKEN skillnad!

Jag blev direkt helt såld på 2.8, jag försökte ta identiska bilder för att se skillnaden mellan de båda objektiven. Jag känner att jag nu mera kommer få fler bilder som kommer "klara" sig vid inomhus fotografering.

Master M6 skrev:
Hej hej kan bara meddela att jag själv ha beställt ett tamron 17-50. Jag var inne och testade det i butiken och allt jag kan säga är VILKEN skillnad!

Jag blev direkt helt såld på 2.8, jag försökte ta identiska bilder för att se skillnaden mellan de båda objektiven. Jag känner att jag nu mera kommer få fler bilder som kommer "klara" sig vid inomhus fotografering.

Hej!

Det blev till sist en Tamron trots allt, bara hunnit testa den lite inomhus men i kombination med att jag inte kan kameran alltför väl ännu så ska man nog inte yttra sig om objektivet. Tyckte hörnen på många bilder blev mörka dock men ska prova lite mer imorgon.

/K

Hörnen blir mörka vid stora bländaröppningar med den gluggen. Men den är oerhört trevlig bildkvalitetsmässigt annars. Mycket bra kontrast i detaljerna, men kanske inte den där allra finaste detaljskärpan från ett proffsobjektiv.

/Nöjd ägare.

Nu har jag testat lite mer och fotograferat personer inomhus och nu måste jag säga att jag är hur nöjd som helst. Jag ska ge några exempel så fort snön lugnar ner sig och se hur det fungerar utomhus med lite olika motiv.

/K

Jag ska antagligen hämta mitt på måndag tillsammans med en omnibouncher längart till nästa tillfälle jag ska använda dem!

ANNONS
Götaplatsens Foto