Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Datorn visar inte längr den externa hårddisken

Produkter
(logga in för att koppla)

HOKarlsson

Medlem
Jag har en LaCie d2 Professional hårddisk inkopplad via USB.

Min dator (Dell, W11) har slutat visa hårddisken under "Den här datorn".
Disken syns i Enhetshanteraren/Diskenheter, men inte i Diskhanteraren.
Även Seagate:s Toolkit visar disken.

Prövade på en annan W11 laptop, samma sak där.

Tips på vad det kan vara?
Hans

Eftersom samma sak händer på en annan dator så är svaret förmodligen att din LaCie har gått sönder. Det kan vara elektroniken under skalet på LaCie eller det kan vara hårddisken (och dess egen elektronik).

Här är mina tips:
Innan du gör något annat så, för säkerhets skull, kolla att Windows inte har gamla minnen av någon annan extern drive på samma USB.
I enhetshanteraren, högerklicka hårddisken, avinstallera, dra ur hårddisken, starta om datorn, prova igen. Det händer förmodligen inget särskilt lyckosamt men man kan inte veta utan att prova.
Kanske finns det fler trix där men knappast något lyckosamt.

Efter det skulle jag skruva isär LaCie-kabinettet, frigöra hårddisken och prova den i datorn igen. Det kan göras med en extern hållare och kabelsats kopplad till ett USB-uttag om du inte vill öppna datorn.
Kanske funkar disken då. Om den inte gör det är själva disken trasig.

Det visade sig att jag hade en månad kvar på garantin ...
Så efter 45 minuter med Seagate chat-support prövar de att göra en recovery och en ny hårdisk.

Du har inte råkat byta kabel? Äldre usb-kablar funkar inte nödvändigtvis på nyare högre hastigheter..

ANNONS