Annons

19 ägare här på fotosidan till kenkos telekonverter teleplus 2x!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Dagobert

Avslutat medlemskap
Är det någon av dessa, eller någon annan, som kan berätta lite mer om Kenkos Teleconverter Teleplus AF 7-element 2x. Hur bra är det? Är ni nöjda?
Vet att linserna är av hög kvalitet och ska ge god skärpa ända ut i kanterna, stämmer det?
Rätt mig om jag har fel, men kommer det att "förlänga" mitt 300mm till 600mm.

Har idag beställt en till mig själv så snart är det 20 ägare här på fotosidan som har den i sin kameraväska. Jag kommer förvisso att betala något i överkant. Har sett att Photax tar ca 1800:- plus frakt, men jag får ge 2200:- i Lund på Mattssons!

Bilagor

• mc7.jpg
    mc7.jpg
    8.9 KB · Visningar: 393
Jo det kommer att förlänga ditt 70-300/4-5,6 till 140-600... MEN... du kommer inte att ha någon autofokus.. det kommer att vara väldigt mörkt i sökaren.. ljusstyrkan kommer att bli f8-11.. alltså F/11 i 600mm-läget.. i princip omöjligt att ta bilder på frihand med det.

Dessutom tar den hyffsat mycket skärpa från ett objektiv, och de ljussvaga 70-300:eek:rna brukar inte vara överdrivet skarpa från början..

Mitt råd är att ringa och avbeställa det..
Men det är mitt råd det.. någon annan kanske tycker något annat?

I väskan

har jag en sådan och det är klart att det blir lite förlust med den monterad men det är inget jag har märkt av och stör mig följdaktligen inte på det heller. Helt klart blir det en bättre bild med konverter än ingen bild alls minns att jag provade den ihop med en hyrd 100-400 is och körde frihand i maxläget, funkade helt otroligt

jämför man kvalite kontra på och orginal är jag rätt nöjd (inte helt) med den men jag har förövrigt ingen glugg där orginal passar.
såg att någon han före med en åsikt

Senast ändrad:
Har inte tänkt att ta bilder på frihand och har tänkt att under året införskaffa ett annat objektiv som är av bättre kvallitet. Har bara så svårt att besluta mig för vad jag ska ha och vad det är jag vill fotografera mest... :-(

Med mina mellanringar kan jag köra mer macro och med en teleconverter kommer jag kunna "komma närmare" på samma avstånd som idag när jag vill fotografer lite mer skygga objekt.
Mellantinget är jag inte så mycket för. Macro eller tele är nog min grej.
Och tittar man på objektiven som jag är intresserad av kostar de en halv förmögenhet vilket jag inte har pengar till just nu eftersom jag är tvungen att försörja både mig själv och min sambo med min lön denna terminen. (Hon har slut på sina CSN-pengar och har endast denna terminen kvar. Så man får vara lite snäll!)

Detta får bli en liten budgetvariant så länge!
Men då vet jag lite vad jag har att vänta mig!

ANNONS
Götaplatsens Foto