Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
1d mkiii
- Trådstartare RG
- Start datum
froderberg
Aktiv medlem
Släpp den tanken och lägg pengarna på objektiv istället om du vill få större bildmöjligheter.
Mark III ger främst större imponeringsmöjligheter.
froderberg
Aktiv medlem
Det finns ju en hel del runt 25kkr beggade så de är ju ej så dyra.
Och?
Du har ju inga matchande objektiv. Tänk hur mycket objektiv du får för de pengarna. Du har ju redan en bra kamera.
Tonyeagle
Aktiv medlem
Beror på
Allt beror ju på vad du ska fota. Är det snabba svettiga idrottsmän eller snabba springande eller flygande djur i ur och skur så finns det väl inte så många alternativ (möjligen D300 och några andra nikon). Är det AF-kapacitet kan du nog glömma allt annat. Har själv 40D (som väl har ungefär samma kapacitet som den kommande 50D) och den är faktiskt ett skämt jämfört med MKII. Visst är den snabb men den klarar inte att låsa på mindre (fåglar, djur) snabba föremål pga av för liten AF-yta. På MKIII (och MKIIsamt även på de nyare bättre Nikonkamerorna) kan du koppla de närliggande punkterna till den valda fokuspunkten. Har du inga behov av denna AF-kapacitet så köp objektiv!
Det finns ju en hel del runt 25kkr beggade så de är ju ej så dyra.
Allt beror ju på vad du ska fota. Är det snabba svettiga idrottsmän eller snabba springande eller flygande djur i ur och skur så finns det väl inte så många alternativ (möjligen D300 och några andra nikon). Är det AF-kapacitet kan du nog glömma allt annat. Har själv 40D (som väl har ungefär samma kapacitet som den kommande 50D) och den är faktiskt ett skämt jämfört med MKII. Visst är den snabb men den klarar inte att låsa på mindre (fåglar, djur) snabba föremål pga av för liten AF-yta. På MKIII (och MKIIsamt även på de nyare bättre Nikonkamerorna) kan du koppla de närliggande punkterna till den valda fokuspunkten. Har du inga behov av denna AF-kapacitet så köp objektiv!
froderberg
Aktiv medlem
Vad rekommenderar Chefsredaktör Fröderberg för uppgradering då?
Om du har 25 000 så skulle jag skaffa en Sigma 18-50/2,8 och en 70-200/2,8 IS om jag var i dina kläder.
Men för så mycket pengar går det att få ihop rätt många kombinationer.
froderberg
Aktiv medlem
Annars en 5d den borde ju falla som ett thailändskt luder nu när tvåan ska komma? Tele använder jag nästan aldrig.
Det var inte särskilt kul formulerat.
Men visst är Eos 5D en bra kamera som kommer att ta bra bilder i många år framöver.
froderberg
Aktiv medlem
Tycker ju 30d är lite brusig så därför vill jag uppgradera. Men en 5d med ett något fint fast kanske sigmas 50 det vore något?
Fundera lite vad du är ute efter att ta för bilder. Det låter bara som du är ute efter en häftig pryl.
Eos 30D, Sigma 18-50, Canon 70-200/2,8 IS är en slagkraftig kombination som räcker för att jobba som yrkesfotograf.
froderberg
Aktiv medlem
Vad tros om en 17-55/2,8 IS och en 70-200/4 IS?
Hur bra som helst. Blir lite lättare och smidigare och du får IS på alla gluggar.
fredwal
Medlem
Har du någon erfarenhet av MkIII?
Min gör det möjligt för mig att ta bilder i situationer andra kameror inte klarar av.
froderberg
Aktiv medlem
Har du någon erfarenhet av MkIII?
Min gör det möjligt för mig att ta bilder i situationer andra kameror inte klarar av.
Jag har erfarenheter av de flesta kameror, det är mitt jobb.
Men du missar min poäng. Att skaffa den grymmaste kameran är inte så lönt om man knappt har objektiv till den. Att lägga pengar på objektiv ger oftast större utdelning i form av fler bildmöjligheter.
Robin har Canon EF 80-200mm f/4.5-5.6 och EF 35-105 F3.5-4.5 som funkar till mark III. Jag är övertygad om att pengarna gör mer nytta på objektiv än att kunna skjuta 10 bps istället för 5 bps.
Det är först om man har en hygglig uppsättning objektv som du verkligen kan ha nytta av en proffskamera.
Kidcrash
Avslutat medlemskap
Vad tror ni om en sådan åt mig? Vete fn om det är slöseri med pengar men det är ju kul med grejer som är bra byggda. Skulle vara kul med en kamera som också håller väldigt länge.
En fråga, du studerar på gymnasiet och har sisådär 30k att lägga på ett hus? Ge mig din ekonomi isåfall.